سایت کرب و بلا - سایت تخصصی امام حسین علیه السلام

فریم تصویر

شرح زیارت امین الله ۲

حجه الاسلام والمسلمین حامد رضا معاونیان

خلاصه آلبوم:

1. شرح عبارات زیارت «امین‌الله» .

2. توضیح مبحث دعا به درگاه خدا و تأثیر دعا در زندگی.

3. توبه و مقبولیّت آن.

4. همراهی با امام حسین (علیه السلام) در زندگی امروز ما.

5. قساوت قلب.

6. خوف و رجا، دو بال پرواز و ترقّی مؤمن.

تاریخ سخنرانی:‌ ۱۴۳۱

۱۰ وضعیت متن

به همراه خلاصه سخنرانی ها

  • به فرموده­ی امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف، یکی از بهترین زیارات ما زیارت امین الله است که در آن امام سجاد علیه السلام علاوه بر تمنای دل خویش مضامین معنوی را نیز به ما آموزش می­دهند.
  • یکی از مضامینی که امام سجاد علیه السلام در دعای امین الله به ما می­آموزند این است که نفسمان احیا کننده­ی سنت های اولیای خدا باشد در حالی که متأسفانه در عصر حاضر این سنت ها همانند واجبات  در حال فراموشی هستند.
  • سنت کاری است که ائمه اطهار علیهم السلام به آن مداومت داشته اند.
  • عمل کردن به سنت ائمه علیهم السلام اگرچه بعضاً ممکن است کوچک به نظر ­رسد اما تاثیر بزرگی دارد و نور می­آورد.
  • امامان علیهم السلام و اولیاء الهی کوچکترین کاری را در سنت هایشان فرو گذار نکرده­اند.
  • در اطاعت از سنت ائمه علیهم السلام قرار نیست به سلیقه خود عمل کنیم؛ به عنوان مثال توصیه شده نماز شب بلند خوانده شود لذا نباید گفت بهتر است آرام خوانده شود تا ریا نشود.
  •  برای تنبّه خودمان می توانیم لیستی از سنت ها تهیه نماییم و یکی از کتاب های مفید در این زمینه کتاب سنن و آداب علامه مجلسی است.
  • ما می­توانیم برای یاد امام عصر علیه السلام علاوه بر خواندن زیارت آل یس که یکی از بهترین توجهات است از سنت های ایشان تبعیت کنیم.
  • آورده شده که در آخرالزمان مردم مسخ می­شوند و سنت های اولیاء جای خود را به سنت های مردم می­دهند؛ به عنوان نمونه سنت اولیا این بوده که شب را زود بخوابند و صبح زود بلند شوند در حالی که مردم تا دیروقت بیدار می­مانند و نماز صبح را با کسالت می­خوانند.
  • بنا به فرموده­ی امام رضا علیه السلام ترک مستحبات و عمل به مکروهات مثل راه رفتن روی لبه­ ی پرتگاه است که جرات بر ترک مستحب، انسان را به ترک واجبات و جرات بر انجام مداوم مکروه انسان را به حرام می­کشاند. پس هرچه سنت ها را ترک کنیم از مسیر امام منحرف شده­ایم و اگر همین طور ادامه دهیم انحراف زیاد می­شود.
  • اگر به سنت های ائمه علیهم السلام بی اعتنا باشیم به امام صادق علیه السلام و زحمات ایشان توهین کرده­ایم.
  • اگر کسی در تمام جزئیات کارهایش به سنت خدا و پیامبر علیه السلام مقید باشد طبیعتاً در خور آمرزش است. یکی از این سنتا این است که آب را در سه جرعه بنوشیم و ابتدا بسم الله گفته و به امام حسین علیه السلام سلام بدهیم و بعد از هر جرعه الحمدلله بگوییم.
  • ثواب سلام بر امام حسین علیه السلام از ثواب نماز شب بیشتر است و علت تأکید به سلام بر امام حسین علیه السلام در هنگام نوشیدن آب این است که حضرت سکینه سلام الله علیها روز عاشورا از رگ های بریده پدر شنیدند که فرمودند: سلام مرا تا قیامت به شیعیانم برسان و این پیغام را به آنها برسان:

