به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا: کتاب «امامان شیعه (ع) و علوم اسلامی» عنوان سی‌امین کتاب گروه تاریخ و تمدن پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه است که توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به قلم حجت الاسلام «غلامحسن محرمی» منتشر شد.

2792433_(1).jpg

امامان معصوم (ع) علاوه بر جانشینی پیامبر (ص) و رهبری دینی و سیاسی جامعه شیعه، به عنوان مهم‌ترین استادان علم در جامعه اسلامی به شمار می‌آمدند و از مقبولیت علمی بالایی برخوردار بوده و بیشترین شاگردان را داشتند و قوی‌ترین جریان علمی را رهبری می‌کردند و در برخی از زمان‌ها مهم‌ترین مراجع علمی برای دانش‌پژوهان و استادان علوم به شمار می‌آمدند. تا دهه 130 هجری – که مسلمانان عامه که بعدها اهل سنت نامیده شدند، وارد مرحله تحریر و نگارش علوم اسلامی شدند – امامان شیعه و شاگردان آن‌ها تنها کسانی بودند که قلم به دست گرفته و کتاب نوشته بودند و علوم اسلامی چون قرائت، تفسیر، فقه، حدیث و تاریخ را به صورت نگارش‌ شده در اختیار داشتند. آنان در شکل‌دهی اسلامی به علوم ترجمه شده نیز سهم بسیار بزرگی ادا کرده و از بسیاری از انحرافات پدید آمده در عرصه خداشناسی، پیامبرشناسی و فقه جلوگیری کردند.

کتاب «امامان شیعه (ع) و علوم اسلامی» از سه بخش اصلی به شرح زیر تشکیل شده است:

بخش اول: فصول مقدماتی

بخش دوم: نقش ائمه در علوم ادبی و نقلی

بخش سوم: نقش ائمه در علوم عقلی

کتاب «امامان شیعه (ع) و علوم اسلامی» به قلم حجت الاسلام غلامحسن محرمی، با قیمت 30،000 تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عرضه گردیده است.