سایت کرب و بلا - سایت تخصصی امام حسین علیه السلام

فریم تصویر

پاسخ به شبهات

حجت الاسلام حامد رضا معاونیان

خلاصه آلبوم:

1. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) اجیر امت است و اجرشان توسط خدا تعیین شده است.

2. بنا بر دو مطلب بالا اگر ابراز محبت به ائمه (ع)، اجر اجیرمان را نداده ایم پس مورد لعنت خدا قرار می گیریم.

3.  ابراز محبت به ائمه (ع) عبادت است.

4. عزاداری امام حسین (ع) از شعائر الله است.

5. تمام انبیا و  اوصیا و ائمه  (ع) حجت الله هستند.

6. خدا از همه چیز آگاه است و نیازی به حجت الله ندارد ولی آنها را می آورد تا بر بندگان گناهکار منت بگذارد.

تاریخ سخنرانی:‌ محرم ۱۴۳۲

۱۰
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰

خلاصه ی این سخنرانی به زودی بار گذاری می شود.



×
  • در این سخنرانی مساله اجاره به طور کامل بیان می شود.

 

  • پیامبر صلی الله علیه و آله اجیر امت است و اجرشان توسط خدا تعیین شده است.

 

  • ذلِکَ الَّذی یُبَشِّرُ اللَّهُ عِبادَهُ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبى‏ وَ مَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَهً نَزِدْ لَهُ فیها حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ (سوره شوری -آیه 23)

این همان چیزى است که خداوند بندگانش را که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‏اند به آن نوید مى‏دهد! بگو: «من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏کنم جز دوست‏داشتن نزدیکانم‏[ اهل بیتم‏]؛ و هر کس کار نیکى انجام دهد، بر نیکى‏اش مى‏افزاییم؛ چرا که خداوند آمرزنده و سپاسگزار است.

 

  • بنا بر دو مطلب بالا اگر ابراز محبت به ائمه علیهم السلام نکنیم، اجر اجیرمان را نداده ایم پس مورد لعنت خدا قرار می گیریم.

از مثال های ابراز محبت می توان به سیاه پوشی برای امام حسین علیه السلام و اشک ریختن و ... اشاره کرد.

 

  • عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَهٌ وَ کِتْمَانُ سِرِّنَا جِهَادٌ فِی سَبِیلِ اللَّه                                                   (أمالی المفید، ص: 338)

امام صادق (ع) فرمود: نَفَس شخص اندوهگین به خاطر ستمى که بر ما رفته تسبیح (سبحان اللَّه گفتن) است، و اندوه او به خاطر ما عبادت است و پرده پوشى اسرار ما جهاد در راه خداست‏.

 

  • قَالَ یَا إِبْرَاهِیمُ فَإِنَّ طَائِفَهً تَزْعُمُ أَنَّهَا مِنْ أُمَّهِ مُحَمَّدٍ ص سَتَقْتُلُ الْحُسَیْنَ ع ابْنَهُ مِنْ بَعْدِهِ ظُلْماً وَ عُدْوَاناً کَمَا یُذْبَحُ الْکَبْشُ فَیَسْتَوْجِبُونَ بِذَلِکَ سَخَطِی)  عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏1، ص: 209(

خداوند خطاب به حضرت ابراهیم علیه و علی نبینا و آله السلام فرمود: گروهى که خود را از امّت محمّد صلى اللَّه علیه و آله مى‏دانند، فرزندش حسین علیه السلام را به ظلم و ستم به مانند گوسفند ذبح خواهند کرد و با این کار مستوجب خشم و غضب من خواهند شد.

 



×
  • اجاره یعنی خریدن منفعت شیئی برای مدتی

 

  • روزى رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم مرا فرا خواند و فرمود: اى على برو به مسجد من، سپس بر منبر بالا مى‏روى و مردم را سوى خود فرا مى‏خوانى، پس حمد و ثناى خدا- عزّ و جلّ- بجاى مى‏آورى و درود فراوان بر من مى‏فرستى آنگاه مى‏گوئى: اى مردم، من فرستاده رسول خدا بسوى شما هستم، و ایشان به شما مى‏فرماید: «آگاه باشید، لعنت خدا و لعنت فرشتگان مقرّب و پیامبران مرسل خداوند و لعنت من بر هر کس که خود را به غیر پدر خودش منتسب کند، یا خود را از آن غیر صاحبان خود بداند، یا مزد کارگرى را کم گذارد و به او ستم روا دارد».من به مسجد آن حضرت رفتم، حمد و ثناى الهى بجاى آوردم و درود فراوانى بر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم فرستادم، سپس گفتم: «اى مردم من فرستاده رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم بسوى شما هستم، و ایشان به شما مى‏فرماید: آگاه باشید لعنت خدا و لعنت ‏فرشتگان مقرّب و پیامبران مرسل خدا و لعنت من بر هر کس که خود را به غیر پدر خودش منتسب کند، یا خود را از آن غیر صاحبان خود بداند، یا مزد مزدبرى را کم گذارد.» پس هیچ یک از مردم سخنى نگفت جز عمر بن خطّاب که گفت: اى ابا الحسن پیام را رساندى ولى سخنى سربسته و بدون شرح و تفسیر آوردى، گفتم:به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم مى‏گویم. پس خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم بازگشتم و داستان را به آن حضرت گزارش دادم. فرمود: به مسجدم باز گرد، و بر منبر رو و حمد و ثناى الهى بجاى آر و بر من درود فرست، سپس بگو: اى مردم ما چیزى براى شما نیاوریم جز اینکه تأویل و تفسیر آن را به نزد خود داریم. آگاه باشید، منم پدر شما، آگاه باشید منم مولا و صاحب اختیار شما، آگاه باشید منم اجیر و مزدبر شما. 1

 

  • عَنْ أَبِی حَمْزَهَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاهِ وَ الزَّکَاهِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَهِ وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْ‏ءٍ کَمَا نُودِیَ بِالْوَلَایَه                                                                                                                                                الکافی، ج‏2، ص: 18

امام باقر علیه السّلام فرمود: اسلام روى پنج پایه نهاده شده: نماز و زکاه و روزه و حج و ولایت و چنان که براى ولایت (در روز غدیر خم یا در عالم میثاق) فریاد زده شد، براى هیچ چیزى دیگر فریاد زده نشد.

 

  • اجر رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم طبق آیه شریفه 2 محبت به خاندان ایشان است.

خداوند به پیامبرانی مانند لوط و نوح علی نبینا و آله و علیهما السلام فرمود که از کسی اجری نخواهید طبق آیه شریفه3

در حالیکه خداوند به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم گفت که از مردم اجر رسالت خود را بخواه طبق آیه شریفه 2

 

  • در حال حاضر باید بیش از پیش مواظب شبهات وهابیت باشیم.