"شیعتی مهما شربتم ماء عذبٍ فاذکرونی"

(شیعیان من هر وقت آب گوارا نوشیدید مرا یاد کنید)

"او سمعتم بغریبٍ او شهیدٍ فاندبونی"

( هر جا سخن از غریب یا شهیدی شنیدید بر من ندبه کنید)

"لیتکم فی یوم عاشورا جمیعا تنظرونی"

(ای کاش در روز عاشورا همه شما بودید و مرا می­دید)

"کیف استسقی لطفلی و ابوا ان یشربونی"

(که چگونه برای طفلم از آنها تقاضای آب کردم و آنها امتناع کردند که مرا آب دهند).



×
  • زیارت امین الله شامل 3 بخش می­باشد: ابتدا زیارت، سپس دعا و بعد از آن ثنا. فرق دعا و ثنا در این است که در دعا حاجت خود را می­طلبیم ودر ثنا حضرت حق را ستایش می­کنیم.    
  • از نکات ظریف و دقیق زیارت این است که پایان قسمت دعا به واژه ثنا ختم می شود؛ اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِی مُطْمَئِنَّهً بِقَدَرِک‏ ... مَشْغُولَهً عَنِ الدُّنْیَا بِحَمْدِکَ وَ ثَنَائِک‏ منظور این است که دل مشغولی مندر حال گذراندن امور دنیوی حمد و ثنای تو باشد.  
  •  برای هر کسی غیر از خدا ثنا حدی دارد ؛ به طوری که اگر کسی را بیش از استحقاقش تمجید کنیم تملق است و ریشه تملق شرک باطنی - اعتقادی است چون به هر نیتی که باشد فراموش کرده­ایم خیر و روزی تنها به دست خداست.
  • ثنا تنها در حق خدا حد ندارد و هرچه بگوییم کم است. عبارات حاوی این مضمون، بارها توسط تمام ائمه علیهم السلام برای ثنای خدا به کار رفته است.1  
  •  ائمه علیهم السلام را نیز هرچه ثنا بگوییم کم است و بنا به فرموده­ی امام رضا علیه السلام اگر تمام بلیغان و فصیحان جمع شوند تا یک وصف از اوصاف امام را که خود درک کرده­­­­اند بگویند نمی­توانند. 
  •  در قسمت ثنای زیارت ، با بیان هر کدام از واژه­ها علاوه بر ستایش، به زبان کنایی مطلبی  را از خدا می­خواهیم.  
  •  اگر فروتنی از دل و جان فرد نشأت گیرد، خشوع و اگر فروتنی مربوط به رفتار و جسم او باشد، خضوع می­باشد. "محبت" کسی است که خضوع و خشوع را تؤاماً داراست و میل به مطرح شدن ندارد و خود را کسی نمی­داند. 
  •  یکی از عبارت­های ثنایی در زیارت امین الله این است که خدایا، قلب های مخبتین در مواجهه با عظمت و مقام تو حیران است و با بیان آن به طور کنایی از خدا می­خواهیم که اخبات در دل را به ما بدهد.2 
  •  آیات 190 و 191 سوره آل عمران در مورد اسوه­های بندگی، امیرالمومنین علی علیه السلام، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و حضرت فاطمه بنت اسد و ام ایمن در راه هجرت است که در حال تفکر به آیات الهی بودند.    
  • در زیارت امین الله می­خوانیم که راه برای کسانی که حقیقتاً به خدا راغب و مایل باشند مثل بزرگراه هموار و راست و واضح است.3    
  • ما اکثراً به علت حب دنیا ، رغبت به خدا را از دست داده­ایم و رغبتمان بیشتر به گناه شده است و برای از دست دادن پولمان بیشتر از سبک گرفتن واجبات حسرت می خوریم.کسی که اهل معصیت و بیهوده گذرانی باشد مزاج روحیش عوض می­شود و دیگر از حرکت در مسیر بندگی لذت نخواهد برد و به آن رغبت نخواهد داشت و برای پذیرش دین ، بهانه­جویی می­کند.    
  • رایت به معنای پرچم است اما عَلَم به معنای علامت ؛ یعنی هر چیزی است که یک گروه با آن به هم علامت می­دهند و یکدیگر را می­یابند.    
  • در زیارت امین الله داریم که عَلَم کسانی که قصد حرکت به خدا را دارند واضح است.4
  • اعلام قاصدین کربلا (حبیب بن مظاهر، سعید بن عبدالله...) واضح بود و قصدشان جان دادن برای امام حسین علیه السلام بود.

