به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا؛ مخاطبین ارجمند می‌توانند اخبار روزانه پیاده‌روی اربعین را در بخش اخبار اربعین و در خبر «همراه با زائرین اربعین» پیگیری کنند:

 

باجه‌های ارزی در عراق شبانه‌روزی شدند

دبیر ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه تا کنون 116 هزار و 852 نفر متقاضی دریافت دینار اربعین هستنند، گفت: باجه‌های ارزی برای تسهیل دریافت دینار زائران در عراق از امروز شبانه‌روز فعالیت می‌کنند.

ارز-1.jpg

شهریار حیدری دبیر ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه پس از تأمین دینار برای زائران برخی تصور کردند که می‌توانند دینار را در داخل کشور اخذ کنند، افزود: با توافقاتی که با دولت عراق داشتیم، مقرر شد تا به بانک ملی ایران در عراق، دینار تزریق شود تا زائران بتوانند به مقدار مورد نیاز ارز تهیه کنند اما به دلیل برخی قوانین این کشور، امکان ورود دینار در باجه‌های داخلی وجود ندارد.

حیدری با اشاره به اینکه ما در نقاط داخلی مرزها باجه نداریم بلکه باجه‌های بانک برای اخذ دینار در نقاط منتهی به مرز در داخل عراق مستقر است، خاطر نشان کرد: 20 باجه در مرز مهران در خاک عراق فعال شده است اما با توجه به فضای جوی این روزهای استان‌های غربی به ویژه ایلام، امکان فعالیت این باجه‌ها وجود نداشت، تا اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته از ساعت 10 صبح فعالیت این باجه‌ها آغاز شد.

دبیر ستاد اربعین با بیان اینکه با توافقاتی که با دولت عراق داشتیم مقرر شد از امشب تا پایان اربعین باجه‌ها و شعب بانک ملی در عراق به صورت 24 ساعته فعالیت کنند، گفت: 51 نقطه و 250 باجه در شهرهای نجف، کاظمین و کربلا و نقاط خروجی مرزهای کشور برای تأمین دینار زائران فعال است اما توصیه می‌کنیم که زائران تا جایی که مقدور است ارز رایج عراق را از داخل کشور تهیه کنند.

حیدری خاطر نشان کرد: افرادی که برای اخذ دینار نام‌نویسی کرده‌اند، تا 11 آبان‌ ماه مهلت دارند که این اخذ را دریافت کنند. پس از این تاریخ نیز به گفته مسئولان بانک مرکزی هزینه‌های اخذ شده از زائران به حساب آن‌ها بازگردانده می‌شود.

 

توصیه‌های امنیتی قرارگاه اربعین ناجا به زائران

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تسلیت فرا رسیدن اربعین حسینی (ع) و تکریم حضور میلیونی مردم ایران اسلامی از اقصی نقاط کشور در این کنگره عظیم، توصیه کرد نکات زیر از سوی عزاداران گرانقدر رعایت شود.


1- خروج از کلیه مبادی مرزی صرفا با در دست داشتن اصل گذرنامه و روادید معتبر امکان پذیر است.


2- مدارک لازم و قانونی از جمله گذرنامه و روادید معتبر را به همراه خود داشته باشید و از آوردن مدارک شناسایی غیر ضروری خودداری کنید. (توصیه می‌شود روگرفتی از گذرنامه و روادید را در اختیار داشته باشند)


3- ضمن مراقبت از گذرنامه و مدارک هویتی به هنگام سفر به عتبات عالیات به هیچ وجه آن‌ها را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند.


4- از دریافت و نگهداری هر گونه شی، بسته و پاکت از افراد غیر (اعم از ایرانی و یا عراقی) جدا خودداری کنند.


5- خودروهای خود را با رعایت کلیه جوانب حفاظتی و مراقبتی در پارکینگ‌های شناسنامه‌دار پایانه‌های مرزی پارک کنند.

 

6- برای اسکان در بین مسیر و در محل‌های تعیین شده، با مدیران موکب‌ها، حسینیه‌ها و مساجد همکاری کرده و هر گونه مورد مشکوک را از طریق شماره تماس 110 در داخل کشور و مراجع مشخص شده در داخل خاک عراق اطلاع دهند.


7- به همراه داشتن هر گونه دارو با ترکیبات مخدر و روان گردان در کشور عراق ممنوع است و دولت عراق با حاملین آن بشدت برخورد می‌نماید.


8- به زائران توصیه می‌شود حتی الامکان به صورت گروهی در این سفر شرکت کنند و ضمن حفظ ارتباط با یکدیگر از افراد مسن، بانوان و کودکان مراقبت نمایند.

 

تردد 320 هزار زائر از مرز مهران

 سردار قاسم رضایی در حاشیه بازدید از مرز زرباطیه کشور عراق، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با عنایت امام حسین (ع)؛ زائران با شادی معنوی وارد کشور عراق می‌شوند. 

فرمانده مرزبانی با بیان اینکه تاکنون 320 هزار زائر از مرز مهران تردد داشته‌اند گفت: خوشبختانه امنیت در مرزهای مشترک ایران و عراق برقرار است و تا کنون هیچ مشکل امنیتی در نوار مرزها نداشته‌ایم.

