به گزارش «پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام»، تحت نظارت مستقیم بخش پروژه‌های  مهندسی آستان مقدس حرم مطهر حضرت عباس علیه السلام و در زمان مقرر در نظر گرفته شده، یکی از مراحل طرح توسعه حرم مطهر حضرت عباس علیه السلام و تسقیف صحن مطهر که عبارت است از ساخت روکش گنبدهای جدید صحن مطهر و آماده سازی آن برای مرحله بعدی که تزیین با کاشی کربلایی است به پایان رسید.

مهندس حمید مجید صایغ مدیر شرکت عمرانی «ارض القدس»گفت: روکشی گنبدها شامل دو نوع از گنبدهایی شد که نوع اول آن: گنبدهای کوچک 14گانه به نشانه چهارده معصوم علیهم السلام با قطر 5 متر و ارتفاع 3 متر، و نوع دوم: گنبدهای بزرگ به تعداد 4 گنبد با قطر 9 متر و ارتفاع 5 متر که هر یک در گوشه‌ای از صحن مطهر واقع شده است و با نام مبارک ام‌البنین سلام الله علیها مادر علمدار کربلا حضرت عباس علیه‌السلام و سه برادر دیگر ایشان که در روز عاشورا و در رکاب سید و سالار شهیدان امام حسین علیه السلام به شهادت رسیدند، مزین گردیده است.

روکش این گنبدها ماده فایبرگلاس با قدرت مقاوت بالا در برابر آب و شکسته شدن، و سبکی وزن محصول کره جنوبی و ساخت و قالب گرفته در شرکت DK مالزی می‌باشد.جنس این گنبدها در برابر حرارت بالا و رطوبت و فشار زیاد بسیار مقاوم بوده و طبق استانداردهای جهانی و محیط زیست است، همچنین عایق حرارتی و صوتی بسیار عالی برشمرده می‌شود.

وی در ادامه افزود: روکش‌کاری این گنبدها در دو مرحله انجام شد که مرحله اول عبارت بود از روکشی داخلی آن همراه با ساخت ستون‌ها و پل‌های آهنی سقف، طبق برنامه و نقشه‌های از پیش مشخص شده. و مرحله بعدی قرار دادن روکش خارجی از پیش آماده شده، و ترکیب این دو و مقاوم سازی آنها در برابر حرکت و جابجایی و یکپارچه سازی آن، تا پس از آن آماده تزیین و کاشی کاری با کاشی کربلایی و آینه کاری شود.

گفتنی است که پیشتر گروه مشترکی از شرکت مهندسی ارض القدس و بخش پروژه‌های مهندسی آستان مقدس عباسی برای بازدید از مواد اولیه استفاده شده در ساخت گنبدها و آزمایش آن و رفع هرگونه اشکال در اندازه و قالب‌بندی آن و ترکیب اولیه قطعات به مالزی سفر کرده بودند.

حرم مطهر حضرت عباس علیه السلام شرکت مهندسی عمرانی ارض القدس ـ شرکت عراقی واقع در کربلای معلی ـ را موظف به طراحی معماری و ساخت و اجرای این پروژه در راستای طرح توسعه حرم مطهر حضرت عباس علیه السلام و تسقیف صحن مطهر نمود بود. و این شرکت با اجرای طرح مقاوم‌سازی سازه‌های حرم مطهر و ساخت ستون‌های بتنی اطراف آن و اجرای سیستم کابل کشی و لوله‌کشی و سیستم‌های ضد حریق و صوتی و نورپردازی و ... پروژه فعالیت خود را آغاز نمود. و برای ساخت شیشه‌های سقف و سازه‌های فلزی با شرکت‌های خارجی تحت نظارت بخش پروژه های مهندسی حرم مطهر حضرت عباس علیه السلام همکاری دارد.

 

 

 

 

 


به نقل از ابنا