به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام سید مهدی حائری‌زاده با اشاره به عظمت معنوی امام حسین علیه‌السلام بیان کرد: سیدالشهدا (ع) علت مقعیه دین هستند.

منظور از علت مقعیه همان علت اصلی برای باقی ماندن است. به عبارت بهتر اگر امام حسین (ع) نبودند، دین اسلام به کلی از میان می‌رفت. همین نکته در خصوص امام حسین (ع) ایشان را از دیگر امامان کمی متمایز می‌کند.

حائری‌زاده افزود: به دلیل تأثیر فراوان ایشان در حفظ دین است که شیعیان در جزئی‌ترین کارهایشان حضرت را به یاد می‌آورند، مانند یاد کردن سیدالشهدا (ع) هنگام آب خوردن، به همین دلیل است که حرام نبودن خوردن تربت ایشان و 83 زیارت مختص امام حسین (ع) است، این تعداد زیارت برای هیچ امام دیگری ذکر نشده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد حسین‌بن‌علی (ع) گفت: امام حسین (ع) ویژگی‌هایی دارند که دیگر امامان ندارند. برای مثال زیارت‌های فراوانی که از امام حسین (ع) در زمان‌های مختلف سفارش شده است، مانند زیارت عاشورا که خواندنش در شب نیمه شعبان، عید قربان و دیگر زمان‌ها سفارش شده است. یا برکاتی که برای زیارت کربلا و خواندن نماز بر تربت ایشان ذکر شده است. خوردن تربت هیچ مکان و متعلق به هیچ امامی جایز نیست، جز تربت امام حسین (ع). این‌ها نشان می‌دهند که وجه تمایزی میان ایشان و دیگر امامان است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اتفاقاتی که در زمان به دنیا آمدن امام حسین (ع) افتاده است، اظهار کرد: در عیون اخبارالرضا آمده است، زمانی که امام حسین (ع) به دنیا آمدند، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به دلیل آگاهی از سرنوشت ایشان و ظلمی که با خاندان اهل بیت (ع) در کربلا خواهد شد، گریستند. سپس اذان و اقامه بر گوش حضرت (ع) خواندند و از آن زمان خواندن اذان اقامه در گوش نوزاد تبدیل به سنت شد. هر چند این کار را پیامبر (ص) برای امام حسن (ع) هم انجام داده بودند.