به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد اربعین در همایش یاوران رسانه‌ای اربعین که چهارشنبه 18 مهر در سالن وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه سال 94 به یکباره با روند رو‌ به رشد چند برابری برای اعزام به پیاده‌روی اربعین مواجه شدیم، اظهار داشت: از اربعین سال 95 بعد از اتمام پیاده‌روی تمام یافته‌ها را احصا کرده و آن را مبنای سیاست‌گذاری قرار داریم.

وی با بیان اینکه سال گذشته ساماندهی بیشتری اتفاق افتاد اما همچنان روند ارزیابی را ادامه دادیم خاطرنشان کرد: در چندین جلسه بر اساس وضعیت موجود سیاست‌هایی در نظر گرفتیم و سه جلسه در سطح ملی داشتیم.

ذوالفقاری با اشاره به تنظیم سند قانونی با دولت عراق گفت: سال گذشته تفاهم‌نامه موقتی داشتیم که امسال در جلسات‌ متعدد این تفاهم‌نامه نهایی شد. ما در حوزه زیرساخت نیز بسیاری از اشکالات مرزی را برطرف کردیم و‌ گام‌های بزرگی به ویژه در راه‌ها برداشته شده است.

تلاش ما در تسهیل‌گری و‌ کاهش هزینه‌های زائران است. ما خواهان لغو روادید اربعین بوده و هستیم. در تمام جلسات نیز این امر را مطرح کردیم اما عراق به دلایلی که برای خود دارد، این امر را نپذیرفته است. 

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه ستاد اربعین متولی زائران است، خاطرنشان کرد: ‌تلاش ما در تسهیل‌گری و‌ کاهش هزینه‌های زائران است. ما خواهان لغو روادید اربعین بوده و هستیم. در تمام جلسات نیز این امر را مطرح کردیم اما عراق به دلایلی که برای خود دارد، این امر را نپذیرفته است. 

وی با بیان اینکه در جلسه‌ای یکی از مسئولان بلندپایه عراقی گفت با لغو روادید چندین میلیون ایرانی به عراق می‌آیند که زیرساخت‌های ما پاسخگوی حضور تعداد بالای جمعیت نیست و‌ ممکن است کرامت زائران زیر سؤال رود، خاطرنشان کرد: هیچ‌ کسی تردید نداشته باشد که در ایران احدی نیست که طرفدار لغو روادید نباشد. امیدوا‌ریم مسئولان عراق هم به توافقاتی در این عرصه برسند.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه ما علاوه بر چهار کنسولی در 20 نقطه کشور اقدام به صدور ویزا می‌کنیم، افزود: امسال دولت عراق 10 دلار به عنوان گردشگری اضافه کرده بود که ما در جلساتی به توافق رسیدیم آن را به یک دلار کاهش دهیم. 

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه متاسفانه برخی بدون آگاهی اطلاع‌رسانی می‌کنند؛ در حالی که ما شفاف‌سازی کردیم، تصریح کرد: ای کاش زمانی برسد تا همه با صحت و‌ درستی به انتشار اطلاعات بپردازند.

 

دولت عراق خواستار اخذ هزینه ویزای اربعین بر اساس دلار بود، گفت: با توجه به اینکه پول ملی نوسان دارد، عراق خواستار اخذ هزینه ویزا بر مبنای دلار شد که در نهایت با پیگیری‌های متفاوت و همکاری بانک مرکزی توانستیم هزینه‌ ویزا را بر اساس ارز ثانویه حساب کنیم و به عراق تحویل دهیم.

 

 

وی با اشاره به اینکه دولت عراق خواستار اخذ هزینه ویزای اربعین بر اساس دلار بود، گفت: با توجه به اینکه پول ملی نوسان دارد، عراق خواستار اخذ هزینه ویزا بر مبنای دلار شد که در نهایت با پیگیری‌های متفاوت و همکاری بانک مرکزی توانستیم هزینه‌ ویزا را بر اساس ارز ثانویه حساب کنیم و به عراق تحویل دهیم.

ذوالفقاری با بیان اینکه یکی از مشکلات در این عرصه نوسانات ارز ثانویه بود، تصریح کرد: بخش دیگر درباره بیمه بود. سال گذشته ما 2 میلیون و 350 هزار ویزا صادر کردیم که نیمی از افراد بیمه بودند. امسال تمام شرکت‌ها را به سیستم سامانه سماح متصل کردیم که کسی بدون بیمه به عتبات مشرف نشود.

وی با اشاره به افرادی که در دو سال گذشته دچار سانحه شدند، خاطرنشان کرد: دو سال گذشته 60 نفر دچار حادثه شدند که 55 نفر بیمه نداشتند و این امر مشکلاتی را به همراه داشت. ما امسال هزینه کل بیمه شامل خدمات درمانی، حوادث، بیمارستان‌های عراق با خدمات بالا مثل دیه کامل را بر خلاف تورم نه تنها افزایش ندادیم بلکه 2 هزار تومان کاهش داده و‌ به 20 هزار تومان رساندیم.

 ذوالفقاری با بیان اینکه هزینه کارگزاری و بیمه نسبت به شرایط عادی یک سوم کاهش یافته است، گفت: همه دستگاه‌های مرتبط با اربعین هزینه‌کننده هستند و درآمدی از این امر ندارند. سال گذشته 10 میلیارد تومان نیروهای مسلح در امر بهداشتی هزینه کردند. شهرداری، تولیت آستان قدس رضوی، سپاه پاسداران و سایر دستگاه‌ها هم‌ به این شکل است.

 

اربعین هفت محور اصلی برای ما دارد که باید به آن توجه شود؛ ترویج فرهنگ اربعین، ایجاد نظم و امنیت، رعایت سنت‌ها و ارزش‌های مردم عراق، مردم‌محوری به معنای واقعی، هماهنگی و‌ تسهیل‌گری از جمله این محورها است.

 

 

وی با اشاره به اینکه هیچ نهادی در اربعین درآمدزایی نمی‌کند، گفت: اربعین هفت محور اصلی برای ما دارد که باید به آن توجه شود؛ ترویج فرهنگ اربعین، ایجاد نظم و امنیت، رعایت سنت‌ها و ارزش‌های مردم عراق، مردم‌محوری به معنای واقعی، هماهنگی و‌ تسهیل‌گری از جمله این محورها است.

ذوالفقاری به خط خبری دشمنان اشاره کرد و اظهار داشت: دشمنان با بایکوت خبری، تقلیل و‌ تخفیف و تحریف سعی در تقلیل حماسه اربعین دارند؛ بنابراین اگر اصول را در نظر بگیریم و‌ خط دشمنان را بشناسیم راه برایمان روشن می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال با پدیده عجیبی هم مواجه بودیم؛ به طوری که این امر‌ منجر شد در جلسات متعددی این موضوع را دنبال کنیم، گفت: فضایی علیه زائران عراقی مطرح شد که برخی آن را دامن زدند و فضایی در داخل کشور به صورت منفی ایجاد شد که اگر افراد می‌دانستند خطر این اخبار کذب چقدر زیاد است هیچ‌ وقت این کار را نمی‌کردند؛ چرا که این شایعات پیامدهای بدی دارد و آن چیزی است که داعش و دشمن می‌خواهد. متاسفانه برخی از روی دلسوزی کاری می‌کنند که خواست ترامپ و دشمنان اسلام است. اما ما باید این اختلافات احتمالی را در اربعین برطرف سازیم؛ چرا که دشمنان به دنبال اختلاف مسلمانان هستند. برای همین باید مراقبت کرد در غیر این صورت ضرر جبران ناپذیری خواهیم داشت.