به گزارش«پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام»، سعید اوحدی در نشست خبری در مورد اعزام‌های عتبات عالیات گفت: با توجه به مشکلاتی که طی چند وقت گذشته رخ داد، به‌منظور تأمین امنیت زائران ایرانی تمامی پروازها از بغداد به نجف و اعزام زمینی نیز در چهار روز آخر و همچنین سفر به کاظمین حذف شد. به‌طوری‌که هیچ مشکلی برای زائران رخ نداد.

وی تأکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، نیمه دوم ماه مبارک رمضان، اعزام زائران به عتبات عالیات فقط به‌صورت هوایی آغاز می‌شود و پس‌ از آن در مرداد ماه، به‌مرور اعزام زمینی را نیز خواهیم داشت.

رئیس سازمان حج و زیارت در مورد آخرین وضعیت اعزام‌های هوایی گفت: در حال حاضر مشکلی برای اعزام هوایی زائران وجود ندارد و مسیر کربلا و نجف در امنیت کامل است.

وی با اشاره به این که ثبت‌نام برای اعزام زائران به عتبات از 15 تیرماه آغاز می‌شود گفت: سفرهای 12‌روزه برای ماه مبارک رمضان خواهیم داشت و همچنین بسته‌های سفر دو و سه‌روزه نیز برای زائران عتبات ایجاد شده که با آغاز اعزام‌ها انجام می‌شود و درمجموع از 15 رمضان تا پایان این ماه، بسته سفر 12‌روزه 20 تا 25 درصد هزینه‌اش کاهش پیدا کرده است و درمجموع در زمان‌های دیگر نیز نسبت به قبل قیمت‌ها 10 درصد کم می‌شود.

به گفته وی، در دوره قبل قیمت اعزام‌های هوایی یک‌میلیون و 223‌هزار تومان تا یک‌میلیون و 433‌هزار تومان بود که در دوره جدید قیمت‌ها به یک‌میلیون و 130‌هزار تومان تا یک‌میلیون و 312‌هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

اوحدی در مورد سفر دریایی به عتبات عالیات نیز گفت: هدف سازمان حج افزایش اعزام به عتبات است و شرکت کشتی‌رانی والفجر چنان‌چه قیمت‌های خود را تعدیل کند و با آن‌ها به تفاهم برسیم، اعزام دریایی زائران را انجام می‌دهیم و درمجموع این موضوع هنوز کنسل نشده و در دست مذاکره است. پیشنهاد قیمت ما 90‌هزار تومان و کشتی‌رانی والفجر 180‌هزار تومان است که امیدواریم بتوانیم این قیمت را به هم نزدیک کرده و اعزام دریایی را انجام دهیم.

به گفته اوحدی، سفر دریایی عمدتاً برای مردم خوزستان بوده و در ایام نوروز جاذبه زیارتی و سیاحتی خواهد داشت.

وی همچنین در مورد نرخ سود بانکی سپرده‌های زائران نیز گفت: سال‌های قبل، این سود هفت درصد بود اما بر اساس رایزنی‌های انجام‌شده در سال جاری به 17 درصد افزایش پیدا کرده است و بر اساس مذاکراتی که با رئیس‌کل بانک مرکزی انجام‌ شده آن‌ها نیز عنوان کردند که سود سپرده زائران باید همانند سود سپرده‌های مردم عادی بوده و مبلغ آن افزایش پیدا کند که امیدواریم در اولین جلسه شورای عالی حج به یک نرخ کارشناسی شده برسیم.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: بانک ملی سود سپرده حج و عمره زائران را می‌پردازد اما بانک ملت فقط به زائران عمره سود پرداخت می‌کند.

 

 


برگرفته از مهر