چند شبهه از وهابیت

  1. چرا به ائمه علیهما السلام  توسل می جوییم در حالی که خدا از رگ گردن به ما نزدیک تر است؟

...نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرید (سوره ق - آیه 16)

...ما به او از رگ گردنش نزدیکتریم!

و این کار شرک است.

 

پاسخ : اگر شرک است پس حضرت یعقوب علی نبینا و آله و علیه السلام هم مشرک بوده زیرا در قرآن پسرانش به او می گویند:

قالُوا یا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا إِنَّا کُنَّا خاطِئین‏ (سوره یوسف - آیه 97)

گفتند: «پدر! از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه، که ما خطاکار بودیم!»

و او به پسرانش نمی گوید توبه کنید از شرکی که بر زبان آوردید.

  1. چرا بر مهر سجده می کنیم؟

 

پاسخ : جعل له الأرض مسجدا و طهورا (الحیاه با ترجمه احمد آرام، ج‏2، ص: 646)

زمین را براى او مسجد و پاک قرار داد.

احادیث اهل سنت را می توانید در پاورقی شماره 4 ببینید.

  1. چرا ابوبکر و عمر را لعنت می کنیم؟

 

پاسخ : ما از فاطمه زهرا سلام الله علیها که برترین زن خلقت است تبعیت می کنیم.

 

  • حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:  من خدا و فرشتگان او را گواه می‌گیرم که شما دو تن مرا خشمگین نمودید و مرا خشنود نساختید.
    وقتی پیامبر صلی الله علیه و آله را ببینم از شما دو نفر شکایت خواهم کرد... به خدا قسم ای ابوبکر، در هر نمازی که می‌خوانم تو را نفرین خواهم کرد.

(لامامه و السیاسه، ج 1، ص 31، اعیان الشیعه، ج 1، ص 318)

اجر رسالت پیامبر قانونی است که هیچ استثنایی ندارد، در حالیکه احکام حج و .. استثناهایی دارند.

 

  • حکم ذبح گوسفند
    1. قبل از قربانی کردن باید به گوسفند آب داد.
    2. بچه گوسفند را جلوی مادرش نباید کشت.
    3. با چاقو تیز سر گوسفند را باید ببرید.

 

 

 

  • أَصْبَغُ دَعَانِی رَسُولُ اللَّهِ ص یَوْماً فَقَالَ لِی یَا عَلِیُّ انْطَلِقْ حَتَّى تَأْتِیَ مَسْجِدِی ثُمَّ تَصْعَدَ عَلَى مِنْبَرِی ثُمَّ تَدْعُوَ النَّاسَ إِلَیْکَ فَتَحْمَدَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ تُثْنِیَ عَلَیْهِ وَ تُصَلِّیَ عَلَیَّ صَلَاهً کَثِیرَهً ثُمَّ تَقُولَ- أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی رَسُولُ رَسُولِ اللَّهِ إِلَیْکُمْ وَ هُوَ یَقُولُ لَکُمْ أَلَا إِنَّ لَعْنَهَ اللَّهِ وَ لَعْنَهَ مَلَائِکَتِهِ الْمُقَرَّبِینَ وَ أَنْبِیَائِهِ الْمُرْسَلِینَ وَ لَعْنَتِی عَلَى مَنِ انْتَمَى إِلَى غَیْرِ أَبِیهِ أَوِ ادَّعَى إِلَى غَیْرِ مَوَالِیهِ أَوْ ظَلَمَ أَجِیراً أَجْرَهُ فَأَتَیْتُ مَسْجِدَهُ وَ صَعِدْتُ مِنْبَرَهُ فَلَمَّا رَأَتْنِی قُرَیْشٌ وَ مَنْ کَانَ فِی الْمَسْجِدِ أَقْبَلُوا نَحْوِی فَحَمِدْتُ اللَّهَ وَ أَثْنَیْتُ عَلَیْهِ وَ صَلَّیْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص صَلَاهً کَثِیرَهً ثُمَّ قُلْتُ أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی رَسُولُ رَسُولِ اللَّهِ إِلَیْکُمْ وَ هُوَ یَقُولُ لَکُمْ أَلَا إِنَّ لَعْنَهَ اللَّهِ وَ لَعْنَهَ مَلَائِکَتِهِ الْمُقَرَّبِینَ وَ أَنْبِیَائِهِ الْمُرْسَلِینَ وَ لَعْنَتِی عَلَى مَنِ انْتَمَى إِلَى غَیْرِ أَبِیهِ أَوِ ادَّعَى إِلَى غَیْرِ مَوَالِیهِ أَوْ ظَلَمَ أَجِیراً أَجْرَهُ- قَالَ فَلَمْ یَتَکَلَّمْ أَحَدٌ مِنَ الْقَوْمِ إِلَّا عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَإِنَّهُ قَالَ قَدْ أَبْلَغْتَ‏ یَا أَبَا الْحَسَنِ وَ لَکِنَّکَ جِئْتَ بِکَلَامٍ غَیْرِ مُفَسَّرٍ فَقُلْتُ أُبْلِغُ ذَلِکَ رَسُولَ اللَّهِ ص فَرَجَعْتُ إِلَى النَّبِیِّ ص فَأَخْبَرْتُهُ الْخَبَرَ فَقَالَ ارْجِعْ إِلَى مَسْجِدِی حَتَّى تَصْعَدَ مِنْبَرِی فَاحْمَدِ اللَّهَ وَ أَثْنِ عَلَیْهِ وَ صَلِّ عَلَیَّ ثُمَّ قُلْ أَیُّهَا النَّاسُ مَا کُنَّا لِنَجِیئَکُمْ بِشَیْ‏ءٍ إِلَّا وَ عِنْدَنَا تَأْوِیلُهُ وَ تَفْسِیرُهُ أَلَا وَ إِنِّی أَنَا أَبُوکُمْ أَلَا وَ إِنِّی أَنَا مَوْلَاکُمْ أَلَا وَ إِنِّی أَنَا أَجِیرُکُم‏

أمالی المفید، صفحه 353 و 352

 

 

  • ذلِکَ الَّذی یُبَشِّرُ اللَّهُ عِبادَهُ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبى‏ وَ مَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَهً نَزِدْ لَهُ فیها حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ (سوره شوری - آیه 23)

این همان چیزى است که خداوند بندگانش را که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‏اند به آن نوید مى‏دهد! بگو: «من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏کنم جز دوست‏داشتن نزدیکانم‏[ اهل بیتم‏]؛ و هر کس کار نیکى انجام دهد، بر نیکى‏اش مى‏افزاییم؛ چرا که خداوند آمرزنده و سپاسگزار است.