________________________________

1_ أَعُوذُ بِکَ مِنْکَ لَا أَبْلُغُ مِدْحَتَکَ وَ لَا أُحْصِی نِعْمَتَکَ وَ لَا الثَّنَاءَ عَلَیْکَ أَنْتَ کَمَا أَثْنَیْتَ عَلَى نَفْسِک‏ (مستدرک‏الوسائل، جلد 6 ، صفحه 55) 

2_ اللَّهُمَّ إِنَّ قُلُوبَ الْمُخْبِتِینَ إِلَیْکَ وَالِهَه  (کامل الزیارات، صفحه 40) 

3_ سُبُلَ الرَّاغِبِینَ إِلَیْکَ شَارِعَه (کامل الزیارات، صفحه 40)

4_ أَعْلَامَ الْقَاصِدِینَ إِلَیْکَ وَاضِحَه (کامل الزیارات، صفحه 40)



×
  •  یکی از تفاوت‌های سیر و سلوک اهل بیت علیهم السلام با صوفیه در آن است که در سلوک اهل بیت علیهم السلام اگر کسی به مقامی رسید نباید عبادات را کنار بگذارد و عبادت مثل نردبانی نیست که وقتی انسان به یقین رسید آن را‌‌ رها کند.

  

  • امروزه ما به اتکای اهل بیت علیهم السلام که خود به نص قرآن اول خائفین بودند 
  • إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا یَوْماً عَبُوساً قَمْطَریراً
  • ما از پروردگارمان خائفیم در آن روزى که عبوس و سخت است!، خوف را فراموش کرده‌ایم و پلهٔ رجای ما بر خوفمان پیشی گرفته در حالی که وَ أَفْئِدَهَ الْعَارِفِینَ مِنْکَ فَازِعَه (فرازی از زیارت امین الله)و دلهاى عارفین از تو، به فزع آمده‏ 
  •  به همین جهت است که گناه می‌کنیم و شب به راحتی سر بر بالین می‌گذاریم، حال آنکه در زیارت امام رضا علیه السلام می‌گوییم یابن رسول الله 
  • یَا مَوْلَایَ یَا حُجَّهَ اللَّهِ یَا أَمِینَ اللَّهِ یَا وَلِیَّ اللَّهِ إِنَّ بَیْنِی وَ بَیْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ذُنُوباً قَدْ أَثْقَلَتْ ظَهْرِی وَ مَنَعَتْنِی مِنَ الرُّقَادِ وَ ذِکْرُهَا یُقَلْقِلُ أَحْشَائِی وَ قَدْ هَرَبْتُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِلَیْک  
  • هرچند اهل بیت علیهم السلام فرموده‌اند یکی از وجوه خوفشان مسألهٔ بداء است، ولی این تنها دلیل  نیست و آیهٔ قرآن تصریح می‌کند که ایشان از قیامت می‌ترسیدند هرچند امیرالمؤمنین علیه السلام قسیم الجنه و النار بوده‌اند.
  • وَ یَخافُونَ یَوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطیراً (سوره انسان - آیه 7) و از روزى که شرّ و عذابش گسترده است مى‏ترسند
  •  بعضی از صوفیان در اعتقاد خود به رجا چنان پیش رفتند که نسبت به خدا گستاخ شدند و حتی به اهل بیت علیهم السلام خرده می‌گرفتند و می‌گفتند صدیقه طاهره سلام الله علیها خائفه بودند، عارفه بالله نبودند.
  •  

●دیده‌اید که اگر پرنده‌ای تیز پرواز و آزاد را در قفس بیندازیم آن قدر خود را به در و دیوار می‌کوبد که بال‌هایش خونین می‌شود و می‌میرد. در روایات آمده که مؤمن وقتی گناهی مرتکب می‌شود به حال این پرنده دچار می‌شود و بر عکس فرموده‌اند منافق وقتی گناه می‌کند انگار مگسی از کنار بینی‌اش رد شده باشد.

