به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، به نقل از کانال تلگرام فطرس مدیا؛ در سال 1620 میلادی برخی از مؤمنین مقداری از خاک مزار حضرت ابوالفضل العباس (ع) را برای تبرک و طلب شفا به آلبانی بردند، مردم پس از مشاهده آثار این خاک، تصمیم گرفتند که باقی مانده آن را در بالای کوه «تیموری» که در 200 کیلومتری تیرانا، پایتخت این کشور قرار دارد، دفن کنند.

449.jpg

با گذشت زمان بنایی در محل دفن خاک ساخته شد و نام این محل به کوه «عباس_علی» تغییر یافت. مردم آلبانی، معتقدند که حضرت عباس (ع) با اسب بر روی یکی از کوه‌ها رفته است و دلیل عقیده آنان رد پای اسب و عمود پرچم به جا مانده بر روی سنگی در آن محل است.

اهالی آلبانی از ادیان و اقشار مختلف، از آن زمان، پنج روز از سال را (20 تا 25 آگوست) در این مکان مراسم می‌گیرند، از ارتفاع 2417 متری بالا می‌روند، ذبح می‌کنند، غذا می‌پزند و به نام حضرت عباس (ع) در میان فقرا توزیع می‌کنند.

در سال 2013 «استیوان پاپ دیمتروف» هنرمند بلغارستانی مجسمه‌ای از تمثال حضرت عباس (ع) سوار بر اسب ساخت که دو کودک در آغوش دارد و می‌خواهد به آنان آب بنوشاند. این تمثال بالای کوه تیموری نصب شده است.