 

 

  • أُولئِکَ الَّذینَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُداهُمُ اقْتَدِهْ قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِکْرى‏ لِلْعالَمینَ (سوره انعام - آیه 90)

آنها کسانى هستند که خداوند هدایتشان کرده؛ پس به هدایت آنان اقتدا کن! (و) بگو: «در برابر این(رسالت و تبلیغ)، پاداشى از شما نمى‏طلبم! این(رسالت)، چیزى جز یک یادآورى براى جهانیان نیست! (این وظیفه من است)»

 

  • وَ یا قَوْمِ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مالاً إِنْ أَجرِیَ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ وَ ما أَنَا بِطارِدِ الَّذینَ آمَنُوا إِنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ لکِنِّی أَراکُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ (سوره هود - آیه 29)

اى قوم! من به خاطر این دعوت، اجر و پاداشى از شما نمى‏طلبم؛ اجر من، تنها بر خداست! و من، آنها را که ایمان آورده‏اند، (بخاطر شما) از خود طرد نمى‏کنم؛ چرا که آنها پروردگارشان را ملاقات خواهند کرد؛ (اگر آنها را از خود برانم، در دادگاه قیامت، خصم من خواهند بود؛) ولى شما را قوم جاهلى مى‏بینم!

 

  • یا قَوْمِ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِنْ أَجْرِیَ إِلاَّ عَلَى الَّذی فَطَرَنی‏ أَ فَلا تَعْقِلُونَ (سوره هود - آیه 51)

اى قوم من! من از شما براى این(رسالت)، پاداشى نمى‏طلبم؛ پاداش من، تنها بر کسى است که مرا آفریده است؛ آیا نمى‏فهمید؟!

 

  • (صحیح البخارى) فى کتاب التیمم الحدیث الثانى، روى بسنده عن جابر بن عبد اللّه أن النبى صلى اللّه علیه (و آله) و سلم، قال: أعطیت خمسا لم یعطهن أحد قبلى، نصرت بالرعب مسیره شهر، و جعلت لى الأرض مسجدا و طهورا، فایما رجل من امتى أدرکته الصلاه فلیصل، و احلت لى الغنائم و لم تحل لأحد قبلى، و اعطیت الشفاعه، و کان النبى یبعث الى قومه خاصه و بعثت الى الناس عامه.

ترجمه: [صحیح بخارى‏] در کتاب «تیمّم» در ذیل حدیث دوّم، به سند خود، از «جابر بن عبد الله» روایت کرده است که رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله فرمود: پنج صفت از سوى خدا به من ارزانى شده است که به هیچیک از پیغمبران پیشین، آن اوصاف، داده نشده است:1- از فاصله یک ماه راه، خوف از من، در دل دشمنانم قرار مى‏گیرد.2- زمین را خداى متعال براى من وسیله سجده و طهارت قرار داده است؛ بنابر این هر مردى از امت من، در هر کجا که وقت نماز را ادراک نماید، باید نماز را بجاى آورد.3- غنیمت‏هاى جنگى را براى من، حلال کرده است؛ حال آنکه براى‏ هیچیک از پیغمبران پیشین، حلال نبوده است.4- شفاعت روز قیامت در اختیار من است.5- هر پیغمبرى بر قوم خود، مبعوث گشته بود، تنها منم که بر عموم مردم، مبعوث گردیده‏ام.                 (فضائل پنج تن علیهم السلام در صحاح ششگانه اهل سنت، ج‏1، ص: 82)



×


  • پیامبران از مردم چیزی نخواستند و اگر مردم می خواستند چیزی به آنها بدهند می گفتند:

یا قَوْمِ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِنْ أَجْرِیَ إِلاَّ عَلَى الَّذی فَطَرَنی‏ أَ فَلا تَعْقِلُونَ                                                                                                                   (سوره هود-آیه 51)

اى قوم من! من از شما براى این(رسالت)، پاداشى نمى‏طلبم؛ پاداش من، تنها بر کسى است که مرا آفریده است؛ آیا نمى‏فهمید؟!

 

  • پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم نفرمودند که من اجر می خواهم بلکه قرآن گفت:

ذلِکَ الَّذی یُبَشِّرُ اللَّهُ عِبادَهُ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبى‏ وَ مَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَهً نَزِدْ لَهُ فیها حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ(سوره الشوری- آیه 23)

این همان چیزى است که خداوند بندگانش را که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‏اند به آن نوید مى‏دهد! بگو: «من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏کنم جز دوست‏داشتن نزدیکانم‏[ اهل بیتم‏]؛ و هر کس کار نیکى انجام دهد، بر نیکى‏اش مى‏افزاییم؛ چرا که خداوند آمرزنده و سپاسگزار است.

 

  • شما سر قبر چه کسی می روید؟ کسی که او را دوست دارید یا کسی که او را دوست ندارید؟

رفتن بر سر قبر ائمه علیهم السلام ابراز محبت است.

 

  • ما وسایل محبوب را دوست داریم، همانند پیراهن حضرت  یوسف علی نبینا و آله و علیه السلام برای حضرت یعقوب علی نبینا و آله و علیه السلام

وَ لَمَّا فَصَلَتِ الْعیرُ قالَ أَبُوهُمْ إِنِّی لَأَجِدُ ریحَ یُوسُفَ لَوْ لا أَنْ تُفَنِّدُونِ(سوره یوسف- آیه 94)

هنگامى که کاروان (از سرزمین مصر) جدا شد، پدرشان‏[یعقوب] گفت: «من بوى یوسف را احساس مى‏کنم، اگر مرا به نادانى و کم عقلى نسبت ندهید!»

 

  • خدا فرموده: اجر رسالت اظهار محبت است.

 

  • النَّظَرُ إِلَى وَجْهِ عَلِیٍّ عِبَادَه                                            (أمالی الصدوق، ص: 362)

نگاه بروى على علیه السلام عبادتست.

آیا با غضب نگاه کردن هم عبادت است؟

 

  • ما بعضی از عبادت ها را باور نداریم. مانند حدیث زیر

قال رسول اللّه (ص): ... تبسّمک فی وجه أخیک لک صدقه

رسول خدا (ص) فرمود: ...لبخند تو بر روى برادرت صدقه است.

(نهج الفصاحه مجموعه کلمات قصار حضرت رسول ص، ص: 378)

 

  • مشکی می پوشیم چون امام حسین علیه السلام را دوست داریم و گرنه برایمان فرقی نمی کرد. (ابراز محبت عبادت است.)