 وقتی حضرت می فرمایند :

  •  أَصْوَاتَ الدَّاعِینَ إِلَیْکَ صَاعِدَه (فرازی از زیارت امین الله)
  • صداى خوانندگانت بلند منظور فقط ندبه خوان‌ها و قانتین نیست، بلکه معنای بسیارعامی دارد. همه حتی غیرمسلمین نیز بر فطرت توحیدند. تمامی افراد بشر هر چند در یافتن مصداق اشتباه کردند، اما در بزنگاه گرفتاری خدا را صدا می‌کنند. لذا امام صادق علیه السلام فرمودند:
  • قَالَ حَدَّثَنِی جَعْفَرُ بْنُ یَحْیَى الْخُزَاعِیُّ عَنْ أَبِیهِ قَالَ دَخَلْتُ مَعَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع عَلَى بَعْضِ مَوَالِیهِ یَعُودُهُ فَرَأَیْتُ الرَّجُلَ یُکْثِرُ مِنْ قَوْلِ آهِ فَقُلْتُ لَهُ یَا أَخِی اذْکُرْ رَبَّکَ وَ اسْتَغِثْ بِهِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ آهِ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ قَالَ آهِ فَقَدِ اسْتَغَاثَ بِاللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى    (التوحید للصدوق، ص: 219)

● آیا داعین فقط همین است؟ خیر تمام آفریده‌ها از جن و انس و ملائک تا مخلوقات بی‌جان نیز درهمین دایره‌اند:

 سَبَّحَ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ... (سوره الحدید - آیه 1)

  •  آنچه در آسمانها و زمین است براى خدا تسبیح مى‏گویند...
  •  حتی حضرات علیهم السلام دعای حیوانات را برای ما بیان کرده اند.

● هر دعایی که هر کسی می‌کند مستجاب است. برای هر دعا کننده‌ای سه چیز هست. یا دعایش برآورده می‌شود، یا برایش ذخیره می‌گردد یا بلایی را از او دفع می‌کند، چرا که آن دعا خیر او نبوده است.

● امام سجاد علیه السلام می‌فرمایند روز قیامت بنده‌ای را می‌آورند و خدا می‌گوید از این بنده شرمسارم چرا که در دنیا از من چیزی خواست و به جهت مصلحت به او ندادم، وخدا در عوض آن دعا چیزهایی به او می‌دهد که می‌گوید کاش حتی یک دعایم در دنیا مستجاب نشده بود.

    



×

● خواندن خدا و دعاکردن از خدا فقط مختص انسان نیست بلکه دعا به معنای عام به معنای خواهش دل، توسط ملکوتیان و فرشتگان نیز صورت می‌گیرد. حتی حیوانات نیز با خدای خود نیایش می‌کنند و علاوه بر این‌ها جمادات نیز سر بر آستان کبریایی یگانه عالم وجود می‌گذارند.

                 دل هر ذره را که بشکافی                                      آفتابیش در میان بینی

یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ (التغابن – ۱)

● پاسخ جامعی  به این سوال که چرا با وجود عبارت شریفه(( وَاَبْوابَ الاِْجابَهِ لَهُمْ مُفَتَّحَهٌ)) اینقدر دعای مستجاب نشده وجود دارد.

● خداوند بعضی از دعا‌ها را قبل از اینکه بنده آن را طلب کند به او عنایت می‌فرماید.

● طبق فرمایش حضرت زین العابدین علیه السلام کسی که خدا را می‌خواند ممکن است یکی از حالات زیر برایش پیش بیاید :

۱- خواسته و دعایش برای او مستجاب می‌شود.

