به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، پیش‌نویس تفاهم‌نامه اربعین حسینی 11 اردیبهشت‌ ماه سال جاری پس از دو روز جلسه فشرده با حضور مسئولان ایرانی و عراقی تدوین شد.


در این تفاهم‌نامه مقرر شد علاوه بر تسهیل تردد و استفاده از امکانات برای زائران ایرانی در اربعین حسینی، ایرانیان با پرداخت معادل ریالی هزینه به سفارت عراق، بتوانند روادید خود را دریافت کنند و در مقابل بانک مرکزی معادل مبلغ ریالی روادید را به یورو به سفارت عراق تحویل خواهد داد.


این تفاهم‌نامه در 9 بند تدوین شده است و بر خلاف سال‌های گذشته که پس از امضای مسئولان ایرانی و عراقی تفاهم‌نامه به مدت یک سال اعتبار داشت، سه سال اعتبار دارد.
امضای نهایی تفاهم‌نامه ایران و عراق برای برگزاری پیاده‌روی اربعین قرار بود حداکثر یک تا دو هفته پس از تدوین و توافق در پیش‌نویس آن به امضای مقامات ایران و عراق برسد اما هنوز این تفاهم‌نامه به امضا نرسیده است.


بر همین اساس شهریار حیدری دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به امضا نشدن تفاهم‌نامه اربعین، از برنامه‌ریزی برای امضای این تفاهم‌نامه پس از عید فطر خبر داد.


 با توجه به برنامه‌های هر ساله برای امضای تفاهم‌نامه همکاری ایران و عراق به منظور برپایی حماسه اربعین حسینی، یا هیأت ایرانی به عراق می‌رود و یا هیأت عراقی به ایران خواهد آمد که با زمان‌بندی‌های پیش‌بینی شده به نظر می‌رسد این تفاهم‌نامه تیر ماه سال جاری به امضای طرفین برسد.