پیمان سنندجی در خصوص عملکرد کمیته حمل و نقل ستاد اربعین در جابه­‌جایی زوار کربلا با بیان اینکه کمیته حمل و نقل متشکل از شرکت واحد اتوبوسرانی، شرکت آزادگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شهرداری کرج و شهرداری مشهد مقدس بود، گفت: ما از منطقه مهران تا نقطه صفر مرزی اتوبوس‌هایی را برای جابه‌جایی رایگان زوار قرار دادیم.

وی افزود: در شهرهای مهران، شلمچه و چذابه شهرداری‌های مناطق 4، 5 و 6 تهران با همکاری شرکت واحد اتوبوسرانی تهران کار حمل و نقل زوار را انجام می‌­دادند.

سنندجی با تأکید اینکه اقدامات انجام شده در این ایام حاصل همدلی و اتحاد تمام سازمان­‌های ذی‌ربط بود ادامه داد: برای انجام این کار ابتدا ساختاری را به عنوان اساس کار حمل و نقل در عراق انجام دادیم. همچنین با توجه به زیرساخت­‌های موجود در کشور عراق و مشکلات و کمبودهایی که در این کشور وجود داشت؛ ضروری بود پیوست‌های اجتماعی و اقتصادی برای انجام این کار در نظر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با اشاره به تشکیل جلساتی جداگانه با سفیر ایران در عراق، شهردار تهران و مسئولان سپاه پاسداران برای لحاظ کردن پیوندهای اجتماعی و اقتصادی یادآور شد: در ‌‌نهایت تیمی متشکل از شهرداری تهران، شرکت آزادگان به نیابت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهرداری‌های کرج و مشهد کار جابه‌جایی زوار را با توجه به بررسی و لحاظ پیوست‌های اقتصادی و اجتماعی در نظر گرفته شده بر عهده گرفتند.

طراحی سیستم حمل و نقل انبوه­بر برای جابه‌جایی زوار

وی با تأکید بر اهمیت تأمین سوخت و ساماندهی 1600 پرسنل درگیر در این اقدام گفت: از اول آذرماه نسبت به انتقال و استقرار اتوبوس­‌ها به مناطق مقرر شده اقدام کردیم و با توجه به ساختارهای موجود و میزان جابه‌جایی مورد انتظار و نیز با توجه به مشکلات خاص در تأمین خودرو اقدامات لازم را بر اساس کارهای علمی و اصولی انجام دادیم.

سنندجی با بیان اینکه منطقه مهران بیشترین جمعیت زوار را به خود اختصاص داده بود، خاطرنشان کرد: در مسیری به طول 300 کیلومتر یعنی از زرباطیه تا کوت، از کوت تا شوملی و از شوملی به کربلا و نجف اقدام به حمل و نقل زوار کردیم و برای انجام بهتر کار ابتدا بررسی کردیم که به چه تعداد خودرو نیاز داریم و سیستم حمل و نقلمان به چه صورت است.

این مقام مسئول با اشاره به پیش‌بینی جابه‌جایی بیش از 2 میلیون زائر در مسیر رفت و برگشت به کربلا و نجف اشرف تصریح کرد: اگر این کار را تنها از طریق اتوبوس انجام می‌­دادیم به چندین هزار اتوبوس نیاز داشتیم که امکان تأمین این تعداد وجود نداشت، لذا مجبور بودیم از سیستم حمل و نقل انبوه­ مانند قطار استفاده کنیم که ساختار آن نیز وجود نداشت.

وی ادامه داد: در این راستا سیستم انبوه ­بر را طراحی کردیم؛ بدین معنا که تریلی‌های دارای چادر را از طریق سپاه تأمین کردیم و از منطقه کوت تا مناطق شوملی و حله از این طریق اقدام به جابه‌جایی مسافر کردیم. همچنین در مسیر رفت و برگشت از نجف اشرف تا شوملی 150 دستگاه اتوبوس تأمین شده از شهر مشهد مستقر کردیم که به کار جابه‌جایی زوار می‌­پرداختند.

سنندجی افزود: برای جابه‌جایی مسافران از حیدریه به نجف اشرف نیز از تریلی استفاده کردیم که به شبکه اتوبوس­های ما وصل شده و زوار را در نجف اشرف پیاده کرده و اتوبوس‌های مستقر در این شهر مردم را به شوملی منتقل می‌­کردند.

 

68.jpg

 

جابه‌جایی 350 زائر در هر سفر

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان اینکه در هر جابه‌جایی 350 نفر معادل مسافران 7 دستگاه اتوبوس جابه‌جا می‌­شدند تأکید کرد: برای جابه‌جایی چنین جمعیتی با توجه به نبود ساختار مناسب در کشور عراق تنها راه استفاده از تریلی بود.

وی با یادآوری اینکه اتوبوس­های مستقر از منطقه کوت تا زرباطیه به وسیله شهرداری‌های تهران و کرج تأمین شده بود، گفت: در این مسیر 600 دستگاه اتوبوس فعالیت می‌­کرد که 500 دستگاه آن به وسیله شهرداری تهران و 100 دستگاه از طریق شهرداری کرج تأمین شده بود.

سنندجی همچنین از راه‌اندازی موکبی بزرگ در منطقه کوت خبر داد و اظهار کرد: ظرفیت این موکب هزار نفر بود که میان زوار در مسیر رفت و برگشت روزانه تا 3 هزار غذا توزیع می‌­کرد همچنین به دلیل سردی هوا در منطقه کوت از زوار با شیر گرم و غذای گرم پذیرایی می‌­شد.