۲- ظاهراً حاجتش به دلایل مختلف از جمله گناهانش یا به صلاح نبودن دعا برایش، مستجاب نمی‌شود اما این دعا بی‌تاثیر نیست و حداقل این است که این دعا برای روز قیامت او ذخیره می‌گردد یا بلا‌ها را از داعی دفع می‌کند و عدالت خدا اقتضا می‌کند بین شخص گناهکاری که دعا می‌کند با شخص گناهکاری که توجهی به خدا ندارد فرق باشد.

● توجه به این نکته که عافیت و نعمت برای انسان غفلت می‌آورد.

● خداوند بنده مومن خود را در صورت ارتکاب گناه، توبیخ و تنبیه می‌کند در حالی که که با کفار چنین کاری نمی‌کند.

● در روایات داریم که گاهی خداوند با وجود اینکه دعا را مستجاب می‌کند اما در اعطای آن به بنده کمی تاخیر می‌اندازد تا بنده بیشتر به درگاهش خضوع و خشوع کند.

خداوند در استجابت دعای هرکس، ایمان او را نیز در نظر می‌گیرد. مثلاًممکن است دعای مومنین خالص در قیاس افراد معمولی دیر‌تر به او عنایت شود چون خداوند تضرع بندگانش به درگاهش را دوست دارد در حالی که ممکن است اگر افراد عادی دعای خود را مستجاب نیابند ایمانشان از بین برود از همین رو گاهی به مومن بلا می‌دهند.

● هردعایی تاثیر خود را خواهد گذاشت حتی ذکر ((یا الله)) که موقع خواب گفته می‌شود.

● برخی از گناهان باعث حبس دعا می‌گردد ولی در ‌‌نهایت آن دعا آزاد خواهد شد.

● حوائجی که خدا به ما عنایت می‌کند بر اساس واقعیات است چرا که برخی حوائج ما اصلاً حاجت نیست و اجابت آن معقول نیست مثل طلب گناه.

● از مکانهایی که دعای انسان مستجاب می‌شود زیر قبه سیدالشهدا علیه السلام می‌باشد.

● کمال یک زن در فرهنگ دینی ما این است که بتواند فرزندان خوبی تربیت کند. حضرت‌ام البنین،‌ام البنین شد چون چهار دسته گل تربیت کرد.

● ذکر برخی احکام مربوط به پوشش خانم‌ها و مسائل اجتماعی مبتلابه آن‌ها

ذکر برخی احکام مربوط به نماز برای مردان و زنان



×
  • وَ تَوْبَهَ مَنْ أَنَابَ إِلَیْکَ مَقْبُولَهٌ (کامل الزیارات، صفحه 40)
  •     توبه و انابه هر دو به معنای بازگشت اند اما انابه بازگشت مکرر است .
  • بنده های خاص خدا در دوچیز بکا داشته اند
  • 1.در خوف از خدا 2. در عزای سید الشهدا علیه السلام
  • توبه حق الناس فقط ادای حق الناس است.
  • سید الشهدا علیه السلام در شب عاشورا به یارانی که باقی مانده بودند گفتند : مبادا در بین شما کسی باشد که امانتی در دستش باشد.
  • آخرین نامه امام زمان علیه السلام به علی بن محمد سمری :
  • فَلَا ظُهُورَ إِلَّا بَعْدَ إِذْنِ اللَّهِ تَعَالَى ذِکْرُهُ وَ ذَلِکَ بَعْدَ طُولِ الْأَمَدِ وَ قَسْوَهِ الْقُلُوب(بحار الانوار جلد: 51صفحه :361)
  • در این سخنرانی به تعدادی از عوامل قساوت قلب اشاره می شود. کتاب قساوت قلب آقای ضیاء آبادی کتابی است که همه ما باید آن را مطالعه کنیم.

