به گزارش «پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام»، پلارک افزود: توسعه حرم‌های مطهر در کربلا باید انجام گیرد و بخشی از طرح توسعه هم انجام شده است و با توجه به اینکه منظر گنبد مطهر در ساخت و سازهای جدید در کربلای معلی محو می‌شود با ساخت گنبد جدید در واقع گنبد 7.5 متر مرتفع می‌شود.

وی با بیان اینکه گنبد مطهر سیدالشهدا علیه السلام با روش‌های خاص و با هدایا و نذورات کرمانی‌ها ساخته می‌شود، عنوان کرد: اعتبار پیش‌بینی شده برای ساخت گنبد 30 میلیارد تومان و برای لاغرسازی ستون‌های حرم مطهر 20 میلیارد تومان است و مهندسان، دانشگاهیان و ... به صورت شبانه‌روزی درگیر پروژه مذکور هستند.

پلارک با اشاره به اینکه دو سال زمان‌بندی برای ساخت گنبد مطهر اباعبدالله الحسین علیه‌السلام پیش‌بینی شده است، خاطر نشان کرد: این پروژه از ابتدای محرم‌الحرام در کرمان آغاز شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: با توجه به اینکه حدود دو ماه از آغاز اجرای پروژه ترفیع گنبد مطهر سیدالشهدا علیه السلام در استان کرمان می‌گذرد، کارها بر اساس زمان‌بندی در حال انجام است.

پلارک در مورد میزان مشارکت مردمی برای ساخت گنبد امام حسین علیه السلام تصریح کرد: همان طور که پیش‌بینی می‌کردیم تا کنون درصد قابل توجهی از تقسیم‌بندی در نذورات که به صورت ابتکاری با عنوان خشت طلا بوده، محقق شده است و مردم خرید خشت‌ها را تا حد زیادی انجام داده‌اند.

وی بیان داشت: جالب این است که این خرید و تامین منابع خشت‌‌های طلا منحصر به استان کرمان نبوده و سایر استان‌‌ها به ویژه مردم استان تهران هم اقدام به خرید خشت کردند و ما نمی‌توانستیم، مانع از خرید آنها شویم.

پلارک اذعان داشت: از این موضوع نگرانم که تا چند ماه آینده متقاضی کرمانی برای خرید خشت داشته باشیم، اما دیگر خشتی باقی نمانده باشد و از مردم کرمان می‌خواهم قبل از آن که خشت‌ها تمام شود، برای خرید خشت‌های گنبد اباعبدالله الحسین علیه السلام اقدام کنند.

وی عنوان کرد: طراحی و ساخت گنبد به گونه‌ای است که بخش عمده‌ای از گنبد مطهر به صورت یک‌جا ساخته می‌شود و قابل انتقال به کربلا است و بقیه قسمت‌های گنبد هم به صورت مونتاژ و به صورت بسته‌بندی منتقل می‌شود.

پلارک گفت: دانشگاه شهید باهنر کرمان یکی از دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی است و استادان این دانشگاه از جمله عیسی سلاجقه به عنوان یکی از متخصصان سازه در جهان با ما در اجرای طرح ترفیع گنبد سیدالشهدا علیه السلام همکاری می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: اصل محاسبات صورت گرفته برای پروژه ترفیع گنبد مطهر امام حسین علیه السلام و لاغرسازی ستون‌های حرم مطهر را با وجود اطمینان کاملی که به استادان کرمانی داریم، برای پیشگیری از انتقادات بعدی با استادان سایر دانشگاه‌ها هم به چالش می‌کشانیم و باید تاکید کنم که توانمندی فنی دانشگاه کرمان یکی از دلایل مهمی بود که این پروژه به کرمانی‌ها واگذار شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خاطر نشان کرد: این مژده را به مردم می‌دهم که برای انتقال بخش اصلی گنبد مطهر مانند ضریح مطهر سیدالشهدا علیه السلام بدرقه عمومی داشته باشیم و اولویت بدرقه با مردم استان کرمان است و این امر بستگی به مسئولان استان دارد که شرایط سیاسی و اجتماعی برای امنیت چگونه باشد و این گنبد به شهرهای مختلف استان کرمان برده شود و سپس به استان‌هایی که در مسیر هستند، انتقال داده شود.

 


برگرفته از فارس