به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، حسن پلارک، رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین به تشریح وظایف این کمیته پرداخت و گفت: این کمیته وظیفه ساماندهی و سازماندهی موکب‌های مردمی، اسکان و تغذیه را در اربعین، در داخل ایران و عراق بر عهده دارد.

وی با تأکید بر اینکه پذیرایی و میزبانی اصلی از زائران اربعین حسینی بر عهده مردم عراق است و ما این افتخار را برای مردم عراق قائل هستیم، گفت: بر همین اساس مبنای اصلی ما موکب‌داری عراقی‌ها است، اما چند سال است که عاشقانی از ایران هم تمایل داشتند در این امر خدمت‌رسانی کنند که ما بنا بر ضرورت این امر را سازماندهی کردیم و طی چهار سال گذشته بیش از هزار و 200 موکب در داخل کشور ساماندهی و در نقاط تعیین شده مستقر می‌شوند و وظیفه اسکان، تغذیه و پذیرایی برای مردم را بر عهده دارند.

پلارک حضور موکب‌های ایرانی را برای رفاه حال زائران به ویژه زائران ایرانی بسیار مؤثر دانست و گفت: اگر این تعداد موکب نبود زائران ما دچار مشکل می‌شدند.

وی در ادامه به بیان تفاوت زائران ایرانی اربعین با سایر زائران پرداخت و گفت: زائران عراقی در اربعین صرفا زائر کربلا هستند و از هر نقطه عراق فقط به سمت کربلا می‌روند و بلافاصله هم از کربلا خارج و به شهر خود باز می‌گردند. اما زائران ایرانی علاوه بر کربلا در نجف، کاظمین، سامرا و حتی شهرهایی مثل سید محمد، کوفه و مسیب می‌خواهند اقامت داشته باشند و این مسئله موجب می‌شود هم زمانِ پذیرایی موکب‌های ایرانی بیشتر شود و هم وسعت و گستردگی پذیرایی را افزایش دهیم که این مهم محقق شده است.

پلارک با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر برای فعالیت موکب‌ها پروانه صادر و همین مسئله موجب ساماندهی و هماهنگی خوب در خدمت به زائران اربعین شده است، از همه موکب‌داران و افرادی که خواستار خدمت به زائران هستند درخواست کرد با مراجعه به سامانه کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه به آدرس www.mokeb.org درخواست خود را ارائه و پروانه فعالیت دریافت کنند.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین در پایان گفت: این هماهنگی لازم است؛ برای اینکه بتوانیم تراکم و ترافیک موکب‌ها را در یک نقطه خاص نداشته باشیم و خدمات را در نقاط مورد نیاز به همه ارائه کنیم و موکب‌ها را به خوبی در مرزها ساماندهی و برای صدور ویزای خادمان اقدام کنیم نیاز داریم که همه موکب‌داران در این سامانه ثبت‌نام کنند.