 

  • قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و اله و سلم مَنْ سَعَى فِی حَاجَهِ أَخِیهِ الْمُؤْمِنِ- فَکَأَنَّمَا عَبَدَ اللَّهَ تِسْعَهَ آلَافِ سَنَهٍ صَائِماً نَهَارَهُ قَائِماً لَیْلَه‏‏                                                                                          ( بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، ج‏71، ص: 315)

رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم فرمودند: هر فردی که در برآوردن نیاز برادر مؤمنش تلاش کند، گویی نُه هزار سال خداوند را عبادت کرده، در حالی که روزها را روزه دار و شبها را شب زنده دار بوده است.

 

  الهی بهر قربانی به درگاهت سر آوردم               نه تنها سر برایت بلکه از سر بهتر آوردم

پی القای قد قامت به ظهر روز عاشورا              برای گفتن الّله اکبر اکبر آوردم

برای کشتن دونان به دشت کربلا یارب              چوعبّاس همایونفر امیر لشکر آوردم

پی آزادی نسل جوان از بند استعمار                برادر زاده ای چون قاسم فرّخ فر آوردم

علی را در غدیر خم نبی بگرفت روی دست         ولی من روی دست خود علیٍّ اصغر آوردم

اگر با کشتن من دین حق جاوید می گردد   برای خنجر شمر ستمگر حنجر آوردم

برای آنکه قرآنت نگردد پایمال خصم                برای سُمّ مرکبها خدایا پیکر آوردم

علی انگشتر خود را به سائل داد امّا من             برای ساربان انگشت با انگشتر آوردم

برای آنکه همدردی کنم با مادرم زهرا               برای خوردن سیلی سه ساله دختر آوردم

 

×
  • حضرت زهرا سلام الله علیها در خطابه هایشان حکمت فرائض دینی را می گفتند.

 

  • حضرت زهرا سلام الله علیها:

... وَ الْحَجَّ تَشْیِیداً لِلدِّین‏                       (الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏1، ص: 99)

...اداى حجّ را براى بر پا داشتن دین‏

 

  • چرا نحوه احرام بعضی از اهل سنت با بقیه مسلمانان فرق دارد؟

این تفاوت برمیگردد به عدم برداشت درست آنها از حج پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بعد از صلح حدیبیه

 

  • ذلِکَ وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ  ( سوره حج - آیه 32)

این است و هر کس شعائر الهى را بزرگ دارد، این کار نشانه تقواى دلهاست.

 

  • عزاداری امام حسین علیه السلام از شعائر الله است.

 

  •  باید سعی کنیم شعائر الله را ترویج کنیم.

سابِقُوا إِلى‏ مَغْفِرَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ  ... ( سوره الحدید - آیه 21)

به پیش تازید براى رسیدن به مغفرت پروردگارتان‏...

 برای بهتر برگزار کردن کردن مجالس امام حسین علیه السلام باید سعی کنیم آنها را به عالی ترین شکل برگزار کنیم.

 

  • جون، غلام سیاهی بود که 92 سال عمر داشت و جنگیدن او با سپاه دشمن تاثیری در نتیجه جنگ نداشت ولی او رفت و در راه خدا شهید شد.


×

خلاصه ی این سخنرانی به زودی بارگذاری میشود



×
  • رسالت پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم بینهایت می ارزد در نتیجه اجر آن هم بینهایت می ارزد و از آنجا که اجر رسالت مودت به اهل بیت است در نتیجه مودت به اهل بیت بینهایت می ارزد.

 

  • اگر چشم داری به دیگر سرای                               به نزد نبی و علی گیر جای
    گرت زین بد آید گناه منست                                چنین است و این دین و راه منست
    برین زادم و هم برین بگذرم                                  چنان دان که خاک پی حیدرم1

 

  • حجت الله کسی است که در قیامت او را می آورند، او شرایطش با شما یکسان است ولی در جایی که شما لغزیده اید او نلغزیده، مانند یوسف علی نبینا و آله و علیه السلام برای زیبا رویانی که به گناه افتاده اند.

 

  • تمام انبیا و  اوصیا و ائمه حجت الله هستند.

 

  • خدا از همه چیز آگاه است و نیازی به حجت الله ندارد ولی آنها را می آورد تا بر بندگان گناهکار منت بگذارد.
  • انبیا الهی گاهی برای اتمام حجت بر مردم کاری را می کنند که به ظاهر ذلت است، مانند  

حضرت لوط علی نبینا و آله و علیه السلام که به قوم خود پیشنهاد ازدواج با دختران خود را داد تا بلکه از گناه کبیره خود دست بردارند.

 

  • هیچ عذابی بر قومی نازل نشده مگر اینکه حجت بر آن قوم تمام شده.

 

  • آیا میشود امام حسین علیه السلام که بچه اش را کشته اند به قاتلین بچه اش بگوید که مقداری آب به من بدهید؟                          

آیا این سخن امام حسین علیه السلام ذلت است یا اتمام حجت بر قوم خود است؟

 

  • امیرالمومنین علیه السلام پس از ماجرای سقیفه شب ها به همراه حضرت زهرا سلام الله علیها و امام حسن و امام حسین علیهم السلام به در خانه مسلمین می رفتند و حضرت زهرا سلام الله علیها به آنها می فرمود:

حق ما را روز روشن برده اند                                         ارث ما را برده اند و خورده اند

هان بپا خیزید یاریمان کنید                                          نصرتی در روز خواریمان کنید

چشم پوشی از حقوق من ز چیست؟                               خفتن با ظلمِ بر من کاهلی است

ز غدیر خم فرامُش کرده اید!                                        یا که خود را بر فراموشی زدید؟!

ای بنی قَیلَه جوانمردی چه شد؟                                     عهد همیاری و همدردی چه شد؟

خوب می دانست زهرای بتول                                        کز چه خاموش است این قوم جهول
کاین سیه روزان اسیر گلخن اند                                     خالی از شوق بهار و گلشن اند

مردمی بی درد و دل آسوده اند                                      لاشه خواران غنائم بوده اند2

 

  • آیا این ذلت است که امیر المومنین علیه السلام شبانه به در خانه مسلمانان می رفتند و از آنها کمک می خواستند یا این اتمام حجت بر مسلمانان است تا دیگر هیچ بهانه ای نداشته باشند که از فرمان رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم سرپیچی کنند.

 

آیا حضرت زهرا سلام الله علیها نمی دانستند که مردم به آنها کمک نخواهند کرد؟

 

  • چه شد که معاویه یزید را جانشین خود کرد و چگونه معاویه از مردم برای یزید بیعت گرفت؟

 

  1.  
  2.  

