به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، این همایش در محورهای کارگاهی با موضوع «اندیشه‌ورزی در مقاتل و مفاهیم تاریخی» با ارائه حجت الاسلام جعفر واضحی، «درآمدی بر محتوای خطابه محرم» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی، «آسیب شناسی مناسک و آیین‌های تکریم اهل بیت (ع)»، با ارائه حجت الاسلام والمسلمین حجت الله بیات، «کاهش آسیب‌های اجتماعی و مبانی نظری آن»، با ارائه حجت الاسلام والمسلمین صادقی، «باید و نبایدهای تبلیغی» با ارائه حجت الاسلام وافی و «حماسه در مرثیه» با ارائه استاد مهدی امین فروغی برگزار شد.

 

اندیشه‌ورزی در مقاتل و مفاهیم تاریخی

حجت الاسلام جعفر واضحی در سخنانی گفت: مبلغان باید با اندیشه‌ورزی و با دقت در منابر خود به ایراد سخن بپردازند. وی ادامه داد: اگر در روضه اهل بیت (ع) کسی از زبان حال استفاده کرد، باید به مردم بگوید و مراجعه به مقتل و بیان روضه مستند یکی از مهم ترین وظیفه مبلغان به شمار می‌رود. این خطیب توانمند گفت: باید مبلغان نسبت به بیان روضه‌های خود دقت و ظرافت ویژه‌ای داشته باشند، نباید مقتل خوانی و روضه خوانی سبب وهن مذهب شود. وی گفت: روضه‌هایی که بیان می‌شود، نباید با اعتقاد تشیع منافات داشته باشد و عقل سلیم باید آن مطلب را قبول داشته باشد.
 

IMG14490346.jpg

 

خطیب حوزه در مسیر اجتهاد حرکت کند

حجت الاسلام والمسلمین مومنی بیان کرد: باید کلام اهل بیت (ع) با مشکلات امروز تطبیق پیدا کند که این کار سبب انحلال مشکلات جامعه می‌شود، مشکل اضطراب و مدیریت بحران را می‌شود با نماز، قرآن، استغفار و دعا حل کرد، زیرا امام حسین (ع) در شب آخر در کربلا با این چهار موضوع، مدیریت بحران کرد.

این استاد حوزه ابراز داشت: روضه خوانی و مقتل خوانی ویژه روحانیت است، اگر در این مساله کم بگذاریم، کسانی با شعر خوانی وارد این جایگاه می‌شوند که صلاحیت این مساله را ندارد، روحانی باید روضه‌های خود را از روضه یعنی متون مقاتل استخراج کند. وی افزود: ما روضه جدید نداریم و باید مقاتل در جامعه بیان شود تا به فراموشی سپرده نشود، عده‌ای می‌گویند روضه مکشوف نباید خوانده شود و من معتقدم مقاتل برای روز عاشورا و مناسبت خاص خودشان آمده است و اگر این‌ها را بیان نکنیم احتمال این وجود دارد که مطالب غیر حقیقی وارد اعتقادات جامعه شود.
 

IMG14484353.jpg

 

آسیب شناسی مناسک و آیین‌های تکریم اهل بیت (ع)

معاون علمی موسسه موضوع شناسی احکام فقهی خاطرنشان ساخت: توجه نکردن به فرهنگ یکی از آسیب‌های آیین تکریم اهل بیت (ع) است، برای مثال در حال حاضر سبک عزاداری‌ها به روز شده و شعرهای کهنه را جامعه نمی‌پذیرد.

وی در ادامه افزود: بعضی از عناصر در فرهنگ، همچون حجاب از عناصر ثابت به شمار می‌روند و بخشی از آن همچون مدل حجاب عنصر متغیر است به همین سبب باید اصل ثابت آیین‌ها حفظ شود.

حجت الاسلام والمسلمین بیات با بیان اینکه همه آسیب‌ها در یک رده نیستند، بیان داشت: آسیب‌ها همه دارای یک وزن نیستند و آسیب‌های اعتقادی بزرگترین ضربه را به جامعه وارد می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به عوامل موثر درآسیب‌های آیینی بیان کرد: حاکمان، نخبگان، پژوهشگران، هنرمندان، رسانه‌ها، خطیبان، مداحان، عرضه کنندگان محصولات فرهنگی و در آخر خود مردم از عوامل مهم در آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌روند.

این محقق حوزوی با اشاره به ریشه‌های آسیب‌های آیینی تصریح کرد: اندیشه‌های افراطی و تفریطی، اندیشه‌های خرافی و خطاهای تاریخی ریشه‌های اصلی آسیب‌های آیینی به شمار می‌روند.

وی در پایان گفت: سه اعتقاد وجود دارد در مبارزه با آسیب‌های آیینی، نخست اعتقاد تعطیلی، یعنی مردم را به حال خود بگذاریم و این با فلسفه بعثت مخالف است، دوم مقابله فیزیکی، که قابل اجرا در تمام عرصه‌ها نیست، سوم فرهنگ سازی، که نیاز به مدت زمان دارد.