به گزارش «پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام» به نقل از خبرگزاری حج، این روزها حرم مطهر سیدالشهدا علیه‌السلام و برادر باوفایش، حضرت عباس علیه‌السلام شاهد طرح‌های توسعه‌ای بسیاری است تا زائران بیشتری را در خود جای دهد و زیارت را برای آنان آسان‌تر گرداند.

هم‌اینک طرح‌های بسیار گسترده بازسازی در اطراف و داخل حرم اباعبدالله علیه‌السلام و حضرت عباس علیه‌السلام در حال اجراست که اگرچه برای زائران مشکلات ترددی و محدودیت‌هایی را پدید آورده ولی قطعا در آینده خواهد توانست تسهیلاتی برای زائران در امر زیارت پدید آورد.

در سال‌های حکومت حزب بعث بر عراق، شهرهای زیارتی عراق رشد چندانی نکرد و عدم توجه حاکمیت سبب شد که این شهرها از روند توسعه بازمانند اما پس از سقوط صدام در سال 2003 و روی کار آمدن دولت مردمی این روند آغاز شده و تخریب‌ها و عدم توجه‌ها رفع شده است.

احیای صحن حرم اباعبدالله علیه‌السلام و حضرت عباس علیه‌السلام و از بین بردن آثار جنایات صدام در انتفاضه شعبانیه سال 1991 میلادی و توسعه حرم از جمله این اقدامات بوده است. مسقف کردن صحن این دو بزرگوار در کربلا و ساخت دروازه‌ها و ایجاد بناهای جدید در این دو حرم از جمله اقدامات دیگرِ انجام‌ شده است. هم‌اکنون نیز دورتادور حرم اباعبدالله علیه‌السلام در حال بازسازی است و طبق برخی گفته‌ها قرار است املاک اطراف حرم نیز خریداری‌ شده و پس از تخریب به صحن مطهر افزوده شود.

بین‌الحرمین نیز شاهد تحولاتی بوده و اقداماتی نیز در راستای بهبود تردد زائران و زیباسازی آن انجام‌ گرفته و بخشی نیز در حال انجام است. حرم حضرت عباس علیه‌السلام نیز شاهد ساخت‌وسازهایی در محوطه و درب‌های ورودی است. درمجموع به نظر می‌رسد باوجوداین ساخت‌وسازها، طرح توسعه حرمین شریفین روند مناسبی را طی کرده، سرعت انجام کار بالاست و طبیعتاً انجام سریع‌تر آن می‌تواند در حل مشکلات زائران راهگشا باشد.