به گزارش کرب‌و‌بلا، بهنام بهتری نژاد مدیر روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس گفت: کمک‌های مردم فارس از روی عشق و علاقه‌شان به ائمه اطهار علیهم‌السلام و هنرِ دستانِ هنرمندان چیره‌دست استان فارس باز در هم آمیخت تا بار دیگر اتفاقی شیرین را در عتبات عالیات رقم بزند.
وی ادامه داد: اصولا باید گفت فلسفه اصلی ایجاد ستاد بازسازی عتبات عالیات همین است تا واسطه‌ای باشد جهت تسهیل در رساندن کمک‌های مردم و برطرف کردن نذر و نیاز آنان برای ساخت و ساز ضریح‌هایی که صاحبان آنها صیقل‌دهنده روح و جان آدمی هستند.
بهتری نژاد ادامه داد: ستاد بازسازی عتبات عالیات نیز با هدف فراهم کردن فضایی مناسب برای آرامش زوار ائمه بزرگوار، اقدام به ساخت درب‌ها و پنجره‌ها، ضریح‌ها و صحن‌ها و... می‌کند تا انسان‌هایی که دل در گرو اهل بیت (ع) دارند و به زیارت امامان بزرگوار می‌روند در کمال آسایش و آرامش و در بهترین شرایط با اهل بیت (ع) خلوت کنند و راز دل گویند.
وی تصریح کرد: این بار مردم استان فارس همچون گذشته با تأمین هزینه مورد نیاز، از اسفند ماه سال گذشته اقدام به ساخت ضریح خیمه‌گاه امام سجاد (ع) کرده‌اند تا به یاری خداوند تا پایان سال جاری به اتمام رسیده و جهت نصب به کربلای معلی اعزام شود.
بهتری نژاد در پایان گفت: این ضریح در ابعادی به طول 4.60، عرض 4.92 و ارتفاع یک متر در کارگاه ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس به همت کار هنرمندان شیرازی در حال ساخت و آماده سازی است.

ترکیب 9 هنر برای ساخت نیم ضریح خیمه گاه امام سجاد (ع)
به گفته اسکندر قاسمی، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس در ساخت این ضریح که هزینه آن توسط مردم فارس تامین شده است، چند تخصص به کار گرفته شده که نخستین آن طراحی است. نقوش قلم‌زنی و طراحی داخلی که از خاتم است و اجرای خط و متن بر سطوح داخلی و ظاهری که در نهایت به تایید ستاد مرکز در تهران و همچنین ستاد کربلا می‌رسد.
اسکندر قاسمی، درودگری را به عنوان دومین هنر تخصصی نام برد و افزود: در این هنر، بر روی چوب ساج توسط هنرمندان کارکشته و با‌تجربه، هنر سنتی اسلامی پیاده می‌شود.
وی دلیل انتخاب چوب ساج را ماندگاری بالا، عدم پوسیدگی در مدت طولانی و عدم آسیب توسط موریانه عنوان کرد.
قاسمی اظهار داشت: قلم‌زنی روی سطوح کار سومین هنر این هنرمندان بر روی ضریح خیمه‌گاه است که از مس و نقره ساخته می‌شود و نقوش اسلیمی و خطایی و نقش‌های گل و مرغ متناسب با مفاهیم خاص امامت روی کار نقش می‌بندد و در نهایت نیز روی کار با آب‌کاری طلا جلا داده می‌شود.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس، قلم‌زنان چیره دست و ماهر شیرازی را مناسب برای انجام این کار دانست و گفت: این اساتید توانمند روزانه در کارگاه‌های این ستاد مشغول انجام فعالیت هستند و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس، روند پیشرفت کار را از نزدیک مشاهده کنند.
قاسمی افزود: میناکاری و در ادامه اجرای خط بر روی مینا از اقدامات دیگری است که در مراحل بعدی قرار می‌گیرد و بیشتر برای داخل ضریح کاربرد دارد.
هنر خاتم‌کاری، هنر دیگری است که قاسمی به آن اشاره کرد و گفت: شیراز از دیرباز مهد هنر بوده و خاتم‌کاری شیراز بهترین خاتم جهان است، در این راستا اساتید هنرمند و برجسته خاتم‌کاری شیرازی نیز در کارگاه ستاد بازسازی عتبات عالیات در سعدیه مشغول ساخت خاتم برای این ضریح هستند که برای مردم قابل مشاهده است.
قاسمی تاکید کرد: رنگ‌آمیزی مرحله دیگری از این هنرهاست که با استفاده از پلی‌استر و رنگ‌های مخصوص بر روی خاتم استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: نورافشانی داخل ضریح نیز باید در مرحله بعدی صورت پذیرد که برای انجام آن بیش از سه میلیارد تومان هزینه لازم است.

در نهایت نیز در قسمت پایینی ضریح هنر محجرکاری صورت گرفته و ضریح پس از آماده شدن به کربلا ارسال شده و بر روی خیمه‌گاه در مقام امام سجاد (ع) نصب می‌شود.