مشخصات شعر

دانش‌کدۀ انسان‌ها

چون گل گلشن هستى ز نژاد عرب است

مى‏‌توان گفت: عرب، ملّت عالى‌نسب است

 

این گل سرسبد و مظهر انسانیّت

ز آب و خاک عرب است و عربش امّ و اب است

 

پرورش یافته در دامن و آغوش عرب

آن که ایجاد جهان و من و ما را سبب است

 

کائناتش سر تعظیم فرود آوردند

آن که تعظیم ز نخوت نکند، بولهب است

 

از دیار دگر آراسته‌‏تر خواهد بود

آن دیارى که به دربار شهى، منتسب است

 

قبّه‌هایى که عیان است به سامان عرب

در بر اهل خبر، سلسله‌‏اى از ذهب است

 

حصن توحید و سراپردۀ غیبند و شهود

مشرک از دیدن آن امکنه در تاب و تب است

 

همه کس اذن ندارد که قدم بگذارد

«فى بیوتٍ اَذِنَ الله» که در آن قبب است

 

کربلا در نظر مردم بیگانه ز عشق

با بلا توأم و صحرای سراسر کُرب است

 

شب به چشم همه تاریک نماید لیکن

چشم بیداردلان، خیره ز انوار شب است

 

مهد آزادى و دانشکدۀ انسان‌ها

نیست شایسته که گویند سراى تعب است

 

بس سیاهى که پسندیده‌‏تر افتد ز سفید

کربلا، خال سیاهى است که بالاى لب است

 

سرزمینى است که عشّاق رسیدند به وصل

کربلا هست ولى جاى نشاط و طرب است

 

دیده بر حشمت کسرى نبود، آن کس را

که خود از موهبت عشق، بسان وهب است

 

دانش‌کدۀ انسان‌ها

چون گل گلشن هستى ز نژاد عرب است

مى‏‌توان گفت: عرب، ملّت عالى‌نسب است

 

این گل سرسبد و مظهر انسانیّت

ز آب و خاک عرب است و عربش امّ و اب است

 

پرورش یافته در دامن و آغوش عرب

آن که ایجاد جهان و من و ما را سبب است

 

کائناتش سر تعظیم فرود آوردند

آن که تعظیم ز نخوت نکند، بولهب است

 

از دیار دگر آراسته‌‏تر خواهد بود

آن دیارى که به دربار شهى، منتسب است

 

قبّه‌هایى که عیان است به سامان عرب

در بر اهل خبر، سلسله‌‏اى از ذهب است

 

حصن توحید و سراپردۀ غیبند و شهود

مشرک از دیدن آن امکنه در تاب و تب است

 

همه کس اذن ندارد که قدم بگذارد

«فى بیوتٍ اَذِنَ الله» که در آن قبب است

 

کربلا در نظر مردم بیگانه ز عشق

با بلا توأم و صحرای سراسر کُرب است

 

شب به چشم همه تاریک نماید لیکن

چشم بیداردلان، خیره ز انوار شب است

 

مهد آزادى و دانشکدۀ انسان‌ها

نیست شایسته که گویند سراى تعب است

 

بس سیاهى که پسندیده‌‏تر افتد ز سفید

کربلا، خال سیاهى است که بالاى لب است

 

سرزمینى است که عشّاق رسیدند به وصل

کربلا هست ولى جاى نشاط و طرب است

 

دیده بر حشمت کسرى نبود، آن کس را

که خود از موهبت عشق، بسان وهب است

 

اولین نظر را ارسال کنید
 
فراموشی رمز عبور

ایمیل خود را وارد کنید

×
ارتباط با ما

پیام های خود را از این طریق برای ما ارسال نمایید.

×