نمی‌­خواستیم فعالیت اقتصادی رانندگان عراقی آسیب ببیند

وی اضافه کرد: در تمام 12 روز در مسیر رفت و برگشت به هزار نفر از زوار یک شب اسکان دادیم تجهیزات کامل بهداشتی و گرمایی را در اختیارشان قرار دادیم. همچنین آتش‌نشانی تهران، سیستم شهر سالم برای مسائل بهداشتی و درمانی و سرویس­های بهداشتی سیار را در اختیار داشتیم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با تأکید بر اینکه قصد ما این بود که به فعالیت اقتصادی افرادی  که در سیستم حمل و نقل عراق فعالیت می‌­کنند؛ لطمه نخورد, خاطرنشان کرد: به همین دلیل در نظر گرفتن پیوست­های اقتصادی و اجتماعی به ویژه در مناطق چذابه و شلمچه اهمیت زیادی داشت, زیرا ما صرفاً برای کمک در آنجا بودیم و نمی‌خواستیم همکاران عراقی ما زیر سؤال بروند.

وی با اشاره به استقرار 750 دستگاه اتوبوس در کشور عراق عنوان کرد: تمام این اتوبوس­‌ها و همچنین تریلی‌های حمل مسافر خدمات خود را به صورت رایگان انجام می‌­دادند اما در خاک عراق کار جابه‌جایی مسافربر عهده سیستم حمل و نقل آن کشور بود.

 

69.jpg

 

سنندجی با تأکید بر اینکه کمیته حمل و نقل ظرف 12 روز بیش از 2 میلیون مسافر را جابه‌جا کرد، گفت: ما در مناطق شوملی و کوت نقاط تبادل سفر ایجاد کردیم و همچنین تمامی اتوبوس­‌ها را به وسیله GPS تحت نظارت داشتیم و خوشبختانه طی این سفر حتی یک تصادف منجر به فوت در تریلی­‌ها و اتوبوس­‌ها نداشتیم.

اختصاص 400 دستگاه اتوبوس به مسافران نیازمند کمک

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی خاطرنشان کرد: برابر تماس مدیران ستاد اربعین وزارت کشور بعد از اتمام مراسم و جابه‌جایی زوار در عراق، تعداد 400 دستگاه اتوبوس‌هایی که به شهرهای خود بر می‌گشتند؛ هماهنگ شدند که در مسیر برگشت نسبت به جابه‌جایی زائران از منطقه مهران اقدام کنند.

وی با تأکید بر اینکه انتقال بیش از 1و نیم میلیون لیتر سوخت و تأمین تجهیزات ضروری اتوبوس­‌ها و نیز اسکان و مدیریت 1600 پرسنل درگیر این پروژه کار سختی بود گفت: کل هزینه خوراک و اسکان پرسنل در این 15 روز ، 15 میلیون تومان بود.

سنندجی با اشاره به حضور تعدادی زوار ویلچری اظهار کرد: متأسفانه شرایط به صورتی نبود که بتوانیم به این افراد خدمات خاصی ارائه دهیم، اما این افراد را در زمان جابه‌جایی با تریلی در کابین راننده قرار داده و کار انتقال این افراد به داخل اتوبوس­‌ها نیز به وسیله کارکنان شرکت واحد انجام می‌­شد.

وی افزود: حضور سفیر ایران در عراق، شهردار تهران، سردار نوروزی و مسئولان شهرداری‌های کرج و مشهد مقدس در این اقدام بزرگ دلگرمی بسیار خوبی بود. همچنین استفاده از تجربیات گذشته برای انجام هرچه بهتر اقدامات بسیار کمک­ کننده بود.

 مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی ضمن تشکر از وزارت نفت و ستاد اربعین وزارت کشور، با اشاره به قدردانی سفیر ایران در عراق به دلیل انسجام موجود در اقدامات کمیته حمل و نقل گفت: امیدوارم در سال­­‌های آینده در این مسیر سیستم­ حمل و نقل مدرن‌تری ایجاد شود تا کار جابه‌جایی مسافران راحت­‌تر و مطلوب­‌تر صورت گیرد.

سنندجی با اشاره به حضور تعدادی زوار ویلچری اظهار کرد: متأسفانه شرایط به صورتی نبود که بتوانیم به این افراد خدمات خاصی ارائه دهیم، اما این افراد را در زمان جابه‌جایی با تریلی در کابین راننده قرار داده و کار انتقال این افراد به داخل اتوبوس­ها نیز به وسیله کارکنان شرکت واحد انجام می‌شد.

وی افزود: حضور سفیر ایران در عراق، شهردار تهران، سردار نوروزی و مسئولان شهرداری‌های کرج و مشهد مقدس در این اقدام بزرگ دلگرمی بسیار خوبی بود. همچنین استفاده از تجربیات گذشته برای انجام هرچه بهتر اقدامات بسیار کمک­ کننده بود.

 مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی ضمن تشکر از وزارت نفت و ستاد اربعین وزارت کشور، با اشاره به قدردانی سفیر ایران در عراق به دلیل انسجام موجود در اقدامات کمیته حمل و نقل گفت: امیدوارم در سال‌های آینده در این مسیر سیستم­ حمل و نقل مدرن‌تری ایجاد شود تا کار جابه‌جایی مسافران راحت‌تر و مطلوب­تر صورت گیرد.