 



×
  • یزید قصد توبه را نداشته وگرنه گناهانش بخشیده می شد.
  • شیطان مارا از رحمت خدا نا امید می کند و این بدترین گناه است.
  • حرام خدا را نباید حلال کرد و این امر بین ما رایج شده است.
  • بدعت در دین با ترویج کتب ضاله
  • بحث تبرک و توسل که وهابیت بدعت خمی دادند غلط است و ما در دین داریم
  • بدعت در صوفیه و عرفان


×
  • گاهی ما بدعت گذار نیستیم ولی مهر صحت بر آن میگذاریم یا به آن تشویق می کنیم.

   الْإِعَانَهَ لِمَنِ اسْتَعَانَ بِکَ مَوْجُودَهٌ وَ الْإِغَاثَهَ لِمَنِ اسْتَغَاثَ بِکَ مَبْذُولَه

  • تونسبت به آنان که از توطلب کمک کرده‏ اند در خارج تحقق یافته و پناهت به پناهندگان به تو بذل و اعطاء گردیده.
  • وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لی‏ وَ لْیُؤْمِنُوا بی‏ لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ (سوره بقره - آیه ‌186)
  • و هرگاه بندگان من، از تو درباره من بپرسند، [ بگو ] من نزدیکم، و دعای دعا کننده را- به هنگامی که مرا بخواند - اجابت می‌کنم، پس [ آنان ] باید فرمان مرا گردن نهند و به من ایمان آورند، باشد که راه یابند.
  • أنت أکرم من أن تضیع من ربیته أو تبعد من أدنیته أو تشرد من آویته أو تسلم إلى البلاء من کفیته و رحمت (إقبال ‏الأعمال ص:708 / صحیفه علویه، متن‏عربى، ص: 200)
  • تو بزرگوارتر از آنى که از نظر دور دارى کسى که خود پروریده‏اى، یا دور گردانى کسى را که خود نزدیکش کرده‏اى، یا تسلیم بلا و گرفتارى کنى کسی را که خود سرپرستى کرده‏اى و بلطف پرویده‏اى‏  (صحیفه علویه، متن‏فارسى، ص: 209)
  • معنی "لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّه‏" :
  • أَ مَا سَمِعْتَ النَّاسَ یَسْأَلُونَ الْحَوْلَ وَ الْقُوَّهَ حَیْثُ‏ یَقُولُونَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ فَقَالَ الرَّجُلُ وَ مَا تَأْوِیلُهَا یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ؟ قَالَ لَا حَوْلَ لَنَا مِنْ مَعَاصِی اللَّهِ إِلَّا بِعِصْمَهِ اللَّهِ وَ لَا قُوَّهَ لَنَا عَلَى طَاعَهِ اللَّهِ إِلَّا بِعَوْنِ اللَّهِ  (الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏2، ص:453)
  • مگر نشنیده‏اى که مردم چون مى‏گویند «لا حول و لا قوّه إلّا باللَّه» از خداوند طلب حول و قوّت مى‏کنند؟عبایه پرسید: تأویل آن چیست اى أمیر المؤمنین؟ فرمود: یعنى هیچ حرکتى از نافرمانیهاى خدا صورت نگیرد مگر به نگهدارى او، و ما را هیچ نیروئى بر طاعت خدا جز به یارى و کمک او نیست.
  • پس در هر نفسی برای بندگی و عبادت و برایپرهیز از معصیت محتاج مدد خداییم.
  • وَ لا تَقُولَنَّ لِشَیْ‏ءٍ إِنِّی فاعِلٌ ذلِکَ غَداً / إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ وَ اذْکُرْ رَبَّکَ إِذا نَسیت‏... (سوره کهف/آیه 23و24)
  • و هرگز در مورد کارى نگو: «من فردا آن را انجام مى‏دهم»/ مگر اینکه خدا بخواهد! و هر گاه فراموش کردى، (جبران کن) و پروردگارت را به خاطر بیاور...
  • من خود به کار خویشتن تنها که قادر نیستم                آن رحمت فیاض خود با قلب من دمساز کن
  • ای آنکه میگویی مرا پرواز کن پرواز کناول بیا لطفی کن و باب قفس را باز کن
  • من خود به کار خویشتن تنها که قادر نیستم آن رحمت فیاض خود با قلب من دمساز کن
  • تا آتش حرص و حسد آخر نسوزاند مراتوفیق ترک معصیت همراهم از آغاز کن
  • باشد حسان چون مرغکی بشکسته بال و ناتوان بالی بده حالی بده آماده ی پرواز کن       
  • ابلیس یعنی مایوس شده از رحمت خدا


