محمد حسین قاسمی، تهیه کننده انیمیشن ناسور٬ فیلمی با موضوع سیدالشهدا علیهالسلام است. این فیلم در جشنواره فجر امسال در بخش انیمیشن حضور دارد. قاسمی در گفت و گویی اختصاصی با کربوبلا، در مورد فیلم خود و سینمای دینی در ایران صحبت کرد.
استاد تاریخ دانشگاه تهران گفت: در مورد وقایع عاشورا و داستان کربلا، گزارشهای متفاوتی به ما رسیده است و در این میان تحریفاتی نیز اضافه شده است که باید با مراجعه به اسناد معتبر تاریخی، سره از ناسره را تشخیص و تمیز دهیم.
باید تغییر در دیدگاه جامعه به آرامی و با تولیدات متنوع، ولی با رعایت حساسیتهای جامعه انجام شود تا به ذهنیت مردم لطمه وارد نشود. الان در جامعۀ مسیحیت بهراحتی فیلم مصائب مسیح ساخته میشود؛ ولی در سینمای ما بهدلیل آنکه هنوز فرهنگسازی نشده است، نمیتوانیم نظیر این فیلمهای مذهبی را بسازیم.
سیدعبدالحسین رئیس السادات بیش از 3 دهه رایزن فرهنگی ایران در پاکستان بوده است. وی در گفتگو با کربوبلا به بررسی عزادرایها و رسوم مردم پاکستان پرداخت و درباره موارد گوناگونی که در طول این مدت پیرامون امام حسین (ع) در این کشور دیده است صحبت کرد.
مدیر بنیاد فرهنگی امامت، عاشورا و اربعین را یک مشیت الهی دانست و گفت: این دو مناسبت ظرفیت های خوبی برای جامعه اسلامی به وجود آورده اند و در مورد اربعین میتوان به تأثیرات جریانسازی، ظرفیتسازی و نمادسازی آن اشاره کرد.
غلامرضا گلی زواره، نویسنده و تعزیهشناس معتقد است با وجود آنکه تعزیه از نظر هنری، جلوههای ذوقی و مجهز شدن به برخی امکانات به موفقیتهایی دست یافته و تعزیهخوانان خلاقیتهای ویژهای از این نظر از خود بروز دادهاند اما از نظر پیام و محتوا و مطابقت با فرهنگ اهل بیت و عاشورا، مسیری نزولی را پیموده و این قضیه علمای شیعه را وادار کرد تا شبیهخوانی را مورد انتقاد قرار دهند.
علیرضا بدیع؛ شاعر غزلسرا گفت: بالا بردن اطلاعات عمومی و مطالعه اسناد معتبر و مقتلها برای شاعران عاشورایی واجب است و باید برای این امر به منابع موثق در قالب اسناد تاریخی و مقاتل رجوع شود.
احسان پرسا در گفتگو با کرب و بلا از زندگی خود و نظراتش درباره اشعار عاشورایی صحبت کرد. او معتقد است چیزی به اسم جریان شعر عاشورایی وجود ندارد. هر چه که هست، تلاش هایی فردی و نامهایی انگشت شمار است که در شعر عاشورا داریم.
رجبی دوانی استاد تاریخ اسلام دانشگاه، گفت: عاشورا از آن جایی آغاز شد که بعد از پیامبر(ص) خلفا راه جاهلیت را از سر گرفتند و آن را به عنوان اسلام معرفی کردند.
-
ما را دنبال کنید!