منم بنده‏ی اهل بیت نبی ستاینده‏ی خاک و پای وصی
حکیم این جهان را چو دریا نهاد        برانگیخته موج ازو تندباد
چو هفتاد کشتی برو ساخته              همه بادبانها برافراخته
یکی پهن کشتی بسان عروس            بیاراسته همچو چشم خروس
محمد بدو اندرون با علی                  همان اهل بیت نبی و ولی
خردمند کز دور دریا بدید                کرانه نه پیدا و بن ناپدید
بدانست کو موج خواهد زدن             کس از غرق بیرون نخواهد شدن
به دل گفت اگر با نبی و وصی           شوم غرقه دارم دو یار وفی
همانا که باشد مرا دستگیر                خداوند تاج و لوا و سریر
خداوند جوی می و انگبین               همان چشمه‏ی شیر و ماء معین
اگر چشم داری به دیگر سرای           به نزد نبی و علی گیر جای
گرت زین بد آید گناه منست            چنین است و این دین و راه منست
برین زادم و هم برین بگذرم              چنان دان که خاک پی حیدرم
دلت گر به راه خطا مایلست              ترا دشمن اندر جهان خود دلست
نباشد جز از بی‏پدر دشمنش             که یزدان به آتش بسوزد تنش
هر آنکس که در جانش بغض علیست  ازو زارتر در جهان زار کیست
نگر تا نداری به بازی جهان               نه برگردی از نیک پی همرهان
                                                                                                                       

                                                                                                فردوسی

2_

                                         آوای وحی
ای مدینه شهر یثرب شهر عشق                       ای منور ای مصفا نهر عشق
شهر طاها شهر طیب شهر طور                       شهر یس شهر احمد شهر نور
شهر غمها شهر دلها شهر آه                          شهر زهره شهر زهرا شهر ماه
دارالایمان شهر جانان شهر جان                       شهر انسان شهر رحمان شهرمان
ای مدینه مشهد الزهرا توئی                           صاحب این قبه الخضراء توئی
ای مدینه شهر دیوار بقیع                              آشنا با اشک زوار بقیع
ای بقیع تو خراب آباد عشق                          می وزد بر تو دمادم باد عشق
ای مدینه از چه رو افسرده‌ای؟                       تو نزول آباد قرآن بوده‌ای
آه، برگو بیت الاحزان‌ت کجاست؟                  مدفن آن ماه پنهانت کجاست؟
ای مدینه مانده بغضم در گلو                          با من از آن خطبه زهرا بگو ...
فاطمه کاملترین تفسیرهاست                         خطبه‌اش نافذترین تعبیرهاست
هر یکی از واژه‌هایش معجزند                        خلق از زهرا شناسی عاجزند
خطبه‌اش با نام حق آغاز کرد                        بر ثنای صانعش لب باز کرد
حمد حق را باد بر انعام او                            شکر لله بر همه الهام او
برعموم نعمتی کز ابتدا                                کرده ارزانی ز جود خود به ما
بر تمام مهر و محنت‌های یار                         اینهمه الطاف بیرون از شمار ...
از صلوه و از زکات و صوم گفت                   حکمت تشریع را بر قوم گفت
وحی می‌جوشید در گفتار او                          عرش می‌لرزید از هشدار او
لحن و صوتش، لحن و صوت مصطفی               بازگوئی وحی آید از سماء
ناله‌اش پیچید در گوش همه                          اعلموا یا قوم أنی فاطمه
این منم زهرا که بابم احمد است                     شرح مظلومیت من بی‌حدّ است
این منم زهرا اگر که غافلید                           فاطمه هستم جوابم را دهید
آنچه می‌گویم غلط نَبود یقین                         فعل من هرگز شَطَط نبود به دین
ای بنی قَیلَه جوانمردی چه شد؟                      عهد همیاری و همدردی چه شد؟
کو کجائید ای دلاور مردمان؟                        از چه ترسیدید از این بزدلان
کو شکوه رزم دیروز شما؟                           کو سپاه فتح و پیروز شما؟
تا کنون بودید از اهل صلاح                          هم کنون دارید شمشیر و سلاح
صاحب ابزار و جنگ و قوه اید                      در عدد بسیار و صاحب عُدّه اید
هان بپا خیزید یاریمان کنید                          نصرتی در روز خواریمان کنید
حقّ ما را روز روشن برده اند                         ارث ما را برده اند و خورده اند!
این سکوت از چیست آیا مرده اید؟!                قوم آزاده، مگر که برده اید؟
جانشین نور، ظلمت گشته است                            گمرهی هادی امت گشته است!!
هان بیاد آرید از هارونتان                            روی برتابید از قارونتان
از حدیث منزلت یاد آورید                           دشمن ما را به فریاد آورید
از غدیر خم فرامُش کرده اید!                        یا که خود را بر فراموشی زدید؟!
چشم پوشی از حقوق من ز چیست؟                 خفتن با ظلمِ بر من کاهلی است
وَیحَکُم یا قوم، این تذهبون                            ویلکم هیهات، انّی تؤفکون
ثمّ عند الساعه ما تخسُرون                             ثمّ لا ینفع لکم اذ تندُمون
این خلیفه نیست، این گوساله است!                 این همان عِجل و خُوار و ناله است
این که بت آورده، شبه سامری است                     دین شورای سقیفه، کافری است
ای قحافه زاده بر من ده جواب                       در کدامین آیه آمد در کتاب!
تو ز بابایت شوی میراث بر                           من شوم محروم از ارث پدر؟!!
آنچه می گویی تو کذب روشن است                نصّ قرآن، شاهد صدق من است
ارث داوودی سلیمان می برد                         زال یعقوب ارث یحیی را رسد
«آتَ ذا القربی» همان حقّ من است               حق من در مصحف حق روشن است
ای شما! آیا به قرآن مجید                            ز بن عمّ و باب من، اعلم شدید؟!
بعد ایمان، از چه مشرک می شوید؟                  بس شتابان سوی باطل می روید!
گفته اید: از شرّ فتنه می رمید                         هان که در فتنه فرو افتاده اید
موعد ما و شما فردا بود                               حکم حقّ روز جزا پیدا شود
با خروش دل که آمد در کلام                       حجت حق بر شما کردم تمام
این خلافت چون شتر از آنتان                        این شما و اُشتر لنگانتان
بر جهید اکنون بر آن تا از شرر                      بر زمین کوبد شما را در سقر
در جوابش چهره ها خاموش بود                     گوییا انگشتشان در گوش بود!
آخر این بُهت و سکوت از بهر چیست؟            باعث خاموشی این شهر کیست؟
هیچکس از خجلتش سر بر نداشت                   آن گریبانها تو گویا سر نداشت!
عمق وجدانِ همه، آزرم داشت                       مسجد و محراب و منبر شرم داشت
خوب می دانست زهرای بتول                        کز چه خاموش است این قوم جهول
کاین سیه روزان اسیر گلخن اند                      خالی از شوق بهار و گلشن اند
مردمی در بند دینار و زر اند                          کی بلای عشق، بر جان می خرند؟
مردمی بی درد و دل آسوده اند                       لاشه خواران غنائم بوده اند
طالب عیش و رفاه و راحتند                         مترفین و مسرفین امت اند
این هوس آلودگان تردامنند                          این مخنث سیرتان، اهریمنند
جملگی برگشته بر اعقابشان                          خلق، مرتد گشته از ایمانشان
کفرشان مستور بوده از نفاق                          قلبشان زایمان تهی ماند از شقاق
جملگی در فکر کار و بار خویش                   حرف دلها بود که: «دعنا نعیش»
آری راحت پیشگان، بی غیرند                       بی حمیّت بی وفا بی همّتند
دست نامردان ز دست حق، گسیخت                هر که باطل بود، از حیدر برید
اهل دنیا را به مولا کار نیست                        شیر حقّ هم، همدم کفتار نیست
فاطمه بنیان گذار مذهب است                        فاطمه امّ الکتاب مکتب است
فاطمه بر شیعه معنی میدهد                            فاطمه، درس تبری میدهد
فاطمه، محکمترین برهان ماست                      روحبخش پیکر ایمان ماست
یعنی اندر طینت ما تا ابد                              فاطمه روح تشیّع میدمد
شیعه گر باقی است از پیکار اوست                  فاطمه شاخص ترین معیار اوست
اسوه فرهنگ شیعه فاطمه است                       در طریق عشق، الگوی همه است
جلب خوشنودی او امید ماست                       گر رضا شد فاطمه، حق هم رضاست
دل بر این بستم که از راه وفا                         بلکه گوید هستم از حامد رضا



