به گزارش کرب‌و‌بلا، پرونده «حادثه‌ای عظیم» با نگاهی به تاریخ اسلام و بررسی این موضوع که «چرا با وجود سختی‌های بسیاری مثل رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، واقعه عاشورا بزرگ‌ترین مصیبت معرفی شده؟» منتشر شده است.

در ابتدای این پرونده که به همت تحریریه وب سایت کرب‌وبلا تهیه شده، آمده است: در میان حوادثى که در طول تاریخ بشریت به وقوع پیوسته، هیچ نهضت و حرکتى به پویایى و برجستگى قیام عاشورا نیست؛ نهضتى که در سرزمینى محدود، زمانى کوتاه و با فداکارى افرادی معدود رخ داد، اما توانست الگویى عملى براى آزاد مردان جهان ارائه کند. 

بر اساس این گزارش؛ در بخشی از این پرونده با اشاره به دلایل مصیبت اعظم بودن حادثه عاشورا، به سیره ائمه علیهم‌السلام در زنده نگه داشتن این واقعه پرداخته شده است. همچنین تحلیل شیوه جهاد امام حسین (ع) و بررسی زیارت عاشورا از دیگر بخش‌های منتشر شده در این پرونده است.

 «واقعه عاشورا مختص به مسلمانان نیست»؛ عنوان دیگری است که در آن مصاحبه مجله عراقی اطیاف با پروفسور ابراهیم الحیدری به تفصیل آورده شده است، وی در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: «مصیبت خون‌بار کربلا، تنها به مسلمانان اختصاص ندارد، بلکه یک تراژدی انسانی است. انقلاب امام حسین (ع) و فلسفه دینی و اجتماعی آن، پیامی خطاب به تمام انسان‌ها دارد. نهضت عاشورا دربردارنده ارزش‌های قهرمانانه، از خودگذشتگی، فداکاری و شهادت در راه حقیقت و کمک به مظلومان است. حرکت امام حسین (ع)، درس‌هایی از حرمت و کرامت انسانی را برای تمام ادیان و مذاهب به ارمغان آورده است.»

نقش منتقم بودن امام زمان (عج) در مورد واقعه عاشورا بحث دیگری است که در این پرونده مورد توجه قرار گرفته است. این‌که اهل‌بیت (ع) در روایات، امام زمان (ع) را منتقم مصیبت اعظم دانسته‌‌اند و این موضوع که امام عصر (عج) از چه کسی انتقام خواهد گرفت؟ یا این‌که خون­خواهی امام حسین (ع) بعد از گذشت هزار سال به چه معناست؟ موضوعاتی است که در این بخش به آن پرداخته شده است.

گفتنی است با توجه به این‌که پس از یک حرکت سیاسی یا اجتماعی، نگاه‌ها به نتایج پس از آن معطوف می‌شود، در خصوص جریان عاشورا و حرکت امام حسین (ع) نیز مساله رسیدن به نتایج و مقاصد آن، با توجه به ابعاد بزرگی که این حادثه داشته است، بسیار مهم است. در همین راستا بخش پایانی این پرونده به بررسی این مهم که در حرکت امام حسین (ع)، عنصر پیروزی چه بوده و چه مبنایی داشته است؟ و اساسا نتایج مصیبت عاشورا چه بود؟ پرداخته است.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این لینک این پرونده را مطالعه کنند.