به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، ستاد ملی اربعین دانشگاهیان از سال 94 اقدام به اعزام دانشجویان کرده است که یکی از امور مهم در این امر مجوز خروج از کشور دانشجویان است. به طوری که بسیاری از دانشجویان مشمول پسر برای اعزام به عتبات با مشکل مواجه هستند، که با هماهنگی این ستاد در چند سال اخیر دیگر دانشجویان پسر مشمول نیاز به گذاشتن وثیقه برای خروج از کشور در ایام اربعین ندارند و به صورت رایگان از کشور خارج می‌شوند، در حالی که پیش از این دانشجویان پسر برای خروج از کشور باید سه میلیون تومان وثیقه می‌گذاشتند.

با این روند، سال گذشته 51 هزار ثبت مجوز خروج از کشور برای دانشجویان داشتیم که امسال دانشجویان متقاضی سفر به پیاده‌روی اربعین می‌توانند با مراجعه به سامانه سازمان وظیفه عمومی درخواست خروج از کشور را ثبت کرده و پس از آن با دریافت کد سقا از سامانه ستاد ملی اربعین دانشگاهیان و مراجعه به دفاتر بسیج دانشجویی ثبت‌نام خود را تکمیل کنند. همچنین باید یک نفر به عنوان ضامن، بازگشت دانشجویان به کشور را پس از ایام اربعین به صورت کتبی ضمانت کند.

 

برای رفاه بیشتر دانشجویان، متقاضیان سفر به اربعین می‌توانند با مراجعه به صندوق رفاه دانشجویان از تسهیلات وام بهره‌مند شوند، به طوری که دانشجویان دانشگاه آزاد از وام یک میلیون تومانی و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی از وام 700 هزار تومانی بهره‌مند می‌شوند.

 

یکی دیگر از اموری که در ایام اربعین مورد توجه قرار می‌گیرد، هزینه سفر به عتبات برای دانشجویان در ایام اربعین است که به گفته علی بهرامی رئیس دبیرخانه ستاد ملی اربعین دانشگاهیان، هزینه پیاده‌روی اربعین برای دانشجویان با توجه به هزینه‌های حمل و نقل و مسافت متفاوت هر شهر تا عراق متفاوت است، به طوری که هزینه ثبت‌نام سفر اربعین برای دانشجویان استان تهران که به طور میانگین محاسبه می‌شود، با هزینه ویزا و ایاب و ذهاب یک میلیون و 100 هزار تومان پیش‌بینی شده است.

همچنین برای رفاه بیشتر دانشجویان، متقاضیان سفر به اربعین می‌توانند با مراجعه به صندوق رفاه دانشجویان از تسهیلات وام بهره‌مند شوند، به طوری که دانشجویان دانشگاه آزاد از وام یک میلیون تومانی و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی از وام 700 هزار تومانی بهره‌مند می‌شوند.

البته این وام‌ها تنها به دانشجویانی که به صورت گروهی به پیاده‌روی اربعین اعزام می‌شوند، تعلق می‌گیرد.