×

 خلاصه سخنرانی: 

یا رب فرج امام ما را برسان                   آن صاحب انتقام ما را برسان

در خدمت او گر نرسانی ما را               بر حضرت او سلام ما را برسان

 

  • اگر حرمت نام خدا و پیامبر و ائمه علیهم السلام را حفظ نکنیم اگر چه نا خواسته باشد در زندگی با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

 

  • عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السّلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَنْ أَهَانَ لِی وَلِیّاً فَقَدْ أَرْصَدَ لِمُحَارَبَتِی‏                                          (الکافی، ج‏2، ص: 351)

 از امام صادق (علیه السّلام) که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود:خدا تبارک و تعالى فرموده است:

 هر کس به یک دوستى از من اهانت کند، محققاً به جنگ با من کمین کرده است‏.

 

  •  عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السّلام قَالَ الْمُؤْمِنُ أَعْظَمُ حُرْمَهً مِنَ الْکَعْبَه                                                                                    ( بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، ج‏64، ص: 71)

امام صادق علیه السّلام فرمود: حرمت و اعتبار مؤمن از کعبه هم بزرگتر است‏.

 

  • آیا گریه بر امام حسین علیه السلام گناهان را پاک می کند.
  1. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السّلام قَالَ قَالَ لِفُضَیْلٍ تَجْلِسُونَ وَ تُحَدِّثُونَ قَالَ نَعَمْ جُعِلْتُ فِدَاکَ- قَالَ إِنَّ تِلْکَ الْمَجَالِسَ أُحِبُّهَا فَأَحْیُوا أَمْرَنَا یَا فُضَیْلُ- فَرَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَحْیَا أَمْرَنَا- یَا فُضَیْلُ مَنْ ذَکَرَنَا أَوْ ذُکِرْنَا عِنْدَهُ- فَخَرَجَ مِنْ عَیْنِهِ مِثْلُ جَنَاحِ الذُّبَابِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ- وَ لَوْ کَانَتْ أَکْثَرَ مِنْ زَبَدِ الْبَحْرِ

                              (بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، ج‏44، ص: 282)

نقل میکند که امام جعفر صادق علیه السّلام به فضیل (بضم فاء و فتح ضاد) فرمود: شما مینشینید و گفتگو میکنید؟ گفت: آرى فدایت شوم.

فرمود: این گونه مجالس را دوست دارم، اى فضیل! امر دین ما را زنده کنید، اى فضیل! هر کسى نام ما را ببرد یا نام ما نزد او برده شود و بقدر بال مگس اشک از چشمش خارج شود خدا گناهان او را مى‏آمرزد، و لو اینکه بقدر کف دریا باشد.

 

  1. کُل‏عَیْنٍ یَوْمَ الْقِیَامَهِ بَاکِیَهٌ وَ کُلُّ عَیْنٍ یَوْمَ الْقِیَامَهِ سَاهِرَهٌ إِلَّا عَیْنَ مَنِ اخْتَصَّهُ اللَّهُ بِکَرَامَتِهِ وَ بَکَى عَلَى مَا یَنْتَهِکُ مِنَ الْحُسَیْنِ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ع‏                                                                                       (بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، ج‏10، ص: 103)

هر چشمى در قیامت گریان است و هر چشمى در قیامت بیدار است مگر چشمى که ممتاز به کرامت خدا شده و گریه بر هتک حرمت خانواده حسین و آل محمد صلى الله علیهم نموده‏.

 