×
  • شروط طی طریق حقیقت: استغاثه، استعانت، استعاذه
  • هرچه داریم از خداست لا حول (عن المعصیه) و لا قوه (بالطاعه) إلا بالله  لذا بدترین گناه این است که باور کنیم کسی هستیم.
  • هر کس هرچه  بالاتر برود کاراو سخت تر و لغزش او خطرناک تر است.
  • در آخر الزمان دورها نزدیک می شوند و نزدیک ها دور می شوند.
  • از امیدوار کننده ترین آیات در نظر اهل البیت علیهم الصلواه و السلام:

وَ لَسَوْفَ یُعْطیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى‏ (سوره ضحی - آیه 5)

و بزودی پروردگارت تو را عطا خواهد داد ، تا خرسند گردی.

  • تمام 10سال تلاش انصار ، به یک شرط پذیرفته است ؛ و گرنه همه باطل است.

...مَعَاشِرَ الْأَنْصَارِ أَلَا فَاسْمَعُوا وَ مَنْحَضَرَ أَلَا إِنَّ فَاطِمَهَ بَابُهَا بَابِی وَ بَیْتُهَا بَیْتِی فَمَنْ هَتَکَهُ فَقَدْ هَتَکَ حِجَابَ اللَّهِ...(بحارالأنوار،ج:22،ص:476) 

الا ای انصار و حضّار گوش کنید: همانا فاطمه سلام الله علیها در منزل او در منزل من است و خانه اش خانه ی من است؛ هرکه هتک حریم آن خانه راکند؛ پس همانا حجاب خداوند را هتک نموده.

  • رضایت فاطمه زهرا سلام الله علیها به ولادت امام حسین علیه السلام با توجه به حوادث امام حسین علیه السلام و وعده های خداوند.
  • در این سخنرانی ، لحظات واپسین زندگی سراسر نور و پر برکت نبی اکرم صلی الله علیه و اله و سلم توصیف گشته است.
  • احترام به ذریه ی حبیب خدا ، پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم ، ادب است ،نژاد پرستی نیست.


×
  • هر دعایی باید همراه با ثنای خداوند باشد.
  • مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها...  (سوره ی انعام - آیه 160)  
  •  هر کس کار نیکی بیاورد ، ده برابر آن [ پاداش ] خواهد داشت ...
  • توضیح عبارت بالا این است که این 10 برابر برای دنیاست نه برای آخرت زیرا در آخرت اعمال ما بی نهایت برابر می شوند.
  • وقتی به ائمه یا خدا می گوییم که فقط این یک حاجت ما را بدهید در واقع نوعی جسارت است، زیرا مگر برای خدا مشکلی ایجاد می شود وقتی حاجتی به ما بدهد.
  • کسی به امام رضا علیه السلام گفت به اندازه کرمتان به من بخشش کنید؛امام رضا علیه السلام گفتند که این شدنی نیست.
  • خدا از لغزش های فرد مادامی که بنا به کج رفتن نداشته باشد ، می گذرد.
  • در این سخنرانی توصیه هایی برای خانواده ها در مورد ازدواج جوانان ارائه می شود.
  • عبید الله بن عباس پسر عمو و استاندار امیر المومنین علیه السلام در زمان خلافت حضرت و سر لشکر امام مجتبی علیه السلام در زمان خلافت ایشان بوده ؛ عبید الله بن عباس امام مجتبی علیه السلام را در مقابل یک میلیون درهم به معاویه فروخت.

