به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از تسنیم، کمال الدین شاهرخ از اعضای هیات داوران بخش عکس سوگواره عبرات، گفت: این سوگواره باید با برنامه‌ریزی، موضوعات مهم و سوژه‌های مناسب را به عکاسان برگزیده توضیح دهد که هم مجموعه سوگواره را از لحاظ تصاویر غنی‌تر کند و هم برای عکاسان هنری این انگیزه را ایجاد کند که تمام سعی و تلاش خود را برای خلق آثار هر چه بهتر انجام دهند.

وی ادامه داد: این سوگواره شاخصه مهمی برای حضور بیشتر و فضای دلدادگی میان عکاسان در حوزه عکاسی دینی است. خوشبختانه این اشتیاق و شور برای جامعه عکاسی به وجود آمده که بخش اعظمی از آن به دلیل راهپیمایی اربعین است.

وی ادامه داد: به نظر من باید این سوگواره ادامه پیدا کند چرا که استقبال خوبی از برگزاری آن شده و می‌تواند جایگاه خود را میان هنرمندان و مخاطبان پیدا کند.

شاهرخ بیان کرد: عکاسان هنری در چنین برنامه‌هایی شرکت دارند و این رقابت باعث می‌شود آثار بهتری نسبت به سال‌های قبل ارائه شود. آنچه مدنظر هیات داوران و مجموعه سوگواره عبرات بود سوق دادن عکاسان هنری به سمت انجام عکس مجموعه‌ای بود و در برنامه‌ریزی‌های اولیه تاکید شده که عکاسان از تک عکس پرهیز کرده و به دنبال مجموعه عکس باشند.

این عضو هیات داوران سوگواره عبرات اظهار کرد: گرفتن تک عکس و شرکت آن در سوگواره، باعث می‌شود تکرار در میان عکس‌ها به وجود بیاید و این تکرار، جلوی پیشرفت را می‌گیرد، اما مجموعه عکس، این خلاقیت را ایجاد می‌کند که عکاسان به سوژه‌هایی خاص بپردازند که پیش از این، کمتر به آن‌ها پرداخته شده بود و از سطحی‌نگری دوری کنند.

شاهرخ در ادامه سخنان خود تاکید کرد: ما می‌خواهیم آثار ارسال شده، آثاری ساده و سطحی نباشند و بیشتر به مفاهیم و مصادیق عاشورایی پرداخته و صحنه‌هایی که تاکنون دیده نشده در معرض دید عموم قرار بگیرند.

وی ادامه داد: برنامه ما این است که در سال‌های آتی، بتوانیم از برخی نفرات برگزیده در سوگواره برای پروژه‌های عکاسی استفاده کنیم و صرفا ارتباط با برگزیدگان به یک اهدای جایزه و تقدیر ختم نشود.

شاهرخ تصریح کرد: مسلما چنین برنامه‌ای مستلزم آموزش ویژه است. به همین دلیل، پیش از شروع سوگواره در یک گردهمایی که در شهر مقدس قم برگزار شد، در بحث عکاسی اربعین، نکاتی مهم ذکر شد که شاید بیش از 25 مورد مهم را مطرح کردیم. این نکات می‌توانند به بهتر شدن کیفیت آثار ارسالی کمک زیادی کنند.

این داور بخش عکس سوگواره عبرات در پایان خاطرنشان کرد: حمایت و پشتیبانی در برگزاری چنین برنامه‌هایی اهمیت زیادی دارد و اگر پشتیبانی مردمی نباشد و در مسیر پیاده‌روی اربعین، تدارکات توسط مردم عاشق و دلداده اباعبدالله علیه‌السلام انجام نشود، قطعا شرایط دشوار می‌شود. تمامی این موضوعات باید به وسیله عکاسان دیده شوند تا مغفول نمانده و عکاسی دینی و عاشورایی مفهومی درخور و مناسب پیدا کند.