به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، موسی خادمی استاندار لرستان شامگاه پنج شنبه (15 شهریور ماه) در اختتامیه شانزدهمین اجلاسیه پیرغلامان حسینی که در پارک گلستان برگزار شد با اشاره به اینکه امام حسین علیه‌السلام در مورد عاشورا اهداف بلندی برای خود تصور کرده بود، اظهار داشت: با آن وضعیتی که جامعه آن زمان داشت امام تصور می‌کرد که جامعه از نبوت فاصله گرفته است، جامعه در آن زمان شرایط حکومت اسلامی را نداشت و به همین منظور امام حسین (ع) به دنبال هدف بلندتری بود.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) می‌دانست یزید سریعا از حکومت خواهد رفت اما امام به دنبال از بین بردن یزیدیان عصرهای بعد بود و در واقع عاشورا هدفی برای آیندگان بود، از این رو پیام‌های نهضت عاشورا هم درون دینی و هم برون دینی بود.

استاندار لرستان تاکید کرد: پیام‌های عاشورا را نباید به درون دین منحصر کرد، پیام‌هایی همچون ترجیح مرگ با عزت بر زندگی با خفت، مبارزه با ظلم، ایثار و از خودگذشتگی و صدها پیام دیگر فراتر از دین رفته است.

خادمی یادآور شد: در هر پیام و هر سیستم انتقال پیام سه بخش عنصر پیام، انتقال دهنده پیام و گیرنده پیام را دارد که خیلی مهم است، در کنار این سه عنصر همیشه یک اختلال کننده پیام نیز وجود خواهد داشت که پارازیت است.

 

بعد از انتقال پیام باید به سراغ گیرنده پیام برویم، پیام عاشورا جهان شمول است، هر کسی در این دریافت پیام به اندازه فهم خود به سراغ این واقعه می‌رود.

 

 

وی با بررسی بخش‌های مختلف پیام افزود: مرکز پیام کربلا و عاشورا است که تنها یکبار رخ داده است و در تنها نصف روز این میزان پیام را تولید کرده است، اما این حادثه همواره در حال تولید پیام است، در اصل عاشورا در قرآن عمق دارد و همچون قرآن کریم دریایی بیکران و عمیق است و هر کسی به قدر فهم خود از آن صید می‌کند.

استاندار لرستان بیان کرد: بخشی از این پیام را علمای شیعه و اندیشمندان متناسب با زمان خود استخراج کردند، در این میان انتقال پیام بسیار مهم است، از همان ابتدا امام به دنبال انتقال این واقعه بوده است و به همین منظور حضرت زینب سلام الله علیها و امام سجاد (ع) به خواسته خدا زنده ماندند، در عصرهای بعد مداحان و وعاظ و شاعران نیز دیگر منتقل کنندگان پیام بودند.

خادمی خاطرنشان کرد: بعد از انتقال پیام باید به سراغ گیرنده پیام برویم، پیام عاشورا جهان شمول است، هر کسی در این دریافت پیام به اندازه فهم خود به سراغ این واقعه می‌رود.

وی ادامه داد: حریتی که امام حسین (ع) به آن اشاره دارد فرادینی است، این پیام به غیرت، آزادگی و نوع‌دوستی بر می‌گردد، همه ارزش‌های بزرگ بشری را امام حسین (ع) به مخاطب خود بیان می‌کند، بنابراین مخاطب امام حسین (ع) تمام بشر در همه زمان‌ها و مکان‌ها است.

استاندار لرستان با بیان اینکه پیام عاشورا هر گاه با هنر مخلوط‌تر شود زیباتر می‌شود، ابراز داشت: آنچه در مداحی و سایر مناسک در طول قرن‌های اخیر رخ داده است آمیخته آن با هنر است و از این رو ماندگارتر است، اما پارازیت و اختلال نیز گاها در انتقال پیام وجود دارد، در اصل آفت‌هایی انتقال پیام را تهدید می‌کند.

 

اجلاس پیرغلامان تجلیل از کسانی است که هنرمندانه قیام ‌عاشورا را ترویج و تبلیغ می‌کنند، از طرفی دیگر کارگاه‌های تخصصی در این اجلاسیه برگزار می‌شود که تحریف‌ها را می‌زداید، یکی از رسالت‌های اصلی ما هم این است که واقعیت‌های پیام عاشورا را بدون تحریف به مردم منتقل کنیم.

 

 

خادمی در خصوص آفت‌های انتقال پیام تصریح کرد: یکی از مهم ترین آفت‌های پیام، آلوده شدن پیام به تحریف است، گاهی وقایعی وجود نداشته اما در گفتار ما می‌آید و همین امر این واقعه را دچار تحریف می‌کند.

وی اظهار کرد: اجلاس پیرغلامان تجلیل از کسانی است که هنرمندانه قیام ‌عاشورا را ترویج و تبلیغ می‌کنند، از طرفی دیگر کارگاه‌های تخصصی در این اجلاسیه برگزار می‌شود که تحریف‌ها را می‌زداید، یکی از رسالت‌های اصلی ما هم این است که واقعیت‌های پیام عاشورا را بدون تحریف به مردم منتقل کنیم.

استاندار لرستان افزود: این اجلاس خوشبختانه در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، انقلاب اسلامی ریشه در محرم و صفر دارد و ما باید در محرم امسال به شعارهای امام حسین (ع) دقت کنیم و ببینیم در کجاها چه کردیم و در کجاها فاصله داشته‌ایم. خادمی عنوان کرد: بررسی فلسفه قیام عاشورا می‌تواند از اهدافی باشد که سیاست‌گذاران و طراحان این اجلاس باید در نظر بگیرند. وی در پایان در خصوص میزبانی استانداری لرستان در شانزدهمین دوره اجلاس پیرغلامان گفت: از مهم ترین استان‌های دوستدار امام حسین (ع) استان لرستان است و حضور پیرغلامان فضای این شهر را آسمانی کرده است، این استان در شیوه مرثیه ثرایی و شعرخوانی صاحب سبک است و این مردم چون با عشق به امام حسین (ع) نگاه کردند توانستند مراسم «گل مالی» را به ثبت برساند و‌ ماندگار کنند.