به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، در جلسه هم‌اندیشی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، شورای علمی این کمیته با هدف سیاست‌گذاری و راهبری پژوهش‌ها، نشست‌ها و مجامع علمی تشکیل شد.

این جلسه با حضور حجت‌الاسلام «غلامرضا اباذری»، رایزن فرهنگی ایران در عراق، حجت‌الاسلام «حمید احمدی»، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین و «لاله افتخاری»، رئیس کمیته بانوان اربعین و جمعی از اساتید و دست‌اندرکاران مراسم اربعین در دانشگاه‌ها، در بعثه مقام معظم رهبری در کربلا برگزار شد.

حجت‌الاسلام اباذری، رایزن فرهنگی کشورمان در عراق در این جلسه از برگزاری همایش مشترک بین دانشگاه‌های ایران و عراق با موضوع اربعین خبر داد و خواستار هماهنگی با کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در برگزاری نشست‌های علمی با دانشگاه‌های عراق شد.

حجت‌الاسلام احمدی، رییس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین نیز هماهنگی در برگزاری همایش‌های داخلی و بین‌المللی در موضوع اربعین، همکاری‌های علمی بین دانشگاه‌ها و پشتیبانی از فعالیت‌های علمی و پژوهشی در دانشگاه‌های ایران و عراق و برگزاری همایش‌های مشترک را از دیگر اهداف تشکیل شورای علمی کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین عنوان کرد.

احمدی افزود: در این شورا، اساتیدی از دانشگاه‌های کوفه و کربلا نیز حضور دارند و علاوه بر این دیگر دانشگاه‌های کشور می‌توانند با آن همکاری داشته باشند.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین با تأکید بر اینکه کنگره عظیم اربعین نباید به نوحه‌خوانی و سینه‌زنی منحصر شود، تصریح کرد: این ظرفیت عظیم فرهنگی و دینی باید حفظ و از آن به درستی استفاده شود.

وی افزود: برگزاری کنگره‌های علمی و فرهنگی با مشارکت اساتید و نخبگان و فرهیختگان دو کشور با هدف حفظ و نشر ارزش‌های معنوی و استفاده از ظرفیت مردمی برای ترویج فرهنگ اربعین در دستور کار این کمیته قرار دارد.

شرکت‌کنندگان در این جلسه، بر لزوم ارائه نظام موضوعات و جهت‌دهی در تهیه مقالات و پژوهش‌های علمی در حوزه اربعین تأکید و از اعزام کاروان اساتید علوم انسانی به مراسم اربعین حسینی استقبال کردند.

در پایان این جلسه، شرکت‌کنندگان با اشاره به چالش‌های موجود و توطئه دشمن برای ایجاد تفرقه بین دو ملت ایران و عراق، بر حضور باشکوه مردم در پیاده‌روی اربعین تأکید کردند.