به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا؛ مخاطبین ارجمند می‌توانند اخبار روزانه پیاده‌روی اربعین را در بخش اخبار اربعین و در خبر «همراه با زائرین اربعین» پیگیری کنند:

 

بانک مرکزی عراق برای تامین ارز زائران اربعین همکاری نمی‌کند

به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، «محمدرضا حسین‌زاده»، مدیر عامل بانک ملی با اشاره به اینکه بانک مرکزی عراق برای تامین ارز زائران اربعین همکاری نمی‌کند، گفت: بانک مرکزی عراق نسبت به صدور مجوز برای دایر کردن باجه‌های بیشتر در عراق جهت پرداخت ارز به زائران، همکاری لازم را ندارد و لذا زائران اربعین حسینی با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

وی اظهارداشت: ما از بانک مرکزی عراق درخواست کردیم اگر اجازه افزایش تعداد باجه‌ها و همچنین افزایش ساعات کار و شبانه‌روزی کردن آن‌ها را نمی‌دهد، لااقل اجازه بدهد دینارهای موجود را به داخل مرز ایران منتقل کنیم تا در کشورمان و در لب مرز به زائران پرداخت شود که متاسفانه طرف عراقی با این پیشنهاد هم موافقت نکرده است. البته باید به این مشکلات، ضعف زیر ساخت‌های ارتباطی و بانکی عراق را نیز اضافه کرد. مدیر عامل بانک ملی ایران افزود: از دولت و بانک مرکزی کشور دوست عراق، انتظار همکاری بیشتری داریم تا بتوانیم به زائران خدمات بهتری ارائه بدهیم.

 

امکان صدور همزمان گذرنامه و ویزای اربعین فراهم شد

سردار محسن فتحی زاده، در جمع خبرنگاران در پایانه مرزی مهران، اظهار کرد: طی روز گذشته و امروز شاهد اوج حضور و ازدحام زائران در پایانه مرزی مهران جهت پیوستن به پیاده‌روی اربعین حسینی (ع) بوده‌ایم.

وی، با بیان اینکه به دلیل محدودیت و تأخیری که در روند صدور گذرنامه و ویزا شاهد بودیم این اوج حضور نسبت به سال گذشته دارای تأخیر بیشتری بود، افزود: دستگاه‌های مسئول برای صدور ویزا تمام توان و تلاش صددرصدی خود را به کار بسته و در این خصوص تعاملات مناسب و لازم با دستگاه‌های مربوطه در کشور عراق نیز صورت گرفته است تا درخواست‌ها در اسرع وقت پیگیری و نسبت به صدور سریع گذرنامه و ویزای اربعین اقدام شود...

فرمانده قرارگاه اربعین ناجا، بیان کرد: بر همین اساس از امروز زائران متقاضی دریافت گذرنامه و ویزا می‌توانند به دفاتر پلیس +10 در سراسر کشور مراجعه و درخواست خود را جهت صدور همزمان گذرنامه و ویزا ارائه کنند.

وی، اظهار کرد: پس از وصول درخواست مراجعه‌کنندگان، پرونده صدور گذرنامه و ویزاهای ایام اربعین به صورت جداگانه با اولویت اقدام پیگیری شده و پس از هماهنگی و تعامل با دستگاه‌های مربوطه در عراق سریعا گذرنامه به همراه ویزا در اختیار زائران گرامی قرار می‌گیرد که این فرآیند و تحویل مدارک به متقاضیان بین 48 ساعت و نهایتا 72 ساعت کامل می‌شود.

 

تشکیل مستمر جلسات کمیته‌های سیزده گانه زیرمجموعه ستاد مرکزی اربعین حسینی

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، ­سیزدهمین جلسه ستاد مرکزی اربعین حسینی به ریاست «ذوالفقاری» عصر روز سه شنبه اول آبان ماه در محل وزارت کشور برگزار شد. «شهریار حیدری»، دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی در خصوص مهمترین مباحث مطرح شده در سیزدهمین جلسه این ستاد گفت: آخرین وضعیت خدمات رسانی به زائران در حوزه حمل و نقل، اسکان، تغذیه و پذیرایی، ارز همراه زائران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شد.

«حیدری» افزود: در این جلسه تصمیماتی در مورد نحوه توزیع ارز توسط بانک ملی در عراق، تسهیل حمل و نقل زائران، نحوه خدمات رسانی در حوزه بهداشت و درمان و همچنین هلال احمر در داخل و در کشور عراق، تسهیل تردد زائران در مناطق مرزی و تسهیل و تسریع اسکان و پذیرایی از زائران توسط کمیته اسکان و تغذیه و مشارکتهای مردمی گرفته شد.
وی افزود: در جلسه سیزدهم ستاد مرکزی بر نظارت دقیق و مستمر کمیته حمل و نقل بر ناوگان حمل و نقل عمومی نیز تاکید شد. دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: یکی از مباحث مورد تاکید جلسه، تشکیل مستمر جلسات کمیته‌های سیزده گانه زیرمجموعه ستاد مرکزی اربعین حسینی و حضور فعال همه اعضای آن‌ها در این جلسات بود.

