به گزارش کرب‌و‌بلا، برنامه «کوی محبت» با حضور حسین ذوالفقاری، رئیس برگزاری ستاد اربعین حسینی و حسن پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات به بررسی و شفافیت تمهیدات ستاد برگزاری راهپیمایی اربعین پرداخت.

حسین ذوالفقاری در ابتدای برنامه گفت: سال گذشته پس از برگزاری مراسم اربعین در طی جلسات متعدد، مشکلاتی که به صورت شفاهی و کتبی به دستمان رسید را مورد بررسی قرار داده و به این فکر بودیم که مشکلات را با چه ساز و کاری برطرف کنیم. 

وی در ادامه افزود: با توجه به موقعیت سیاسی و برنامه‌ریزی‌های داخل ایران و عراق، برنامه‌هایی اعم از سامان‌دهی ستاد استان‌ها، تشکیل ستاد اربعین در عراق و کمیته‌های برگزاری در ایران را تقویت کرده‌ایم و هرکدام نسبت به سال گذشته از جایگاه و شرایط بهتری برخوردار است.

‌رئیس ستاد برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی با اشاره به مراحل ثبت‌نام و دریافت ویزا، در خصوص نحوه پذیرش و ثبت‌نام زائرین بیان کرد: پیچیده‌ترین ساختار کاری که من بعد از انقلاب اسلامی دیدم، اداره کردن اربعین است ولی در عین حال راحت‌ترین امر محسوب می‌شود، زیرا با تلاش‌ همکارانمان در ارگان‌های ذی‌ربط و مردم، کار به خوبی پیش می‌رود.

لغو روادید، امکان پذیر نیست / افزایشی در هزینه‌ها نداشتیم
ذوالفقاری در خصوص لغو روادید دو کشور ایران و عراق گفت: بعضی از مسئولان ما بحثی را جهت لغو ویزا بین دو کشور مطرح کردند که بنا به دلایلی صورت نگرفت و به هیچ وجه امکان خروج از کشور بدون گرفتن ویزا وجود ندارد. اما در باب موضوع قیمت ویزا، با توجه به تعاملاتی که بین ایران و عراق صورت گرفت مانند سال گذشته زائران هزینه قطعی 40 دلار پرداخت می‌کنند.

‌وی در ادامه عنوان کرد: خوشبختانه امسال کشور عراق صدور ویزا را برای ایران به تعجیل انداخت و هم اکنون در 16 نقطه، صدور ویزا را در دستور کار داریم، اما توجه به این نکته ضروری است، زائرانی که قصد زیارت دارند بهتر است هرچه سریع‌تر در سایت سماح ثبت‌نام کرده و مدارک خود را کامل دریافت کنند.

تأکید بر ثبت‌نام در سامانه سماح
ذوالفقاری از دلایل ضرورت ثبت‌نام در سایت سماح گفت: امسال با توجه به مشکلاتی که سال گذشته برای زائرین پیش آمد، تصمیم گرفتیم با برنامه ریزی جامع‌تر ،تعداد ثبت‌نام کننده‌ها و مرز‌های خروجی هر استان را برای پایین آوردن ازدحام جمعیت در مرز مهران، مشخص کنیم. بنابراین از این جهت هم مردم و هم شرکت‌هایی که در این امر فعالیت می‌کنند لازم است تا مدارک و اطلاعات خود را با سایت سماح هماهنگ کنند.

امسال چند نقطه از مسیر راهپیمایی به اینترنت مجهز شده است که مسیرهای ارتباطی زائران با ایران را تسهیل خواهد کرد.

رئیس ستاد برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی با اشاره به فعالیت شرکت‌های غیرمجاز در این زمینه اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین دلایل برای ثبت نام در سایت سماح جلوگیری از فعالیت غیر‌قانونی دفاتر غیر مجاز و صدور ویزا‌های جعلی است که بدون شک زائران را در مرزهای خروجی با مشکل مواجه خواهد کرد. با توجه به طراحی نیروی انتظامی در بحث امنیت، به هیچ وجه اجازه اعزام، حتی در زمان ازدحام جمعیت داده نخواهد شد.

وی افزود: در سال گذشته ما در خصوص صدور ویزا برای اتباع مجاز خارجی در کشور ایران با مشکل مواجه شدیم که امسال پس از مذاکرات متعدد با کشور عراق، برای کسانی که دفترچه اقامت در ایران را داشته باشند ویزا صادر خواهد شد.

وی خاطر نشان شد که تمامی ظرفیت‌ها دو برابر افزایش داشته است.

