به گزارش «پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام»، هارون، فرزند مهدی عباسی در شوال سال ۱۴۶، به قولی در ۱۴۷ و به روایتی در ۱۴۸ و به روایتی دیگر در سال ۱۵۰ قمری، از کنیزی به نام خیزران به دنیا آمد و پس از مرگ برادرش هادی عباسی (چهارمین خلیفه عباسیان)، در ربیع الاول سال ۱۷۰ قمری، به خلافت رسید و با کمک و هم دستی برمکیان، حکومت مقتدر و مستبدی به وجود آورد و در مدت خلافت نسبتاً درازمدت خویش، جنایت‌های بی‌شماری مرتکب شد و قتل و غارت‌های زیادی را فرمان داد و از این راه، سیطره کامل بر مناطق اسلامی و حکومت مسلمانان پیدا نمود.

هارون الرشید در سال ۱۷۱ قمری بنای قبر مطهر اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و گنبد مطهر را ویران و درخت سدری که در کنار قبر مطهر بود برید؛ رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم سالها قبل بر قطع کننده این درخت لعنت فرستاده بود.

وی بیش از ۲۳ سال در رأس خلافت و حکومت کشور پهناور اسلامی قرار داشت. سرانجام در سال‌های لشکرکشی به شرق عالم اسلام، در اول جمادی الآخر و یا سوم و یا چهاردهم این ماه در ۴۵ سالگی در ناحیه توس به هلاکت رسید و پس از نماز فرزندش صالح بن هارون بر پیکر او، در روستای سناباد مدفون گردید. 

شایان ذکر است که پس از شهادت امام رضا علیه السلام در خراسان، به دستور مأمون عباسی فرزند هارون الرشید، بدن مطهر آن امام همام در کنار قبر هارون الرشید، دفن گردید و هم اکنون مرقد مطهر امام رضا علیه السلام در سمت قبله قبر هارون قرار دارد و به برکت قبر مقدس امام رضا علیه السلام ، این روستا به تدریج به شهر بزرگی تبدیل و به مشهد مقدس معروف و مشهور گردید.

 


به نقل ازخبرگزاری حج