وی افزود: با توجه به شرایط سخت آب و هوایی مهران، زائران بدون هیچگونه مشکلی در حال تردد هستند، تمامی مسیرها بازگشایی شده و خدمات دهی به زائران به نحوه شایسته در حال انجام شدن است. فرمانده مرزبانی کشور تصریح کرد: در بازدیدی که از مرز زرباطیه عراق به همراه فرماندهان این کشور صورت گرفت؛ پایانه‌های مرزی عراق وضعیت مطلوبی دارند.

سردار رضایی افزود: تمامی گیت‌های کشور عراق به صورت شبانه روزی فعال و تردد زائران بسیار روان است.

وی با اشاره به تعامل مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با مرزبانی کشور عراق، گفت: خوشبختانه با روابط و تعاملات صورت گرفته امنیت به صورت مشترک در مرزها پایدار است و تا کنون هیچ گونه مشکل امنیتی در نوار مرزها نداشته‌‌ایم. فرمانده مرزبانی کشور افزود: طبق گزارش‌ها تاکنون 320 هزار زائر از مرز مهران تردد داشته‌اند.

 

امکان صدور ویزای رایگان برای مردم وجود ندارد

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفت: سازمان حج و زیارت پولی را که از زائر در سامانه سماح می‌گیرد برای صدور هر ویزا به سفارت عراق پرداخت می‌کند.

مرتضی آقایی درباره صدور ویزاهای رایگان گفت: افرادی که در سامانه سماح ثبت نام می‌کنند حتما باید مبلغ مورد نظر برای دریافت ویزا را واریز کنند و در غیر این‌صورت ثبت نام آن‌ها ثبت نمی‌شود و بعد از آن نیز ما عینا هزینه هر نفر را که 41 دلار است به سفارت عراق پرداخت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: بنابراین در قبال هر ویزایی که صادر می‌شود هزینه آن پرداخت شده است و امکان صدور ویزای رایگان برای مردم وجود ندارد.

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفت: شاید در موارد اندکی از طرف افرادی که ویزا را صادر می‌کنند به اشتباه مهر رایگان خورده باشد که تعداد آن بسیار کم خواهد بود که در این مورد نیز سازمان حج و زیارت نقشی ندارد.

 

اصلا چیزی به عنوان ویزای سریع صحت ندارد

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه نام نویسی تا چهار روز به اربعین ادامه دارد تاکید کرد: زائرین اربعین حتما از مسیر قانونی تعیین شده برای نام نویسی و دریافت ویزای اربعین اقدام کنند. حمید محمدی در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع صدور ویزای سریع برای اربعین صحت دارد گفت: اصلا چیزی به عنوان ویزای سریع صحت ندارد و عده‌ای افراد سودجو و کلاهبردار و فرصت طلب مردم را فریب می‌دهند و به جای 235 هزار تومان مبلغ 600 هزار تومان از زائرین به ناحق اخذ می‌کنند.
وی با بیان اینکه از زمان نام نویسی در سماح و تحویل مدارک، صدور ویزای اربعین حدود 72 ساعت زمان خواهد برد، عنوان کرد: متاسفانه افراد سودجو در برخی شهرها و به ویژه تهران اینگونه شایعه پراکنی و فضا سازی می‌کنند که اخذ ویزا از طریق سماح بیش از 5 روز زمان می‌برد و با طرح این ادعا به دنبال سوءاستفاده و دریافت مبلغ 600 هزار تومان در ازای ویزای اربعین هستند.

رئیس سازمان حج و زیارت با تشریح شگرد افراد سودجو تصریح کرد: این افراد سودجو بعد از دریافت 600 هزار تومان از متقاضیان، از طرف آن‌ها در همان سامانه سماح که ادعا کرده بودند زمان بر خواهد بود ثبت نام می‌کنند و مبلغ تعیین شده 234 هزار و 875 تومان را پرداخت می‌کنند و مابه التفاوت را برای خود بر می‌دارند.

وی تاکید کرد: مردم حتما به دفاتر خدمات زیارتی معتبری که لیست آن‌ها در سامانه سماح وجود دارد مراجعه کنند و به هیچ عنوان فریب افراد سودجو مبنی بر صدور ویزای سریع و.... را نخورند. مبلغ تعیین شده برای صدور ویزای اربعین، بیمه، خدمات درمانی و حق کارگزاری 234 هزار و 875 تومان است و این مبلغ نیز باید به صورت الکترونیکی پرداخت شود و به صورت نقدی انجام نخواهد گرفت.

محمدی درباره این پرسش که قرار بود ما به التفاوت متقاضیانی که در روزهای ابتدایی در سامانه سماح با قیمت 386 هزار تومان ثبت نام کرده بودند بازگردانده شود، گفت: نرخ تعیین شده برای ویزا، بیمه، خدمت درمانی و هزینه کارگزاری 234 هزار و 875 تومان است و کسانی که پیش تر در سامانه سماح و قبل از نرخ فعلی، مبالغ بیشتری را پرداخت کرده‌اند، مابه التفاوت از امروز به حساب آن‌ها در بانک‌های ملی و ملت واریز می‌شود و کسانیکه فاقد حساب هستند با دریافت پیامک به بانک برای دریافت وجه مراجعه می‌کنند.