تمهیدات اجرایی برای راهپیمایی اربعین اندیشیده شده است
حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در ادامه صحبت‌های ذوالفقاری، درخصوص تمهیدات اجرایی برای راهپیمایی اربعین حسینی گفت: با رشد قابل توجهی که نسبت به سال‌های گذشته داریم، پیش بینی ما برای اعزام زائرین ایرانی، جمعیتی بالای دو میلیون نفر است. با وجود این‌که ظرفیت پذیرایی کشور عراق دوبرابر شده ولی با توجه به مشکلاتی که در سال گذشته داشتیم راهکارهایی برای رفع اشکال و برپایی موکب‌ها در مرز‌های ایران و مسیر سامرا، کاظمین و نجف به کربلا خواهیم داشت. تصمیم ما برای موکب‌های عزاداری 700 هزار نفر بود که در حال حاضر بالای 800 هزار تفاهم نامه برای برپایی موکب‌ها امضا کرده‌ایم.

‌‌وی ادامه داد: امسال توفیق داریم با دسته‌بندی استان‌ها و با استفاده از ظرفیت‌های استانی، کسانی که به نوعی در این گردهمایی بزرگ حسینی شرکت می‌کنند را شناسایی کرده و سازمان‌دهی منسجمی را اجرا کنیم. بسیاری از استان‌های ما با تمام ظرفیت خود وارد کار شده‌اند و اکثریت ارگان‌ها و سازمان‌ها ظرفیت‌هایشان را افزایش داده‌اند.

برای جلوگیری از بروز مشکلات لازم است متقاضیان به ثبت‌نام در سامانه سماح اقدام و مدارک و اطلاعات خود را با این سامانه هماهنگ کنند.

 رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات بیان کرد: ما امسال به مدت 15 روز از دهم تا بیست و پنجم ماه صفر با برپایی موکب‌ها میزبان زائرین حسینی هستیم، اما باید در نظر داشته باشیم که میزبان اصلی ما مردم عراق هستند و ما تنها بخشی از نذورات مردم را به کربلا می‌رسانیم و به مردم عراق در امر میزبانی کمک می‌کنیم.

پلارک درباره پذیرش نذورات مردمی تاکید کرد: اگر مردم رئیس هیات استان و محله خود را می‌شناسند، نذورات خود را به آن‌ها بسپارند، در غیر اینصورت می‌توانند با پرداخت به شماره حساب 1040 بانک ملی و یا ملت در این امر خیر شریک شوند.
 

مهران با سهم 41 درصدی میزبان زائرین حسینی است
ذوالفقاری در ادامه صحبت‌های خود افزود: یکی از موضوعاتی که مردم را با مشکل روبرو می‌کند ازدحام در مرز مهران است که برای برطرف کردن آن، دو مرز چذابه و شلمچه را در جنوب با اقداماتی چون؛ افزایش پارکینگ‌ها و ترمینال‌های مسافربری و همچنین بررسی و حل معضلات راه سازی تقویت کرده‌ایم و از مردم نیمه شرقی کشور و چهار استان خراسان شمالی و رضوی، اصفهان و سمنان درخواست داریم که از مرزهای جنوبی خارج شوند و استاندارهای هر مرکز نیز اطلاع رسانی داشته باشند. با این برنامه سهم مرز مهران به 41 درصد می‌رسد و از ازدحام آن کاسته می‌شود.

وی درباره اعزام های گروهی نیز تصریح کرد: بسیاری از مشکلات ما پیرامون اعزام کاروانی و یا شبه کاروانی است، هر شهرستانی باید کاروان‌ها و یا مسئول اتوبوس‌های خود را بشناسد، تا از ورود و خروج مرز اطلاع داشته باشد که با مشکلی مواجه نشوند. ما با شناسایی مسئول کاروان‌ها دفترچه‌هایی در اختیارشان قرار می دهیم تا با آداب و سنت‌های عراق آشنا و سفری ایمن با حفظ و رعایت ارزش‍‌های عراق داشته باشند.

ذوالفقاری در پایان به ساخت زائرسراهای دائمی در مسیر راهپیمایی عراق اشاره کرد و در خصوص برنامه‌های زیرساختی ارتباطات در این کشور خاطرنشان کرد: در چند نقطه از مسیر راهپیمایی اینترنت را وصل کرده‌ایم که مسیرهای ارتباطی زائران با ایران را تسهیل خواهد کرد. همچنین در مسیر، برنامه‌های رادیو اربعین را برای اطلاع‌رسانی در اختیار زائرین قرار داده‌ایم.