به گزارش «پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام»، «رستاخیز» ساخته بسیار گرانقمیت احمدرضا درویش درباره واقعه عاشورا که حاضران در چند دوره اخیر جشنواره بین المللی فیلم فجر چشم انتظارش بودند، بالاخره امروز در کاخ جشنواره به نمایش درآمد و از ساعت 10:05 اکرانش آغاز شد. در همان دقایق نخست اتفاقی رخ داد که قطعاً در آینده بسیار خبرساز خواهد بود:«چهره حضرت عباس علیه السلام در این فیلم در قالب جوانی خوش سیما به نمایش درآمد.»

در یکی از نخستین سکانس های فیلم «رستاخیز»، پس از مرگ معاویه در نیمه ماه رجب سال ۶۰ هجرى یزید به «ولید بن عتبه بن ابى سفیان»، حاکم مدینه، نوشت که از حسین بن على علیه السلام براى خلافت او بیعت بگیرد و به وى فرصت تأخیر در این کار را ندهد. با رسیدن نامه یزید، حاکم مدینه حسین بن على علیه السلام را خواست و موضوع را با او در میان گذاشت. حسین علیه السلام که چهره ایشان مشخص نبود و از نمای پشت تصویربرداری شده بود، در پاسخ می فرماید: «به خدا اگر یزید حاکم مسلمین شود، از اسلام کتیبه ای بیش نمی ماند (نقل به مضمون)»

پس از این دیالوگ، یکی از سربازان حاکم مدینه که به همراه گروهی دیگر شمشیر از غلاف بیرون کشیده و آماده فرمان قتل حسین علیه السلام هستند، با شنیدن نام امام، شمشیرش از هراس بر زمین می افتد و یاران حسین علیه السلام که بیرون از کاخ هستند، با دیدن تجمع سربازان دست به کمان و شمشیر برده، پی به توطئه‌ای می‌برند که سرانجام ‌حضرت عباس علیه السلام در شمایل جوانی رشید و زیبارو شمشیر کشیده و به ‌کاخ می‌رود و امام حسین علیه السلام را تا بیرون از آن همراهی می‌کند و پس از آن بازگشته و می‌گوید: «به یزید بگویید، اگر با حسین علیه السلام بجنگد، باید ابتدا با عباس بجنگد (نقل به مضمون)» که در اینجا تماشاگر در‌می‌یابد، چهره حضرت اباالفضل علیه السلام مقابلش نقش بسته است.
 

339960_898.jpg

چهره بازیگر نقش حضرت عباس علیه السلام

 

این اتفاق در حالی در این فیلم رخ داد که پیش از این داوود میرباقری تلاش کرد در سریال «مختارنامه»، جریان سقای کربلا را به تصویر بکشد و در صحنه آب بر آب ریختن حضرت عباس علیه‌السلام در کنار دجله و فرات، چهره ایشان کاملاً مشخص بود و فضای شهادت ایشان نیز با چهره شفاف به تصویر کشیده شده بود که با هشدارهای بسیار شدید برخی از علما و مراجع، منجر به حذف برخی سکانس ها و نورانی کردن چهره حضرت عباس علیه السلام در این سریال شد و با این اوصاف بعید است در اکران عمومی «رستاخیز» امکان نمایش چهره علمدار کربلا فراهم شود.
در این فیلم حدوداً 180 دقیقه ای که ساعت 13:03 به پایان رسید، علاوه بر نمایش چهره حضرت عباس علیه‌السلام در ده ها سکانس دیگر، چهره حضرت علی اکبر، حضرت علی اصغر و حضرت قاسم علیهم‌السلام و سایر یاران یک به یک نشان داده می شود.

این پرسش‌ها که در سرنوشت این پروژه که علی رغم هزینه چندده میلیاردی با سرمایه گذاری بخش خصوصی و شیعیان ایرانی، عراقی و... ساخته شده، می تواند نقش موثری داشته باشد؛ پرسش هایی درباره اینکه «آیا برای نمایش چهره حضرت عباس علیه السلام از مراجع یا نهادهای دیگر مجوزی کسب شده؟» یا اینکه «با توجه به حضور حضرت عباس علیه السلام با چهره مشخص در سکانس های کلیدی، در صورت الزام به حذف این سکانس ها برای نمایش، آیا درویش حاضر خواهد شد مشابه میرباقری فیلم خود را اصلاح کند یا تصاویر را نورانی نماید؟ یا تصمیم دیگری می‌گیرد؟»
بهادر زمانی بازیگر نقش حضرت ابوالفضل علیه السلام در فیلم «رستاخیز» که اولین تجربه‌ی بازی‌اش را مقابل دوربین داشته است، بعد از نمایش فیلم «رستاخیز» در کاخ جشنواره گفت: «همه ما علاقه ویژه‌ای نسبت به این شخصیت داریم و خوشحالم که این شانس را داشتم که بتوانم این نقش را بازی کنم. تنها خواست خدا بود و اگر بعد از این هم هیچ فعالیت بازیگری نداشته باشم، همین برایم کافی است. امیدوارم امام عصر عج الله تعالی فرجه شریف از این نقش‌آفرینی راضی باشد.» گریمور این فیلم مبنای انتخاب و گریم زمانی را برای نقش حضرت ابوالفضل علیه السلام، شمایل های معمول کشیده شده از ایشان خواند که طبیعتاً این شمایل مبنای تاریخی مشخصی ندارد.

این فیلم تاریخی، مذهبی و حماسی که از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین علیه السلام در روز عاشورا را روایت می‌کند، از تصویربرداری شگفتی انگیزی برخوردار است، موسیقی تحسین برانگیزی برایش در نظر گرفته شده و از جلوه های ویژه بسیار باکیفیتی برخوردار است و در تراز بین المللی یک اثر شاخص است که تدوینی حساب شده نیز برایش در نظر گرفته شده. با این حال باید دید که چه واکنش هایی در برابر تصمیم احمدرضا درویش صورت خواهد گرفت؟

نظر شما درباره نمایش چهره حضرت عباس علیه السلام چیست؟ 

 


برگرفته از تابناک