 

شگرد کلاهبرداری افراد سودجو از متقاضیان زیارت اربعین حسینی

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه نام نویسی تا چهار روز به اربعین ادامه دارد، گفت: زائرین اربعین حتما از مسیر قانونی تعیین شده برای نام نویسی و دریافت ویزای اربعین اقدام کنند.

حمید محمدی درباره آخرین آمار ثبت نام و صدور ویزای زائران اربعین حسینی اظهار کرد: تا عصر سه شنبه (اول آبان ماه) بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر در سامانه سماح نام نویسی کرده‌اند و حدود یک میلیون و 300 هزار ویزا نیز صادر شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت با تشریح شگرد افراد سودجو تصریح کرد: این افراد سودجو بعد از دریافت 600 هزار تومان از متقاضیان، از طرف آن‌ها در همان سامانه سماح که ادعا کرده بودند زمان بر خواهد بود ثبت نام می‌کنند و مبلغ تعیین شده 234 هزار و 875 تومان را پرداخت می‌کنند و مابه التفاوت را برای خود بر می‌دارند.

محمدی افزود: مردم حتما به دفاتر خدمات زیارتی معتبری که لیست آن‌ها در سامانه سماح وجود دارد مراجعه کنند و به هیچ عنوان فریب افراد سودجو مبنی بر صدور ویزای سریع و .... را نخورند.
وی تاکید کرد: مبلغ تعیین شده برای صدور ویزای اربعین، بیمه، خدمات درمانی و حق کارگزاری 234 هزار و 875 تومان است و این مبلغ نیز باید به صورت الکترونیکی پرداخت شود و به صورت نقدی انجام نخواهد گرفت.
رئیس سازمان حج و زیارت به متقاضیانی که دسترسی به رایانه و اینترنت دارند توصیه کرد که نام نویسی اولیه در سامانه سماح samah.haj.ir را خودشان انجام دهند و سپس برای ارایه مدارک به دفاتر خدمات زیارتی مراجعه نمایند تا کارها با سرعت بیشتری انجام پذیرد.

 

توقف پرداخت دینار به زائران در فرودگاه نجف

مشاهدات خبرنگاران از فرودگاه نجف حکایت از آن دارد که باجه بانک ملی در این فرودگاه که مسئولیت پرداخت دینار عراقی به زائرین اربعین را داشت تعطیل شده و مسافران در این فرودگاه سرگردان شده‌اند.

جمع زیادی از زائران اربعین که به صورت هوایی سفر خود را آغاز کرده‌اند فرودگاه نجف را در پیام رسان بله به عنوان مقصد دریافت دینار عراقی تعیین کرده‌اند. از همین رو امروز گروه زیادی از زائران وارد فرودگاه نجف شده و قصد دریافت دینارشان را داشتند که با بسته بودن باجه بانک ملی مواجه شده‌اند.

مسعود خاتونی عضو هیئت مدیره بانک ملی؛ علت اصلی را ازدحام ایجاد شده در روزهای قبل در فرودگاه نجف اعلام کرد و گفت: از آنجایی که ازدحام جمعیت برای دریافت دینار در کشور عراق موجب بی نظمی در فرودگاه نجف شده بود بانک مرکزی و دولت عراق تصمیم گرفت به دلیل برقراری نظم در این محل باجه بانک ملی را تعطیل کند. اگر این اتفاق در فرودگاه داخلی خودمان هم می‌افتاد به طور قطع ما نیز مانع برهم زدن نظم می‌شدیم.

وی با بیان اینکه مردم باید در هنگام دریافت دینار نظم و آرامش را در ایستگاه‌های تعیین شده رعایت کنند، گفت: ما باید قوانین و مقررات بانک مرکزی در کشور عراق را رعایت کنیم چرا که به هر حال این نوع خدمت رسانی در خارج از مرزها انجام شده و باید مطیع قوانین و مقررات کشور همسایه باشیم.

خاتونی گفت: در حال حاضر هیچ نوع اختلالی در مرزهای شلمچه و مهران نداریم به خاطر اینکه این حوزه‌ها در اختیار خودمان است و این امکان را به مردم داده‌ایم که اگر به طور گروهی سفر کرده‌اند یک نفر نماینده این ارزها را تحویل بگیرد. ولی در فرودگاه نجف کار مختل شده و زائران باید به ایستگاه‌های تعیین شده در شهر نجف و سایر مکان‌هایی که در پیام رسان بله مشخص شده مراجعه کنند.