  1.  حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ مَاجِیلَوَیْهِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الرَّیَّانِ بْنِ شَبِیبٍ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ع فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ فَقَالَ یَا ابْنَ شَبِیبٍ أَ صَائِمٌ أَنْتَ قُلْتُ لَا فَقَالَ إِنَّ هَذَا الْیَوْمَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی دَعَا فِیهِ زَکَرِیَّا ع رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّهً طَیِّبَهً إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعاءِ فَاسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ وَ أَمَرَ الْمَلَائِکَهَ فَنَادَتْ زَکَرِیَّا وَ هُوَ قائِمٌ یُصَلِّی فِی الْمِحْرابِ أَنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکَ بِیَحْیى‏ فَمَنْ صَامَ هَذَا الْیَوْمَ ثُمَّ دَعَا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ کَمَا اسْتَجَابَ اللَّهُ لِزَکَرِیَّا ثُمَّ قَالَ یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنَّ الْمُحَرَّمَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِی کَانَ أَهْلُ الْجَاهِلِیَّهِ یُحَرِّمُونَ فِیهِ الظُّلْمَ وَ الْقِتَالَ لِحُرْمَتِهِ فَمَا عَرَفَتْ هَذِهِ الْأُمَّهُ حُرْمَهَ شَهْرِهَا وَ لَا حُرْمَهَ نَبِیِّهَا لَقَدْ قَتَلُوا فِی هَذَا الشَّهْرِ ذُرِّیَّتَهُ وَ سَبَوْا نِسَاءَهُ وَ انْتَهَبُوا ثَقَلَهُ فَلَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُمْ ذَلِکَ أَبَداً یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ کُنْتَ بَاکِیاً لِشَیْ‏ءٍ فَابْکِ لِلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع فَإِنَّهُ ذُبِحَ کَمَا یُذْبَحُ الْکَبْشُ وَ قُتِلَ مَعَهُ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ ثَمَانِیَهَ عَشَرَ رَجُلًا مَا لَهُمْ فِی الْأَرْضِ شَبِیهُونَ وَ لَقَدْ بَکَتِ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرَضُونَ لِقَتْلِهِ وَ لَقَدْ نَزَلَ إِلَى الْأَرْضِ مِنَ الْمَلَائِکَهِ أَرْبَعَهُ آلَافٍ لِنَصْرِهِ فَلَمْ یُؤْذَنْ لَهُمْ فَهُمْ عِنْدَ قَبْرِهِ شُعْثٌ غُبْرٌ إِلَى أَنْ یَقُومَ الْقَائِمُ ع فَیَکُونُونَ مِنْ أَنْصَارِهِ وَ شِعَارُهُمْ یَا لَثَارَاتِ الْحُسَیْنِ‏ ع یَا ابْنَ شَبِیبٍ لَقَدْ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ ع أَنَّهُ لَمَّا قُتِلَ جَدِّیَ الْحُسَیْنُ ص أَمْطَرَتِ السَّمَاءُ دَماً وَ تُرَاباً أَحْمَرَ یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ بَکَیْتَ عَلَى الْحُسَیْنِ حَتَّى تَصِیرَ دُمُوعُکَ عَلَى خَدَّیْکَ غَفَرَ اللَّهُ لَکَ کُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ صَغِیراً کَانَ أَوْ کَبِیراً قَلِیلًا کَانَ أَوْ کَثِیراً یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ سَرَّکَ أَنْ تَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا ذَنْبَ عَلَیْکَ فَزُرِ الْحُسَیْنَ ع یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ سَرَّکَ أَنْ تَسْکُنَ الْغُرَفَ الْمَبْنِیَّهَ فِی الْجَنَّهِ مَعَ النَّبِیِّ ص فَالْعَنْ قَتَلَهَ الْحُسَیْنِ یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ سَرَّکَ أَنْ یَکُونَ لَکَ مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع فَقُلْ مَتَى ذَکَرْتَهُ یا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ سَرَّکَ أَنْ تَکُونَ مَعَنَا فِی الدَّرَجَاتِ الْعُلَى مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَیْکَ بِوَلَایَتِنَا فَلَوْ أَنَّ رَجُلًا أَحَبَّ حَجَراً لَحَشَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَعَهُ یَوْمَ الْقِیَامَه

                                           (عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏1، ص: 299 و 300)

 

ریّان بن شبیب گوید: در اوّلین روز محرّم بخدمت امام رضا علیه السّلام رسیدم، حضرت فرمودند: آیا روزه هستى؟ عرض کردم: خیر، فرمود: امروز، روزى است که زکریّا علیه السّلام پروردگارش را خواند و گفت: «رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّهً طَیِّبَهً إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعاءِ» (پروردگارا! فرزندى پاک به من مرحمت فرما، همانا تو دعاى بندگان را میشنوى- آل عمران: 38) و خداوند دعاى او را مستجاب کرد و به ملائکه دستور داد که به زکریّا- که در محراب در حال نماز بود- بگویند که خدا به تو یحیى را مژده مى‏دهد، پس هر کس این روز را روزه بدارد و سپس دعا کند، خداوند همان طور که دعاى زکریّا را مستجاب کرد، دعاى او را نیز مستجاب مى‏کند، سپس فرمود: اى ابن شبیب! محرّم ماهى است که اهل جاهلیّت به احترام آن، ظلم و جنگ را حرام کرده بودند ولى این امّت، احترام آن و احترام پیغمبر خود را حفظ نکردند، در این ماه اولاد او را کشتند و زنانش را اسیر کردند و وسائلش را غارت نمودند، خداوند هرگز این کارشان را نبخشد! اى ابن شبیب! اگر میخواهى گریه کنى، بر حسین بن علىّ ابن ابی طالب علیهما السّلام گریه کن، زیرا او را همچون گوسفند ذبح کردند و از بستگانش، هیجده نفر به همراهش شهید شدند که در روى زمین نظیر نداشتند، آسمانهاى هفتگانه و زمین‏ها بخاطر شهادتش گریستند، و چهار هزار فرشته براى یارى او به زمین آمدند، ولى تقدیر الهى نبود، و آنها تا قیام قائم علیه السّلام در نزد قبرش با حال نزار و ژولیده باقى هستند و از یاوران قائم علیه السّلام هستند و شعارشان‏

«یا لثارات الحسین» است. اى ابن شبیب! پدرم از پدرش از جدّش علیهم السّلام به من خبر داد که: وقتى جدّم حسین- صلوات اللَّه علیه- شهید شد، از آسمان خون و خاک قرمز بارید. اى ابن شبیب! اگر به گونه‏اى بر حسین گریه کنى که اشکهایت بر گونه‏هایت جارى شود، خداوند هر گناهى که مرتکب شده باشى- چه کوچک، چه بزرگ، چه کم و چه زیاد- خواهد بخشید. اى ابن شبیب! اگر دوست دارى پاک و بدون گناه به ملاقات خدا بروى، به زیارت‏ حسین برو، اى ابن شبیب! اگر دوست دارى با پیامبر اکرم صلى اللَّه علیه و آله در غرفه‏هاى بهشت همراه باشى، قاتلان حسین را لعنت کن، اى ابن شبیب! اگر دوست دارى ثوابى مانند ثواب کسانى که همراه حسین بن علىّ علیهما السّلام شهید شدند داشته باشى، هر گاه بیاد او افتادى بگو: «یا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً» (اى کاش با آنان مى‏بودم و به فوز عظیم میرسیدم). اى ابن شبیب! اگر دوست دارى با ما در درجات عالى بهشت همراه باشى، در اندوه ما اندوهگین و در خوشحالى ما، خوشحال باش، و بر تو باد به ولایت ما، زیرا اگر کسى سنگى را دوست داشته باشد، خداوند در روز قیامت او را با آن سنگ محشور خواهد کرد.



