به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از ایکنا، حسن پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور گفت: این ستاد یک سازمان مردم‌نهاد است که 10 سال از عمر آن می‌گذرد و در عرصه بازسازی عتبات عالیات فعالیت می‌کند.

وی ابراز کرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات در عرض شش سال، یک دوره کامل، حرم‌های عتبات مقدسه را بازسازی کرده است. 

پلارک با بیان این‌که بعد از تخریب حرمین عسکریین علیهم السلام و مقام جناب مسلم (ع) و طفلان مسلم در مسیب، این حرم‌ها به طور کامل طلاکاری شده‌اند، ابراز کرد: علاوه بر این، گلدسته‌ها، کاشی‌ها و سنگ‌کاری دیوار حرم ‌نیز تعویض شد؛ همچنین مقاوم‌سازی، افزایش سرویس‌های بهداشتی، کفشداری و تأسیسات حرمین نیز در این ایام انجام شد. 

وی با تأکید بر این‌که در قالب کارهای میان مدت نیز به مدت سه سال توسعه دو برابری و سه برابری حرمین شریفین را داشتیم، اظهار کرد: از آن‌جا که بسیاری از حرم‌ها کوچک بودند و نیاز زائران را پاسخ نمی‌دادند، صحن حرم‌ها را گسترش دادیم. 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور عنوان کرد: علاوه بر این، در حرم امام علی (ع) نیز رواق ابوطالب (ع) و حسینیه حیدریه را نیز ایجاد کردیم و در کربلا به مسقف کردن صحن‌ها پرداختیم.

پلارک در مورد فعالیت‌های این ستاد در سامرا گفت: فعلا روی ضریح جدید امامین عسکریین (ع) فعالیت داریم که نیمه شعبان نصب می‌شود. همچنین توسعه فضاهای زیارتی و اقامتی این شهر از دیگر برنامه‌های این ستاد برای شهر سامرا است. 

ستاد بازسازی عتبات عالیات در عرض شش سال، یک دوره کامل، حرم‌های عتبات مقدسه را بازسازی کرده است.

وی همچنین با اشاره به سه برابر شدن فضای حرم امامین عسکریین (ع) در سامرا، عنوان کرد: در کاظمین نیز فضای حرم چهار برابر شد و در قالب کارهای میان‌مدت، گام اول طرح جامع توسعه بزرگ عتبات مقدسه در دستور کار قرار گرفت.

پلارک گفت: شرایط امنیتی عراق و نبود بودجه دائمی، از جمله مشکلات کار در خارج از کشور بود که با عنایت خاص ائمه معصومین (ع) اولین کار در نجف به منظور توسعه حرم حضرت علی (ع) انجام شد. 

وی بیان کرد: اتصال صحن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به حرم حضرت علی (ع) از سه نقطه است؛ این صحن از همکف به صحن قدیم حرم مطهر امام علی (ع) وصل است و دو صحن در طبقه پائین دارد که با پله برقی وارد صحن اصلی می‌شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور گفت: صحن حضرت فاطمه زهرا (س) در مساحتی به متراژ 300 هزار مترمربع با ارتفاع 12 مترمربع و عرض 14 مترمربع ساخته شده است و برآورد اولیه 600 میلیارد تومان (با دلار هزار تومانی) بدون تملک زمین بوده است.

وی با بیان این‌که به دنبال بودجه دولتی نیستیم، اظهار کرد: کل بودجه این پروژه مردمی است؛ قرارگاه بازسازی خاتم‌الانبیا صلی الله علیه و آله و سلم پیمانکار اصلی است و هزینه‌ها بدون سود پرداخت می‌شود.

برنامه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات در شهر کربلا
پلارک با اشاره به اجرای پروژه دوم در کربلا، گفت: بیشترین جمعیت زائر در این شهر مقدس در ایام نیمه شعبان، عرفه و اربعین حسینی است، از همین رو در چهار طرف حرم‌ مطهر امام حسین (ع) در کربلای معلی، چهار صحن روباز ایجاد کردیم که کل مساحت زمین این صحن‌ها، 170 هزار مترمربع و نخستین صحن اجرایی آن هم صحن عقیله بنی‌هاشم (س) به مساحت 68 هزار مترمربع خواهد بود.

وی گفت: این صحن 30 درصد پیشرفت کاری داشته است و تا پایان سال 97 کل پروژه به لحاظ اسکلت به پایان می‌رسد و نازک‌کاری آن تا پایان سال 98 انجام می‌شود؛ این صحن در حد فاصل خیمه‌گاه تا قتلگاه قرار دارد و در نظر داریم تا تل زینبیه فعلی را خراب کنیم و به جای آن یک تل واقعی همچون صفا و مروه در صحرای عرفات ساخته ‌شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور با اشاره به برآورد 900 میلیارد تومانی برای این پروژه، ابراز کرد: تاکنون 80 میلیارد تومان هزینه شده است، علاوه بر این در کاظمین دو صحن امام رضا (ع) و امام زمان (عج) با همکاری خیران سراسر کشور به ویژه خیران خراسان رضوی ساخته می‌شود.

وی در پایان با بیان این‌که گنبد جدید امام حسین (ع) در حال ساخت است و روی گنبد فعلی قرار می‌گیرد، تا ارتفاع آن 7.5 مترمربع افزایش یابد، اظهار کرد: عملیات‌های اجرایی در کربلای معلی بیش از 60 درصد پیشرفت داشته و گنبد جدید آن در کرمان در حال ساخت است و زمان نصب آن یک ماه تا 45 روز به طول می‌انجامد.