به گزارش کرب وبلا، در آیه 46 سوره احزاب آمده است: ای کسانی که ایمان آوردهاید در خانههای پیامبر (ص) داخل نشوید، مگر این که به شما اجازه داده شود.
همچنین در تفسیر نور الثقلین به نقل از اصول کافی آمده است: خداوند آنچه را از مؤمنان در حال حیات تحریم کرده، در حال مرگشان نیز تحریم کرده است.
از طرفی در روایات بسیاری رعایت حرمت عترت پیامبر (ص) همچون حفظ حرمت خود پیامبر دانسته شده است. بنابراین ما به اذن دخول و تکریم حرم آن بزرگواران که همچون مساجد و بلکه بیش از آن، محلی برای یاد خدا و توبه و استغفارند، امر شدهایم.
در اذن دخول چنانچه محدث بزرگ میرزای قمی در مفاتیح آورده است؛ ابتدا شهادت میدهیم که ای خداوند! من به دستور تو بدون اجازه وارد نمیشوم و شهادت میدهم که صاحب این حرم مرا میبیند و سخنم را میشنود و جواب سلامم را میدهد هر چند تو حجابی بر گوشم نهادی و من صدایشان را نمیشنوم و سپس از خدا و رسولش و فرشتگان حاضر در حرم اجازه ورود میخواهیم.
انجام این سنت و رعایت این ادب، به طور طبیعی برای زائر هر یک از حرمها، «انقلاب روحی» پیش میآورد و خود را در «محضر» صاحب قبر حسّ میکند و خشوع قلبی برایش پیدا میشود.
علامه مجلسی در بحارالأنوار نقل کرده است که زائر، بر درگاه حرم بایستد؛ دعا کند و اذن بطلبد و اگر در دل خود، خشوعی احساس کرد و رقّت قلب حاصل شد، وارد شود و گرنه، بهتر است که برای ورود، زمان دیگری را انتخاب کند که رقت قلب و خشوع، حاصل شود.
مجموعه تصاویری از مراسم اذن دخول توسط زائران اربعین در نجف و کربلا را در ادامه مشاهده می کنید.