به گزارش کرب‎و‌بلا علی دلربایی، مدیر پروژه قلک نذر فرهنگی در کانون فرهنگی زیتون با اشاره به لزوم توجه به فقر فرهنگی جوامع و تاثیر آن در رشد تندروی‌ها گفت: وقتی خبر انفجار بمب و مجروح و کشته شدن انسان‌ها را در نقاط مختلف دنیا می‌شنویم از این موضوع غافل هستیم که سال‌ها پیش چند بمب فکری و اعتقادی منفجر شده و اذهان و افکاری را معیوب و مجروح کرده که نتیجه آن ظهور و بروز این تندروی‌ها است.

وی ادامه داد: در مناسبت‌های مختلف به یاد فقر مالی مردم می‌افتیم و کمک مالی می‌کنیم مثل عید نوروز، ماه مبارک رمضان و اطعام و افطاری، اول مهر و جشن عاطفه‌ها و ... اما در هیچ مناسبتی به فکر فقر فرهنگی و اعتقادی که یک جامعه به آن دچار می‌شود، نیستیم. 

وی تاکید کرد: در جامعه‌ای که ارزش‌ها و اعتقادات و فرهنگ سیر نزولی داشته باشد و ارتقا نیابد، دستگیری از محرومان هم روز به روز کمتر شده و آمار جرم و جنایت بیشتر می‌شود.

دلربایی تصریح کرد: طالبان، القاعده، داعش، بوکوحرام و ... همه محصول ضعف فرهنگی و مذهبی کشورهاست. اگر جامعه‌ای به لحاظ فکری فتح گردد، به سادگی مرزهای فیزیکی خود را تسلیم خواهد کرد. در عصر ما مکاتب کوچک و بزرگ در استفاده از ابزارهای نوین از یکدیگر سبقت می‌گیرند تا نتیجه بهتری بگیرند.

مدیر پروژه نذر فرهنگی کانون فرهنگی زیتون ادامه داد: نذر فرهنگی طرحی است که هدف آن جلب مشارکت‌های مردمی برای پیشبرد فعالیت‌های فرهنگی است که کانون فرهنگی زیتون در راستای انجام و ادای مسئولیت اجتماعی خود به ترویج آن می‌پردازد.

دلربایی در ادامه به طرح قلک نذر فرهنگی در این کانون اشاره کرد و گفت: در همین راستا این کانون قلک‌های نذر فرهنگی را طراحی کرده است که علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه آن و اطلاع از نذرهای فرهنگی به بات تلگرامی Culturaldonation_bot@ مراجعه کنند.

وی همچنین به تشریح همکاری کانون فرهنگی زیتون با کمپین بین‌المللی «حسین کیست؟» پرداخت و گفت: کانون فرهنگی تبلیغی زیتون تفاهم‌نامه‌ای با این کمپین منعقد کرده و تنها همکار آن در ایران است.

دلربایی ادامه داد: یکی از فعالیت‌های این کمپین برگزاری مراسم افطار یا توزیع بسته‌های افطار به مناسبت روز جهانی پناهندگان در بین پناهجویان کشورهای مختلف است. در این راستا کانون فرهنگی زیتون در کاری مشترک با این کمپین، اقدام به تهیه بسته‌های افطاری نموده و آن‌ها را بین پناهندگان افغانستانی در ایران توزیع خواهد کرد.

وی ادامه داد: کمپین «حسین کیست؟» این کار را با رویکرد نشر و شناخت نام و معرفت امام حسین علیه‌السلام انجام می‌دهد و زیتون نیز بواسطه مشترک بودن محور فعالیت‌های خود با این کمپین که معرفی جهانی امام حسین (ع) است در این پروژه‌ها همکاری خواهد داشت.

گفتنی است مراسم توزیع بسته‌های افطاری برای پناهجویان در تاریخ 21 خرداد ماه انجام خواهد شد.

همچنین، علاقه‌مندان می‌توانند برای سهیم شدن و شرکت در این مراسم به بات تلگرامی Culturaldonation_bot@ مراجعه کنند یا با روابط عمومی کانون فرهنگی زیتون تماس بگیرند.

این ربات تلگرامی ویژگی‌هایی از قبیل معرفی و پیشنهاد پروژه‌های جدید، گزارش پیشرفت پروژه‌ها، دریافت پیشنهادات برای نذرهای فرهنگی، صدور آنی رسید پرداخت و همچنین امکان فعال کردن حمایت مستمر ماهانه را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.