احمدرضا درویش در نشست نقد و بررسی فیلم «رستاخیز» که در در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد درباره چگونگی شکل‎گیری و ساخت این کار اظهار کرد: اولین ‎بار 14 سال پیش استارت ساخت این کار خورده شد. بدین نحو که در سفری به سوریه با احمد مسجدجامعی درباره ساخت فیلمی با محوریت عاشورا گفت‎وگو کردیم وهمان جا عهد بستیم فیلمی با این محوریت بسازیم. از سال 80 مراحل تحقیقاتی این فیلم آغاز شد و سال 88 «رستاخیز» جلوی دوربین رفت.

وی افزود: درباره تصویرسازی از حضرت ابوالفضل علیه السلام باید بگویم که ما تنها درباره 14 معصوم علیهم السلام است که قادر به تصویرسازی نیستیم اما هیچ اشکالی برای نشان دادن تصاویر نزدیکان و صحابی اباعبدالله علیه السلام نداریم، البته برای اینکه برداشت درستی داشته باشیم از نظر علما در این خصوص استفاده کردیم. با توجه به این توضیح سعی کردیم بهترین انتخاب را برای نقش حضرت عباس علیه السلام داشته باشیم.
این کارگردان ادامه داد: در ساخت این کار عوامل داخلی و خارجی فراوانی حضور داشتند و حتی بسیاری از بازیگران تنها به صورت افتخاری بدون هیچ چشم‎داشتی در فیلم حضور داشتند، لذا شایسته است از زحمات آنان کمال تشکر را داشته باشم. درباره منابع مورد استفاده شده در این فیلم سینمایی باید بگویم که در تیتراژ بخشی از آن چیزی که ما برای تحقیقمان بهره برده‌ایم، نام برده شده است، اما با این وجود به اندازه‌ای منابع این کار فراوان است که مطمئنا ما از تمامی آنها نمی‌توانستیم استفاده کنیم.
درویش درباره صحنه‌های جنگ در فیلم گفت: صحنه‌های جنگ این کار با تحقیقات فراوان انجام شده و سعی کردیم واقعیت چاشنی کارمان کنیم لذا در کار از صحنه‌های خیالی و کاراته‌بازی خبری نبود. در جنگ‎های آن دوران رسم بود که جنگجو از اسب پیاده نشود زیرا این کار نوعی خودکشی محسوب می‌شد برای همین در «رستاخیز» برخلاف برخی کارها چنین صحنه‌هایی را نمی‌بینیم.

درویش در خاتمه سخنانش گفت: فیلمنامه این کار هفت بار بازنویسی شده است و از مشاوران بسیاری هم مدد گرفته‌ایم اما باز هم می‌گویم که تاریخ را نمی‌توان سطر به سطر تعریف کرد چون منابع به اندازه‌ای زیاد هستند که به همه آنها نمی‌توان پرداخت.

گفتنی است «کرب‌وبلا» قبلا در این مطلب، نظر کاربران خود درباره نمایش چهره حضرت عباس علیه السلام را جویا شده بود که نوشته های کاربران بسیار جالب توجه بود.

 


برگرفته از ایکنا