اختتامیه پیش‌نشست‌های کنگره بین‌المللی عهد مع الحسین (ع) و لقاءالحسین (ع) با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی و حضور برخی فعالان مهدوی دانشگاه‌های تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام سعید اصفهانیان مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین (ع) در این برنامه درباره اهمیت جریان اربعین حسینی علیه‌السلام گفت: امروزه جریان اربعین به مثابه یک جریان قدرتمند و نجات‌بخش در جامعه بشری، خصوصا در این چند سال اخیر که تقارنی هم با شکل‌گیری گروهک داعش دارد، به شمار می‌رود.

این قرآن‌پژوه با تأکید بر این‌که پدیده اربعین در چند سال اخیر بسیار پر فروغ‌تر از گذشته در حال بروز و ظهور است، اظهار کرد: به تبع همین بروز و ظهور، قلوب انسان‌ها تجمیع و به سرزمین عراق و در حقیقت به سوی امام (ع) کشانده شد و امروزه می‌بینیم که این جریان الهی حتی در کشورهایی همچون نیجریه در حال بومی‌سازی و مدل‌سازی است.

وی افزود: انسجام‌بخشی، گذر از فضای افول و ورود به حوزه صعود، اندیشه‌ورزی و ارتقا از جمله شاخصه‌های این پدیده الهی است. امروزه لازم است این شاخصه‌ها توسط اندیشمندان به طور دقیق و جدی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. از جمله آن‌که: اگر «تشیع جمعی»، «توفیقات جمعی»، «تحولات قلبی جمعی» پس از سال‌های طولانی غیبت در زمان ما در دو پدیده انقلاب اسلامی و اربعین قابل رؤیت است، مکلفیم که «وفای به عهد جمعی» نسبت به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را نیز با محوریت این دو پدیده شکل دهیم، چرا که پیوند این 4 عنصر عظیم در کنار یکدیگر به عنوان راهبردی اساسی برای عبور از دوران غیبت به سوی ظهور، از جانب امام عصر (عج) به مرحوم شیخ مفید معرفی شده است.

 رئیس کنگره بین‌المللی لقاءالحسین (ع) خاطرنشان کرد: از سال 92 تا 94 سعی کردیم فضایی علمی درباره جریان اربعین حسینی با محوریت مبدأشناسی و خاستگاه‌شناسی شکل دهیم، در سال 95 به بررسی ابعاد الهی ماجرای اربعین از مبدأ تا مقصد در یک بازه کلی پرداختیم. همچنین سال گذشته قصد داشتیم به سمت مقصدشناسی اربعین حسینی حرکت کنیم، اما ظرفیت‌ها این اجازه را نمی‌داد، چرا که بسیاری از ظرفیت‌ها به این موضوع قائل نبودند که جریان اربعین می‌تواند مقصدی داشته باشد. با این حال امسال تصمیم گرفتیم به کشف مقصد الهی جریان اربعین حسینی بپردازیم.

وی با اشاره به برگزاری حدود 3‌0 پیش‌نشست در کشورهای ایران، عراق، لبنان و کویت و 9 شهر در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان در راستای مقصدشناسی جریان اربعین گفت: در این پیش‌نشست‌ها تلاش کردیم بر اساس خط تمدنی بعثت، حسینیت و مهدویت، به مطالعات اساتید انسجام بیشتری ببخشیم تا با پررنگ کردن مقصدشناسی، جریان حسینی و اربعینی موجود را فهم کنیم.

این قرآن پژوه با اشاره به اهمیت پرداختن به جریان اربعینی در قالب هنر و نقاشی گفت: لازم است بر اساس مطالعات به مؤلفه‌هایی دست پیدا کنیم تا نقاشان و هنرمندان کشورمان بر اساس آن‌ها مقصد جریان اربعینی را ترسیم کنند. اگر هنرمندان بدانند خداوند با جریان اربعین چه نقطه‌ای را نشانه و هدف گرفته است، با ترسیم آن مقصد، جامعه بالنده می‌شود و از این فضای ساکن خارج خواهد شد.