 



×
  • وَ أَعْمَالَ الْعَامِلِینَ لَدَیْکَ مَحْفُوظَه 1(اعمال عمل‏کنندگان نزد تو محفوظ بوده‏)
  • اللَّهَ شاکِرٌ عَلیمٌ (بقره -158)   
  • خداوند(در برابر عمل او) شکرگزار، و(از افعال وى) آگاه است.
  • گاهی انسان نمی داند پس نمی تواند تشکر کند.به عنوان مثال وقتی خدا به جنین چشم می دهد می گوید اینجا که چیزی نیست گاهی اوقات نمی دانیم چه بخواهیم ،گاهی نمی دانیم آنچه که خدا می دهد به چه درد میخورد
  • یَا مَعْشَرَ الْأَنْصَارِ أَدِّبُوا أَوْلَادَکُمْ عَلَى حُبِّ عَلِی (‏ أمالی الصدوق، ص: 77)                                   
  • اى گروه انصار فرزندان خود را بدوستى على بن ابى طالب پرورش دهید.
  • اگر کسی نیت کند کاری بکند آن چه را که نیت کرده برایش می نویسند.
  • مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها ... (انعام160)                                                        
  • هر کس کار نیکى بجا آورد، ده برابر آن پاداش دارد، ...
  • وَ ذُنُوبَ الْمُسْتَغْفِرِینَ مَغْفُورَهٌ‏(1)  (گناهان استغفارکنندگان بخشیده شده‏)
  • فَإِنَّه‏ لَا کَبِیرَهَ مَعَ الِاسْتِغْفَارِ وَ لَا صَغِیرَهَ مَعَ الْإِصْرَار(من لا یحضره الفقیه، ج‏4، ص18)
  • همانا گناه کبیره با استغفار کبیره نباشد و گناه صغیره با إصرار صغیره نباشد.
  • الشَّیْطانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْر (بقره-268)                                                                             
  • شیطان، شما را(به هنگام انفاق،) وعده فقر و تهیدستى مى‏دهد؛
  • وَ ما مِنْ دَابَّهٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُها (6-هود)
  • هیچ جنبنده‏اى در زمین نیست مگر اینکه روزى او بر خداست‏...
  •  دَعْوَهَ مَنْ نَاجَاکَ مُسْتَجَابَه ‏1 (دعاى کسانى که تو را مى‏خوانند مستجاب‏ است)
  • حَوَائِجَ خَلْقِکَ عِنْدَکَ مَقْضِیَّه ‏(حاجتهاى مخلوقات به تو برآورده شده‏)
  • جَوَائِزَ السَّائِلِینَ عِنْدَکَ مَوْفُورَه ‏1 (پاداش‏هاى درخواست‏کنندگان از تو فراوان و نیکى‏هاى زیاد به آنها رسیده‏)
  • عَوَائِدَ الْمَزِیدِ إِلَیْهِمْ وَاصِلَهٌ وَ مَوَائِدَ الْمُسْتَطْعِمِینَ مُعَدَّهٌ وَ مَنَاهِلَ الظِّمَاءِ لَدَیْکَ مُتْرَعَه (خوان‏هاى طالبین طعام آماده و گسترده و آب‏خورگاه تشنگان نزد تو مملو و پر مى‏باشد.)
  • بزگترین اثر زیارت امین الله جمع شدن بین من و اولیای من است.
  • اجْمَعْ بَیْنِی وَ بَیْنَ أَوْلِیَائِی1 (بین من و دوستانم جمع فرما)
  • امام سجاد علیه السلام در پایان زیارت امین الله و در اوج دعا ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را طلب می کند.
  • أَظْهِرْ کَلِمَهَ الْحَقِّ وَ اجْعَلْهَا الْعُلْیَا وَ أَدْحِضْ کَلِمَهَ الْبَاطِلِ وَ اجْعَلْهَا السُّفْلَى2                                     
  • (کلمه حق را آشکار و آن را مرتفع و افراشته نما و کلمه باطل را نابود و خوار گردان‏)

 

..................................................

‏1-کامل الزیارات، ص: 40

2-کامل الزیارات، ص: 41



×

فراموشی رمز عبور

ایمیل خود را وارد کنید

×

ارتباط با ما

پیام های خود را از این طریق برای ما ارسال نمایید.

×