 

تشکیل صف‌های طولانی زائران اربعین برای دریافت ارز در عراق

یکی از مشکلاتی که زائران اربعین این روزها با آن مواجه هستند، تأمین ارز برای این سفر معنوی است. اوایل هفته جاری بر اساس اعلام بانک مرکزی مقرر شد به هر زائر اربعین مبلغی دینار با قیمت هر یک‌ هزار دینار 9 هزار و 600 تومان تخصیص یابد. بر همین اساس زائران اربعین پس از اعلام درخواست خود در پیام‌رسان بله می‌توانند ارز درخواستی 50 هزار یا 100 هزار دینار خود را در خاک عراق اخذ کنند.

با توجه به ازدحام جمعیت، صف‌های طولانی برای اخذ دینار در مرزها و حتی باجه‌های موجود در شهرهای مقدس عراق ایجاد شده است تا جایی که بسیاری از زائران از دریافت دینار ثبت‌نامی منصرف شدند.

 

ترافیک سنگین در مرز مهران

در آستانه اربعین حسینی بسیاری از زائران اربعین برای خروج از مرزها خود را به شهرهای مرزی رسانده‌اند تا بتوانند همگام با سایر زائران وارد خاک عراق شده و از آن‌جا به شهرهای مقدس عراق حرکت کنند.

با توجه به عدم بازگشایی مرز خسروی به عنوان یکی از مرزهای مهم به منظور تردد زائران اربعین، عبور و مرور در مرز مهران و ازدجام جمعیت در این مرز بیش از سایر مرزها است تا جایی که به گفته دبیر ستاد مرکزی اربعین بیش از 58 درصد زائران اربعین از مرز مهران عبور کرده‌اند.

بر همین اساس در مرز مهران در این روزها علاوه بر تراکم جمعیت شاهد ترافیک نیز هستیم و اتوبوس‌ها و ماشین‌هایی که قصد عبور از مرز را دارند، ساعت‌ها پشت مرز منتظر هستند تا بتوانند از کشور خارج شوند.

با توجه به ازدحام جمعیت و ترافیک موجود در مرز مهران، برخی از ماشین‌ها از شب گذشته تا کنون پشت مرز منتظر عبور هستند اما متأسفانه هیچ‌گونه حرکتی به سمت جلو نداشتند یا به کُندی حرکت کردند.

 

مابه‌التفاوت هزینه ویزای زائران اربعین واریز شد

حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه حدود 350 هزار نفر قبل از نهایی شدن قیمت مصوب سفر اربعین در سامانه سماح نام‌نویسی کرده بودند، گفت: بر اساس وعده داده شده سازمان حج و زیارت، مابه‌التفاوت هزینه ویزای کسانی که وجوهی بیش از 234 هزار و 875 تومان را در سامانه سماح در روزهای اول نام‌نویسی زیارت اربعین حسینی پرداخت کرده بودند، به حساب شان واریز شد.

وی با بیان اینکه تمامی مابه‌التفاوت پرداختی حدود 210 هزار نفری که در بانک ملی حساب داشته‌اند، به حساب آنها واریز شده است، افزود: 110 هزار نفری نیز که در بانک ملت حساب دارند، امروز مابه التفاوت پرداختی، به حساب شان واریز خواهد شد.

 

نام‌نویسی بیش از 1.7 میلیون زائر اربعین در سامانه سماح تا امروز

شهریار حیدری دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به تعداد متقاضیان سفر پیاده‌روی اربعین، اظهار داشت: تا کنون یک میلیون و 750 هزار زائر برای حضور در پیاده‌روی اربعین حسینی در سامانه سماح نام‌نویسی کرده‌اند.

 

بیش از 900 هزار زائر ایرانی وارد عراق شده است

وی با بیان اینکه بیش از 900 هزار نفر نیز از مرزهای زمینی و هوایی وارد کشور عراق شدند، افزود: روند تردد زائران در مرزها به خوبی طی می‌شود البته با توجه به اینکه تعداد بسیاری از زائران از مرز مهران عبور می‌کنند، این مرز به نسبت سایر مرزها با ازدحام جمعیت مواجه شده است.

 

زائران اربعین سفر خود را به تأخیر نیندازند

حیدری با اشاره به اینکه زائران سفر خود را به روزهای منتهی به اربعین موکول نکنند، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بیشتر زائران در روزهای منتهی به اربعین سفر خود را آغاز می‌کنند، به طور حتم حجم ترافیک بیشتر شده و ممکن است زائران در مرزها به ویژه مرز مهران با مشکلاتی مواجه شوند، به همین دلیل ما همواره تأکید می‌کنیم که زائران سفر خود را به تأخیر نیندازند.

 

آغاز پرواز زائران اربعین از امروز

دبیر ستاد مرکزی اربعین به آغاز پروازهای اربعین حسینی نیز اشاره کرد و گفت: پروازهای زائران اربعین از امروز آغاز می‌شود که بر اساس اعلام مسئولان هزینه بلیت‌ها از 2 میلیون و 400 تا 2 میلیون و 800 هزار تومان است.