فریم تصویر

اعتماد به هدایت الهی

دکتر محمد دولتی

خلاصه آلبوم:

1. یکی از آفت‌های رایج در درک آیات الهی قیاس مفاهیم بیان شده در آن‌ها با خود و با عقل خود است.

2. به عنوان مثال یکی از این مثال‌ها بیانی است که خدا از ولی برای ما دارد «انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یؤتون الزکوه و هم راکعون‏»(مائده/55) که در نگاه اول این ولی را با خود مقایسه می‌کنیم و می گوییم چگونه ممکن است هم متوجه به نماز باشد و هم در حال زکات دادن باشد؟

3. این درحالی است که ولی خدا می‌بایست دارای این ویژگی باشد که هم نماز مورد قبول خدا را برپا دارد و در همان حین زکات مورد قبول خدا را ادا کند و همچنین به همه مخلوقات ولایت تمام و کمال و توجه داشته باشد.

4. ریشه چنین برداشت‌هایی به رابطه فرد با خدا و فرستادگان او برمی گردد، به عبارت دیگر به این برمی گردد که چقدر با ایشان زندگی می‌کند و توجه دارد. در بسیاری از موارد اعتماد و دلسپردن به مخلوقات خدا بیش از خود خداست و همین زندگی را با مشکل مواجه می‌کند.

5. هدایت خدا همیشه جاری است به صورتی که حتی قبل از به دنیا آمدن هر کسی، مهر مادر در سینه مادرش و حمایت و محبت در سینه پدرش قرار می‌گیرد.

6. درک این هدایت برای همه امکان پذیر است و وسیله این درک عقل است که در وجود همه قرار دارد.

7. هدایت خدا با نگاه به درون درک کردنی است ولی عده ای سعی می‌کنند مردم برای رسیدن به این درک مشغول به بیرون از خود باشند.

    مؤمن کسی است که اجازه می‌دهد تنها حرف خدا به درون او راه یابد.

8. زنده و حی دانستن خدا و پیامبر (ص) و ائمه (ع) زندگی فرد را رنگ و بوی حقیقی و خدایی می‌بخشد.

تاریخ سخنرانی:‌ محرم ۱۳۹۳

۱
۱


×
فراموشی رمز عبور

ایمیل خود را وارد کنید

×
ارتباط با ما

پیام های خود را از این طریق برای ما ارسال نمایید.

×