به گزارش «پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام»، رئیس سازمان حج و زیارت از اجرای ده پروژه در ایران و عراق به منظور توسعه زیرساخت‌های خدماتی و رفاهی زائران عتبات خبر داد. 

سعید اوحدی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: کار‌شناسان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری ۱۰ پروژه را برای توسعه زیرساخت‌های خدماتی و رفاهی زائران ایرانی مشخص کردند که پنج پروژه در ایران و پنج پروژه در عراق به اجرا در خواهد آمد. 

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: از ۵ پروژه داخل کشور، کلنگ هتل شلمچه با ظرفیت ۲۵۰ اتاق و ۸۰۰ زائر همراه با رستورانی با ظرفیت ۲ هزار نفر و سالن اجتماعات و کلنگ زائرسرا در شهر مرزی بستان به زمین زده شد.  

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امیدواریم زائرسرای چزابه تا قبل از اربعین سال جاری مورد بهره‌برداری قرار گیرد تا مشکلاتی که سال گذشته در ایام اربعین با آن مواجه بودیم کاهش یابد اما پروژه هتل شلمچه بر اساس برنامه زمان بندی بین ۲ تا 2.5 سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. 

وی ادامه داد: یک زمین در نجف با مساحت ۶۵۰۰ متر مربع برای ساخت اقامتگاه برای زائران از سوی ستاد بازسازی عتبات به کنسرسیوم واگذار شده و زمینی نیز در کربلا برای ساخت اقامتگاه در نظر گرفته شده است. همچنین سه پروژه ساخت آشپزخانه در کربلا، نجف و کاظمین در برنامه سازمان است و جمعاً پنج پروژه در عراق عملیاتی خواهد شد که در سفری که در آینده نزدیک به عراق خواهیم داشت موضوع ساماندهی و مهندسی این پروژه‌ها را دنبال خواهیم کرد. 

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص تأمین امنیت در عراق گفت: انتخابات با شکوهی در عراق انجام گرفت که شاهد روند خوب انتخابات و میزان آراء در آن انتخابات بودیم و ۱۷۳ کرسی در پارلمان نصیب ائتلاف شیعیان در عراق شد و بر این اساس امیدواریم فضای تأمین امنیت در عراق برای مردم این کشور و زائران فراهم شود. 

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: در یک سال گذشته در حوزه امنیت عتبات مشکل جدی وجود نداشت و در ایام اربعین زائران در عالی‌ترین شرایط امنیتی به عراق اعزام شدند که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد. 

وی عنوان کرد: در بحث اربعین، سازمان در دو سال گذشته تجربه خوبی کسب کرد. در اربعین دو سال گذشته ۲۵۰ هزار زائر ایرانی به عتبات اعزام شدند که متاسفانه به دلیل ازدحام در نقاط مرزی ۵ نفر از زائران ایرانی به شهادت رسیدند اما در ایام اربعین سال گذشته علی رغم اعزام بیش از ۷۵۰ هزار ایرانی به عتبات و افزایش سه برابری زائران نسبت به سال گذشته، تلفات جانی در میان زائران ایرانی وجود نداشت. 

پیش بینی ما این است که در سال جاری بین 1.5 تا 2.5 میلیون نفر از زائران ایرانی در ایام اربعین به کربلا مشرف شوند که در این خصوص لازم است برنامه ریزی‌های جدی صورت گیرد. 

مهندس اوحدی اضافه کرد: پس از ایام اربعین سال گذشته با مشارکت دستگاه‌های همکار در امر اعزام زائران به عتبات جلسات آسیب‌شناسی متعدد تشکیل شد و پس از این جلسات با جمع بندی که در جلسات بعثه و با نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت داشتیم، بر آن شدیم تا «ستاد دائمی اربعین» در سازمان حج و زیارت تشکیل گردد. 

وی افزود: جلسات این ستاد به طور دائم و مستمر و با برنامه‌ریزی و دستور کار مشخص برگزار می‌شود و بر این اساس اهداف، وظایف و برنامه‌های هر دستگاه مشخص است. 

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: پیش بینی ما این است که در سالجاری بین 1.5 تا 2.5 میلیون نفر از زائران ایرانی در ایام اربعین به کربلا مشرف شوند که در این خصوص لازم است برنامه ریزی‌های جدی صورت گیرد. 

وی تصریح کرد: سیاست سازمان حج و زیارت و ستاد دائمی اربعین این است که به منظور جلوگیری از ازدحام زائران در مرز‌ها که آنجا را به نقاط بحرانی در عملیات تبدیل خواهد کرد، ساماندهی زائران در مراکز استان‌ها انجام گیرد و تمهیداتی در نظر گرفته شود تا زائران بدانند چه زمانی برای اعزام به عتبات در مرز‌ها حضور داشته باشند و در این راستا از ظرفیت‌های موجود در کارگزاران و دفا‌تر زیارتی در سراسر کشور بهره خواهیم برد. 

وی افزود: همچنین با هماهنگی‌هایی که با نیروی مقاومت بسیج داشته‌ایم از ظرفیت‌های راهیان نور در استان ایلام و خوزستان و مجموعه‌های شهید باقری و میثاق در خوزستان نیز بهره‌مند خواهیم شد. 

مهندس اوحدی گفت: در جلسه اخیر ستاد دائمی اربعین که کنسول عراق در ایران نیز حضور داشت، موضوع صدور ویزا در نقطه صفر مرزی که ازدحام زائران را در مرز‌ها در پی خواهد داشت، مطرح گردید. 

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص هزینه‌های سفر عتبات گفت: سازمان نگاه انتفاعی به مقوله زیارت ندارد و سیاست سازمان حج و بعثه و مصوبات آن در درجه اول در راستای حفظ حقوق زائران است و کسانی که در کمیته‌های قیمت گذاری و عقد قرارداد‌ها حضور پیدا می‌کنند از کار‌شناسان مجرب و آگاه به موقعیت عراق هستند. 

وی ادامه داد: کمیته‌ای تحت عنوان کمیته مسکن در روزهای پایانی سال گذشته به عراق اعزام شدند و بر این اساس در ثبت نامی که در اواخر خرداد ماه برای عتبات خواهیم داشت، خدمات متنوع و دسته بندی‌های هتل‌ها صورت خواهد گرفت که امید است با درجه بندی هتل‌ها قیمت کاروان‌ها به وضعیت عادلانه‌تری نزدیک شود. 

سعید اوحدی تأکید کرد: سیاست ساخت هتل در عراق نیز قطعا باعث خواهد شد ما بر بازار عراق حاکم شویم و این اقدام در قیمت مسکن زائران در عراق تأثیرگذار خواهد بود. 

وی عنوان کرد: برای تنوع بیشتر در سفرهای عتبات بسته‌های ۲ یا ۳ روزه سفر عتبات در حال برنامه ریزی است. 

 


به نقل از خبرگزاری حج