به گزارش «پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام»، مصطفی قاسمی، مدیر دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عراق، انعقاد هرگونه قرارداد با شرکت‌ های عراقی در بخش حمل و نقل، اسکان و دیگر خدمات را توسط شرکت شمسا و نظارت بر حسن اجرای این قرارداد‌ها را برعهده سازمان مطبوعش دانست. 
وی با بیان اینکه زائران عتبات از سه مرز زمینی مهران، چزابه و شلمچه و همچنین مرز هوایی فرودگاه نجف و بغداد وارد کشور عراق می‌شوند، برنامه‌ریزی اسکان زائران در این کشور را به صورت بسته اصلی سه روز نجف، سه روز کربلا، یک روز کاظمین و بسته معکوس یک روز کاظمین، سه روز کربلا و سه روز نجف عنوان کرد و خدمت‌رسانی در هر دو بسته را یکسان خواند. 
به گفته مدیر دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عراق، اگر تفاوتی در نحوه خدمات‌ رسانی به زائران مشاهده می‌شود، تنها در نوع هتل محل اسکان آنان از نظر کیفیت اتاق‌ها، نوع سرویس‌دهی و درجه‌بندی آن‌ها است که آن هم به گروه‌های قیمتی «الف الف»، «ب ب»، «ج ج»، «الف»، «ب» و «ب و ج» که در سفرهای زمینی و هوایی یکسان هستند و زائران پیش از ثبت‌نام به آن توجه دارند، مربوط می‌شود. 
قاسمی با بیان اینکه گروه قیمتی الف به معنای اقامت در کنار حرم نیست، توضیح داد: در حال حاضر با توجه به طرح‌ های توسعه اطراف حرم مطهر امام علی علیه السلام  در نجف اشرف و حرم‌ های مطهر امام حسین علی السلام و ابوالفضل العباس علیه السلام  در کربلا، محدودیت‌ هایی در اقامتگاه‌ های نزدیک به وجود آمده است. 
وی با اشاره به محدودیت‌ های اقامت در اطراف حرم‌ های مطهر، خدمات اقامت زائران را اینگونه تشریح کرد: کاروان هایی که محل اقامتشان در نجف اشرف نزدیک حرم است، در کربلا در هتل‌ های دور از حرم و یا متوسط مستقر می‌شوند و کاروان‌هایی که محل اقامتشان در نجف اشرف دور از حرم است در کربلا در هتل‌ های نزدیک حرم و یا متوسط استقرار می‌یابند تا تناسب در این زمینه رعایت شود.  
قاسمی در ادامه به نوع قراردادهای منعقد شده در بخش حمل و نقل نیز اشاره کرد و گفت: ملاک قرارداد در این بخش اتوبوس‌های با کیفیت، مطمئن و مدل بالا است که حداقل از امکاناتی چون یخدان و کولر سالم برخوردار باشد، از این‌رو بیشتر درباره اتوبوس‌های مدل ۲۰۱۰ به بعد صدق می‌کند. 
وی افزود: در حال حاضر در شرکت ریحانه که طرف قرارداد شرکت شمسا است، ۵۰ اتوبوس با مدل ۲۰۱۲ و در شرکت نقل الرکاب ۶۰ اتوبوس با مدل بالای ۲۰۱۰ استفاده می‌شود و تنها مدل اتوبوس‌‌هایی که برای اعزام زائران به زیارت دوره در شهر نجف استفاده می‌ شوند، پایین‌‌تر است. 
قاسمی از زائران خواست که در هنگام برخورد با هر مشکلی با شماره‌هایی که در اختیار مدیران کاروان قرار دارد تماس بگیرند و نیز مسائل حراستی را به حراست و مسائل امنیتی را به امنیت نمایندگی سازمان حج و زیارت در عراق و یا ایران اطلاع دهند تا در اسرع وقت نسبت به رفع آن اقدام شود.


برگرفته از باشگاه خبرنگاران