به گزارش «پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام»، زائران ایرانی در هنگام تشرف به مسجد شجره و پشت یک پمپ بنزین، می‌توانند بخش‌هایی از یک ساختمان را ببینند؛ جایی که نقل شده واقعه تاریخی خبر کردن مردم مدینه توسط «بشیر بن خدلم» به فرمان حضرت زین‌العابدین علیه‌السلام در آن‌ جا روی داده است.

این بنا که متشکل از یک ساختمان مسکونی و یک آب‌انبار کوچک است، در ابتدای راه ورودی به مدینه قرار دارد.

در نقل ماجرا آمده است که حضرت از مرکب خود پیاده، بار از شتران برگرفته و خیمه‌ها بر افراشته شد و سپس ایشان فرمان دادند که خبر شهادت حضرت امام حسین علیه‌السلام به مردم ابلاغ شود.

بشیر می‌گوید: چون به مسجد پیامبر«صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم» رسیدم، در حالی که گریه می‌کردم، این شعر را برای مردم خواندم: ای مردم مدینه، دیگر این جا، جای اقامت شما نیست؛ چرا که حسین علیه‌السلام کشته شد و اشک من در سوگ او جاری است. وی ادامه می‌دهد که همه فریاد می‌زدند و واویلاگویان و بر‌سر‌زنان، به سوی محل استقرار تازه‌واردین به حرکت در آمدند.

حضرت زین‌العابدین علیه‌السلام در این مکان خطبه‌ای در شرح مظالم دستگاه اموی و عمق فاجعه کربلا برای مردم بیان کردند و سپس وارد مدینه شدند. گفته شده که این روز، جمعه و تاریخ آن، بیستم ماه صفر سال ۶۱ هجری بوده است.

 

 


به نقل از عقیق