به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، به نقل از کانال تلگرام فطرس مدیا؛ سال گذشته میلادی در جلسه‌ای که از سوی خانه فرهنگ ایران در برلین (رایزنی فرهنگی ایران در آلمان) برگزار شد، یک شخصیت ناشناس آلمانی که مهمان برنامه بود یک حافظه 2 گیگا بایتی را به سید علی موجانی، رایزن فرهنگی ایران در آلمان تقدیم می‌کند.

پس از بررسی‌های لازم معلوم می‌شود این منبع، فایل 225 صفحه‌ای از یک گزارش قدیمی بوده است که 140 سال پیش به درخواست یک شاهزاده آلمانی در یکی از ایالت‌های جنوبی این کشور اروپایی ترجمه و در چند نسخه مختصر، منتشر می‌شود.

این فایل گزارش حادثه عاشورا از سوی محمد بن جریر طبری (تاریخ‌نگار و پژوهشگر ایرانی مسلمان) به روایت ابومخنف در یکصد و چهل سال پیش بر حسب تأثیرپذیری و علاقه این شاهزاده آلمانی به واقعه تاریخی عاشورا بوده است که نشر پیدا می‌کند اما کسی از وجود این نسخ ارزشمند با خبر نبوده است.

در نهایت این مجموعه گرانبها در آلمان مجددا به چاپ می‌رسد.

«ابومِخنف لوط بن یحیی بن سعید بن مخنف بن سُلیم الغامدی الأزدی»، مورخ شیعه اهل کوفه به‌ دلیل نگارش کتابی به‌نام «مقتل‌الحسین» مشهور است. وی در این کتاب عمده روایات موافق و مخالف درباره نبرد کربلا را گرد آورده‌ است.