نوید جمشیدنژادمسئول اجرایی صندوق قرض الحسنه زیارت در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، به تشریح جزئیات این صندوق پرداخته و گفت: هدف از تاسیس این صندوق کمک مالی به کسانی است که مشتاق تشرف به عتبات عالیات هستند ولی بنا به دلایل مالی برایشان مقدور نیست.

مسئول اجرایی صندوق زیارت گفت: از نظر ما اگر فردی برای چندمین بار هم قصد تشرف به زیارت عتبات عالیات را داشته باشد می‌تواند از وام قرض الحسنه این صندوق استفاده کند. از نظر ما فرقی ندارد که مراجعه کننده پزشک، مهندس و یا یک کارگر معمولی باشد. با این حال اگر شرایطی پیش بیاید که تعداد مراجعه کننده زیاد باشد و منابع مالی برای جوابگویی تعداد مراجعه کننده‌ها کافی نباشد ناگزیر به اولویت بندی هستیم که الحمدلله تا کنون این اتفاق صورت نگرفته و تمام مراجعه کننده‌ها در کمترین زمان ممکن وام خود را دریافت کرده‌اند.

نکته جالب توجه در این خصوص این است که حامیان این صندوق بر اساس توانایی خود در این امر خیر مشارکت دارند. مثلا حدود هفتاد درصد مبالغ حامیان در این صندوق مربوط به حامیانی با پرداختی زیر صد هزار تومان است.

 

جمشیدنژاد در خصوص شکل گیری این صندوق گفت: این صندوق بطور متمرکز فعالیت خود را در موسسه زیتون از آبان سال 1395 شروع کرده است. جمشیدنژاد در پاسخ به این پرسش که منابع مالی این صندوق چگونه تامین می‌شود گفت: منابع مالی این صندوق کاملا مردمی است. نکته جالب توجه در این خصوص این است که حامیان این صندوق بر اساس توانایی خود در این امر خیر مشارکت دارند. مثلا حدود هفتاد درصد مبالغ حامیان در این صندوق مربوط به حامیانی با پرداختی زیر صد هزار تومان است.

مسئول اجرایی صندوق قرض الحسنه زیارت در خصوص اینکه افراد چگونه می‌توانند در این صندوق مشارکت داشته باشند گفت: حامیان می‌توانند منابع مالی خود را در سه قالب مدت‌دار (بازپرداخت بر اساس زمان مشخص‌ شده توسط سپرده‌گذار)، عندالمطالبه (بازپرداخت بر اساس تقاضای سپرده‌‌گذار) و بلاعوض (واگذاری دائمی به صندوق) در اختیار صندوق قرض الحسنه زیارت قرار دهند.

جمشیدنژاد در پاسخ به این پرسش که افراد نیازمند به کمک این صندوق چگونه شناسایی می‌شوند گفت: ما در اولین گام تلاش می‌کنیم از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی در این خصوص استفاده کنیم و موجودیت صندوق را به گوش همگان برسانیم تا کسانی که نیاز به حمایت این صندوق دارند مراجعه کنند و در گام دوم با مراجعه حضوری به موسسات و نهادهای مردم نهاد و خیر، درخواست می‌کنیم کسانی که نیازمند وام قرض الحسنه هستند را به صندوق معرفی کنند.

مسئول اجرایی صندوق زیارت در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در حال حاضر تنها شعبه این صندوق در تهران است اما هیج محدودیتی برای متقاضیان از شهرهای دیگر وجود ندارد ولی متقاضیان شهرهای دیگر باید حضوری به شعبه در تهران مراجعه کنند و با دادن وثیقه‌های ضمانتی به راحتی وام خود را دریافت کنند.

ما نسبت به مشکلات وثیقه‌های ضمانتی از سوی متقاضیان آگاه هستیم ولی از سوی دیگر در برابر سپرده حامیان و سپرده گذران صندوق مسئول هستیم؛ با این حال یکی از برنامه‌های آینده تلاش برای شناسایی افراد کم بضاعت است که در صورت تایید به آن‌ها وام بلاعوض پرداخت شود.

 

جمشیدنژاد درباره نحوه پرداخت و بازپرداخت وام قرض الحسنه زیارت گفت: صندوق پرداخت وام را از مبلغ یک میلیون تومان شروع کرده و در حال حاضر مبلغ پرداختی حدود دو میلیون تومان با بازپرداخت ده ماهه است که تاکنون به حدود 144 نفر پرداخت شده که به سفر عتبات مشرف شده‌اند.

به گفته مسئول اجرایی صندوق زیارت، افراد متقاضی می‌توانند پکیج‌هایی را که در این خصوص در نظر گرفته شده است انتخاب کنند و بعد از انتخاب سفر خود به صورت هوایی و یا زمینی به آژانس‌ها وکاروان‌های طرف قرداد صندوق معرفی می‌شوند.

جمشیدنژاد در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: ما نسبت به مشکلات وثیقه‌های ضمانتی از سوی متقاضیان آگاه هستیم ولی از سوی دیگر در برابر سپرده حامیان و سپرده گذران صندوق مسئول هستیم؛ با این حال یکی از برنامه‌های آینده تلاش برای شناسایی افراد کم بضاعت است که در صورت تایید به آن‌ها وام بلاعوض پرداخت شود..

وی خبر رساندن موجودیت صندوق به گوش همه کسانی که آرزوی سفر به زیارت عتبات را دارند ولی به لحاظ مالی برایشان ممکن نشده را یکی از اولویت‌های آینده صندوق برشمرده و گفت: در این خصوص برنامه‌ریزی‌های جدی صورت گرفت است. همچنین در حال رایزنی با آژانس‌ها و کاروان‌های مختلفی هستیم که متقاضیان حق انتخاب بیشتری از بین آژانس‌ها و کاروان‌ها داشته باشند.

لازم به ذکر است که متقاضیان دریافت وام و یا مشارکت در صندوق قرض الحسنه زیارت از طریق یکی از این راه‌ها می‌توانند با صندوق قرض الحسنه زیارت ارتباط برقرار کنند.

مراجعه حضوری به آدرس: تهران، خیابان شریعتی، ابتدای خیابان ظفر، خیابان صبر، خیابان مطهری، بن بست صفایی، پلاک 7

مراجعه به سایت صندوق قرض الحسنه زیارت به آدرس: http://ziaratfund.com

شبکه‌های مجازی: ZiaratFund@

تلفن: 91009596 داخلی 4