زیارت عاشورا را میتوان به سه شیوه قرائت کرد:
اول) شیوه مشهور و کامل
بعد از قرائت زیارت، وقتی به عبارت لعن و سلام رسیدیم، هر یک از آن عبارات را بهطور کامل 100 بار تکرار کنیم. این شیوه، همان شیوه مشهور و کامل میباشد.
دوم) شیوه خلاصه تر
بعد از زیارت، وقتی به عبارت لعن و سلام رسیدیم، بعد از خواندن عبارت: «اللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ آخِرَ تابِعٍ عَلَی ذلِکِ، اللّهُمَّ الْعَنْ الْعِصابَهَ الَّتی جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ و بایَعَتْ و تابَعَتْ عَلَی قَتْلِهِ، اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً»، 99 بار دیگر میگوییم: «اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً»
و بعد از خواندن عبارت: «السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ وَ عَلَی الْاَرْواحِ الَّتِی حَلَّتْ بِفِنائِکَ، عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً مابَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ، وَلاجَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنیّ لِزِیارَتِکُمْ، السَّلامُ عَلَی اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَوْلادِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ»، 99 بار دیگر میگوییم: «السَّلامُ عَلَی اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَوْلادِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ»
سوم) سریعترین شیوه قرائت - گفتن «تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّهً» بعد از لعن و سلام
بعد از قرائت زیارت، وقتی به عبارت لعن و سلام رسیدیم، چنین میگوییم:
«اللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ آخِرَ تابِعٍ عَلَی ذلِکِ، اللّهُمَّ الْعَنْ الْعِصابَهَ الَّتی جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ و بایَعَتْ و تابَعَتْ عَلَی قَتْلِهِ، اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً؛ اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّهً»
«السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ وَ عَلَی الْاَرْواحِ الَّتِی حَلَّتْ بِفِنائِکَ، عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً مابَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ، وَلاجَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنیّ لِزِیارَتِکُمْ، السَّلامُ عَلَی اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَوْلادِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ؛ السَّلامُ عَلَی اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَوْلادِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّهً»
اما این سه نوع قرائت از کجا آمده است؟
آیت الله سیّد علی موحّد ابطحی در پاورقی کتاب «شفاء الصّدور فی شرح زیارت العاشور» نوشتهاند آیت الله حاج میرزا ابوالفضل طهرانی (متوفی 1316) روایت شریف زیر را در شیوه خواندن زیارت عاشورا نقل مینمایند:
عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهادی علیهِ السِّلامُ اَنَّهُ قالَ:
مَنْ قَرَءَ لَعْنَ زِیارَهِ الْعاشُوراء الْمَشهُورَهِ مَرَّهً واحِدَهً ثُمَّ قالَ:
«اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّهً» کان کَمَنْ قَرَئَهُ مِأهَ مَرَّهً؛
وَ مَنْ قَرَءَ سَلامَها مَرَّهً واحِدَهً ثُمَّ قالَ: «السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ، و عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّهً» کانَ کَمَنْ قَرَئَهُ مُأهً تامَّهً مِنْ اَوَّلِهِما اِلَی آخِرِهِما.[1]
سپس آیه الله موحّد ابطحی در توضیح روایت چنین میفرمایند:
وَ قَدْ ذُکِرَ لِهذِهِ الرِّوایَهِ اِحْتِمالانِ:
1 ـ اَنْ یَکوُنَ «تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّهً» بَیاناً لِعَدَد.
2 ـ اَنْ یَکوُنَ تَتِمَّهً لِلَّعْنِ وَ السَّلامِ، وَ عَلَیْهِ یُقْرَءُ هکَذا: «اللّهُمَّ الـعَنْهُمْ جَمیعاً تِسْعاً وَ تِسعینَ مَرَّهً» وَ فِی الَّسلامِ یَقوُلُ: «السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّهً» وَ یَکُونُ نَظیرَ التَّهلیلاتِ الْوارِدَهِ فی اَیّامِ ذِی الحَجَّهِ: «لا اِلهَ اِلاّ الله عَدَدَ اللّیالی وَ الدُّهُور»، وَ اللهُ الْعالِمُ.[2]
لعن قبل از زیارت عاشورا میخوام
بسیار نظر گرانقدر و دلنشین است در حالات مکتسبه زیارت به کمیت بو این خلاصه گویی بسیار سودمند و رهگشاست در اجتماعات و هیاتها..
سلام ایا می توانیم در جلسه ها سلامها رو سه بار بگویم
سلام دوست عزیز بسیار متشکر و ممنون بابت این مطلب مختصر و مفید من به مفاتیح نوین آقای مکارم نیز مراجعه کردم و روایت امام هادی را ایشان نیز ذکر کرده بودند. البته نه با برداشت شما که باید لفظ «تسعه و تسعین مره» را بگوییم. بلکه بدین معناست که 99 بار دیگر نیز «اللهم العنهم جمیعا» را تکرار کنید. یعنی کلمه 99 بار به معنی لفظ 99نیست و به جمله آخر لعن برمیگردد. موفق باشید
روش سوم که ذکر کردید خیلی معتبر نیست (به عنوان مثال مفاتیح نوین آیت الله مکارم شیرازی در ذیل زیارت عاشورا این روش را رد کرده اند) چرا که در بین خیلی از علما و بزرگان نداشتیم که این روش را انجام داده باشند و همه روش کامل را سفارش کرده اند و برای جلوگیری از خستگی و کسالت گفتند دعا را به سه بخش تقسیم کنید: 1-اصل زیارت عاشورا را صبح بخوانند مثلا 2-لعن ها را ظهر بگویند مثلا 3-سلام ها و ادامه زیارت را شب تمام کنند مثلا نیاز بود با تحقیق بیشتری این مطلب را می نوشتید.
طبق روایتی که در متن این یادداشت نیز آمده است، امام هادی (ع) روشی را برای خلاصه تر خواندن زیارت بیان می دارند که از متن روایت، دو گونه می توان برداشت کرد. و از متن روایت نمی توان فهمید کدام درست است. بسیاری از علما نیز دو روش را قبول کرده اند.
سلام متشکرم
خیلی عالی
متن بسیار خوب و مختصر و مفیدی بود جزاکم الله خیرا
خیلی ممنونم
بسیار سپاسگزارم ،امیداوارم به خاطر مطالب مفیدتون از امام حسین اجر بگیری
ممنون مرسی
اجرتان باخداوشفاعت مادرش نصیبتان
عالی بود ممنون
مفید و کاربردی ممنون
متنتان مختصر و مفید بود ممنونم موفق باشید
از مطلب خوب و مفیدتان استفاده کردم . متشکرم