به گزارش کرب و بلا، گنبد حرم امام حسین (ع) یکی از مهم‌ترین نمادهای بارگاه مقدس حسینی و یکی از نمادهای باستانی است که در دوره‌های مختلف تاریخ به ویژه در جریان حمله وهابیون به شهر کربلا در سال 1216 هجری بارها مورد تخریب و بازسازی قرار گرفته است.

 

علیرغم آنچه برخی مورخان بیان داشته‌اند که « قبه‌الصخره» در بیت المقدس اولین گنبد ساخته شده در اسلام است، اما دسته‌ای دیگر از مورخان با استناد به منابع معتبر تاریخی بیان داشته‌اند که اولین بار در سال 66 قمری به دستور «مختار ثقفی»  گنبدی بر روی مقبره مطهر امام حسین (ع) بنا شد، در حالی‌که تاریخ ساخت بنای قبه‌الصخره به سال 72 قمری و دوران خلافت عبدالملک مروان برمی‌گردد.

 

به گفته رییس موزه آستان قدس حسینی، این بارگاه مقدس و گنبد نورانی در طول تاریخ و در دوران خلفا و پادشاهان مختلف بارها تخریب و بازسازی شد. پس از حمله وهابیون و تخریب این مکان، با مقاومت مردم کربلا وهابیون از این شهر بیرون رانده شدند و به دنبال آن «فتحعلی‌شاه قاجار» با تأمین بودجه چندین معمار را برای مرمت گنبد به کربلا فرستاد و این نخستین عملیات بازسازی گنبد حرم امام حسین (ع) در آن زمان به شمار می‌آید.

 

بازسازی و گسترش بارگاه حسینی و مجوطه اطراف آن در سال‌های متمادی ادامه داشته و اکنون پروژه نوسازی، گسترش و توسعه این مکان مقدس به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های اماکن متبرکه توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات ایران و بخش‎های فنی و مهندسی کشور عراق در حال انجام است.