به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کربو‌بلا؛ نشست خبری همایش بین‌المللی غدیر که تحت نظر و اشراف حرم مطهر امام حسین (ع) در دست برگزاری است، روز گذشته برگزار شد.

در این نشست خبری منتظر بیاتی، دبیر علمی این همایش در ایران، در سخنانی عنوان کرد: موضوع غدیر از موضوعات محوری جهان تشیع است که مباحث زیادی از آن تأثیر می‌پذیرند و اتفاقات زیادی برای گرامیداشت آن صورت پذیرفته است. تولیت حرم حضرت سیدالشهدا (ع) نیز با توجه به نیازی که در این زمینه احساس کرد، موضوع غدیر را در سطح جهانی مطرح و سلسله همایش‌هایی جهانی با این موضوع تدارک دید. بر همین اساس جدای از ایران که میزبان همایش برای فارسی‌زبانان است، برای جامعه انگلیسی زبان همایشی در آلمان و یا انگلستان، برای مسلمانان شبه قاره همایشی در هند و یا پاکستان و برای مسلمانان ترک‌زبان همایشی در ترکیه برگزار خواهد شد. همایش اصلی نیز که جمع بندی مطالب عرضه شده در این همایش‌هاست در کربلای معلی برپا خواهد شد.

وی ادامه داد: هدف این همایش بر پایه نیاز جامعه برای بازنگری در این مفهوم و عرضه امروزی آن است که باید با توجه به مطالعات دانشگاهی و علمی بیان شود.

بیاتی با اشاره به اینکه محورهای این همایش از طریق پایگاه اینترنتی همایش به نشانی www.al-ghadir.org منتشر شده است از بررسی موضوع غدیر در قرآن و حدیث، غدیر و مهدویت، غدیر و علوم اسلامی، غدیر و حضرت فاطمه زهرا (س)، غدیر و ادیان و فرق و مذاهب، غدیر در فرهنگ و هنر، غدیر و مستشرقین، غدیر در ادبیات فارسی و عربی و انگلیسی به عنوان برخی از مهمترین محورهای این رویداد یاد کرد و تاکید کرد: مهلت ارسال مقاله برای حضور در این رویداد 30 آذر ماه اعلام شده است.

به گفته بیاتی تاکنون 100 پژوهشگر در سامانه مربوط به همایش ثبت نام کرده‌اند و به ارسال اثر پرداخته‌اند. این همایش اردیبهشت ماه سال آینده در شهر قم برگزار خواهد شد.
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام دکتر حمید رضا مطهری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیر بخش سیره اهل بیت (ع) این همایش از واقعه غدیر به عنوان یکی از مهمترین موضوعات در اسلام یاد کرد و گفت: ما غدیر را از حالت اسلامی آن خارج کرده‌ایم و به مناسکی شیعی تقلیل داده‌ایم. در حالی که غدیر عیدی اسلامی و نه تنها شیعی است. غدیر یک روایت متواتر اسلامی و تاریخی است و واقعه‌ای غیرقابل انکار به شمار می‌رود.

وی در ادامه گزارشی از سیر بررسی و روایت تاریخی از غدیر ارائه کرد و به جایگاه این اتفاق میان اهل سنت و تشیع پرداخت.

حجت‌الاسلام محمد غفوری‌نژاد، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب و دبیر بخش ادیان و فرق این همایش نیز در سخنانی طی این نشست خبری با اشاره به اینکه حدیث غدیر یک روایت متواتر لفظی است که در تمامی مذاهب اسلامی نقل شده است، گفت: ما در بخش ادیان و مذاهب همایش سعی کردیم تا درباره این اتفاق از زاویه تمامی این فرق به کار پژوهشی بپردازیم و بازتاب‌های فرهنگی غدیر در این جوامع را معرفی کنیم. برای همین مهم تمامی منابع تاریخی، سیره‌نگاری، جغرافیایی، سکه‌ها و حتی کتیبه‌ها و بناهای تاریخی ایجاد شده بر مبنای غدیر را نیز مورد بررسی و پژوهش قرار داده‌ایم.

حجت‌الاسلام سید عیسی مسترحمی از اساتید جامعه المصطفی العالمیه که مسئولیت بخش بررسی غدیر در قرآن و حدیث و علوم انسانی و مستشرقان در این همایش را بر عهده دارد، طی این نشست خبری در سخنانی عنوان کرد: ما در این بخش از همایش سعی داریم جدای از تفاسیر شیعه از واقعه غدیر، به تفاسیر اهل سنت نیز به صورت مفصل بپردازیم. در کنار آن مساله روایت غدیر در نگاه مستشرقان نیز مورد توجه جدی ما قرار گرفته است و سعی داریم به بررسی نگاه، فهم و انگیزه‌های آن‌ها از این مهم بپردازیم.

رضا بیات، مدیر موسسه ادب پژوهی شیعی و دبیر بخش ادبیات فارسی این همایش نیز در این نشست خبری عنوان کرد: ادبیات فارسی در دانشگاه‌های ایران فقط تا قرن هفتم و هشتم را بررسی می‌کند. با این حساب، بخش مهمی از دوران تاریخی شکوفایی فرهنگ شیعی در ادبیات فارسی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. حتی در همان دوران تاریخی تا قرن هفتم و هشتم نیز از تأثیر فرهنگ شیعه در ادبیات صحبتی به میان نمی‌آوریم. ما برای این بخش از همایش فهرستی از موضوعات و شاعران این دوره مغفول مانده را تهیه کرده‌ایم و از طریق پایگاه اینترنتی موسسه ادب پژوهی شیعی منتشر کرده‌ایم.

وی افزود: این فرصتی ارزشمند برای پژوهشگران و دانشجویان ادبیات فارسی است. چرا که موضوعات بکر و شاعران مغفول مانده فراوانی در این حوزه معرفی شده‌اند که پژوهش در مورد بسیاری از آن‌ها، کار نخستین محسوب می‌شود و هر که این کار نخستین را انجام دهد، برای همیشه نام خود را در پژوهش‌های آینده این حوزه ماندگار کرده است. همچنین تحلیل زبانی و محتوایی هر یک از غدیریه‌ها و نیز گفتمان شناسی غدیریه‌ها از کارهای ارزشمند این حوزه محسوب می‌شود.