×
  • یا رب فرج امام ما را برسان         آن صاحب انتقام ما را برسان

در خدمت او گر نرسانی ما را بر حضرت او سلام ما را برسان

 

  • …مَنْ یَعْمَلْ سُوءاً یُجْزَ بِه‏… (سوره نساء-آیه 123)

... هر کس عمل بدى انجام دهد، کیفر داده مى‏شود. ...

 

  • اگر کسی نیت کند که کاری را انجام دهد برای او می‌نویسند آن را انجام داد، و اگر آن کار را انجام داد10 برابر برای او می‌نویسند.

مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها (سوره انعام -آیه 160)

هر کس کار نیکى بجا آورد، ده برابر آن پاداش دارد.

 

  • وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ (سوره اعراف -آیه 96)

و اگر اهل شهرها و آبادی‌ها، ایمان مى‏آوردند و تقوا پیشه مى‏کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها مى‏گشودیم؛ ولى(آنها حق را) تکذیب کردند؛ ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم.

 

  • در منطقه‌ای که معمولاً مردم آن مؤمن هستند اگر گناهی کنند باید تاوان آن گناه را بدهند؛ مانند فتوای بی‌جا،  قضاوت بی‌جا و رشوه در قضاوت؛ این گناهان بلای عمومی می‌آورند.

یک سری از فحشاها هم اگر زیاد شود بلای عمومی می‌آورند.

برای نجات از بلا باید نماز استسقا بخوانیم، نماز استسقا شرایط خاصی دارد.

 

  • از نعمت های خداست که بر مؤمنان بلا می‌فرستد.

 

  • ... إِنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَیْتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَهِ نُوحٍ مَنْ رَکِبَهَا نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ وَ مَثَلِ بَابِ حِطَّهٍ مَنْ دَخَلَهُ نَجَا وَ مَنْ لَمْ یَدْخُلْهُ هَلَکَ                                                                                                                                                                                         (بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، ج‏23، ص: 105)

... مثل اهل بیت من در میان شما چون کشتى نوح است هر که سوار آن شد نجات یافت و هر که تخلف نمود غرق شد و چون درب حطه است هر که داخل گردید نجات یافت و کسى که داخل نشد هلاک گردید.

 

  • مسجد کوفه خانه حضرت نوح علی نبینا و آله و علیه السلام بوده است.

 

  • چرا در کشورهای کفار که مرکز فحشا است  عذاب نازل نمی شود؟

فَمَهِّلِ الْکافِرینَ أَمْهِلْهُمْ رُوَیْداً  (سوره الطارق -آیه 17)

حال که چنین است کافران را(فقط) اندکى مهلت ده(تا سزاى اعمالشان را ببینند)!

 

  • خدایا مرا پناه بده از استدراج

استدراج یعنی اینکه خدا زندگی را برایت راحت میکند،تا با انجام گناهان به جهنم بروی.

 

وَ الَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ (سوره الاعراف  -آیه 182)

و آنها که آیات ما را تکذیب کردند، به تدریج از جایى که نمى‏دانند، گرفتار مجازاتشان خواهیم کرد.

 

فَذَرْنی‏ وَ مَنْ یُکَذِّبُ بِهذَا الْحَدیثِ سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ (سوره القلم -آیه 44)

 اکنون مرا با آنها که این سخن را تکذیب مى‏کنند واگذار! ما آنان را از آنجا که نمى‏دانند به تدریج به سوى عذاب پیش مى‏بریم.

 


• من خود به کار خویشتن تنها که قادر نیستم        آن رحمت فیاض خود با قلب من دمساز کن
ای آنکه میگویی مرا پرواز کن پرواز کن        اول بیا لطفی کن و باب قفس را باز کن
تا آتش حرص و حسد آخر نسوزاند مرا        توفیق ترک معصیت همراهم از آغاز کن
باشد حسان چون مرغکی بشکسته بال و ناتوان         بالی بده حالی بده آماده ی پرواز کن  



×
  • یا رب فرج امام ما را برسان         آن صاحب انتقام ما را برسان

در خدمت او گر نرسانی ما را بر حضرت او سلام ما را برسان

 

  • آیا به کور می‌توان رنگ‌ها را فهماند؟

 

  • روح هم چشم دارد.

 

  • سر قبر امام حسین علیه السلام، با امام حسین علیه السلام حرف می‌زنی،کسی میآید ومی‌گوید با چه کسی حرف می‌زنی؟

این فرد باطنش کور است

 

  • چه کربلا است به به که انسان به هوش می آید         هنوز ناله زینب به گوش می آید

 

  • ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ کُنْتَ بَاکِیاً لِشَیْ‏ءٍ فَابْکِ لِلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام فَإِنَّهُ ذُبِحَ کَمَا یُذْبَحُ الْکَبْشُ وَ قُتِلَ مَعَهُ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ ثَمَانِیَهَ عَشَرَ رَجُلًا مَا لَهُمْ فِی الْأَرْضِ شَبِیهُونَ وَ لَقَدْ بَکَتِ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرَضُونَ لِقَتْلِهِ وَ لَقَدْ نَزَلَ إِلَى الْأَرْضِ مِنَ الْمَلَائِکَهِ أَرْبَعَهُ آلَافٍ لِنَصْرِهِ فَلَمْ یُؤْذَنْ لَهُمْ فَهُمْ عِنْدَ قَبْرِهِ شُعْثٌ غُبْرٌ إِلَى أَنْ یَقُومَ الْقَائِمُ علیه السلام فَیَکُونُونَ مِنْ أَنْصَارِهِ وَ شِعَارُهُمْ یَا لَثَارَاتِ الْحُسَیْن‏                                       (عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏1، ص: 299)

ابن شبیب! اگر میخواهى گریه کنى، بر حسین بن علىّ ابن ابی طالب علیهم السّلام گریه کن، که همانا او ذبح شد همانگونه که گوسفند را ذبح می‌کنند و از بستگانش، هیجده نفر به همراهش شهید شدند که در روى زمین نظیر نداشتند، آسمانهاى هفتگانه و زمین‏ها بخاطر شهادتش گریستند، و چهار هزار فرشته براى یارى او به زمین آمدند، اما به آنها اجازه داده نشد ، و آنها تا قیام قائم علیه السّلام در نزد قبرش با حال نزار و ژولیده باقى هستند و از یاوران قائم علیه السّلام هستند و شعارشان‏ «یا لثارات الحسین»



×

فراموشی رمز عبور

ایمیل خود را وارد کنید

×

ارتباط با ما

پیام های خود را از این طریق برای ما ارسال نمایید.

×