به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، زیارت اربعین از مهمترین وقایعی است که نهضت مقدس کربلا در گذر زمان و علی الخصوص در سال‌های اخیر به وجود آورده است. به گونه‌ای که این زیارت میلیونی اینک نشان اسلامی و انسانی بودن و در بر گیرنده ارزش‌های اخلاقی و آداب و سنن و فرهنگ اسلامی و انسانی گشته است.

از سوی دیگر، این زیارت میلیونی تمامی نظرها را به خود جلب کرده و دل‌ها را از آن خود کرده و همگان در بذل هر آن‌چه دارند بر یکدیگر سبقت می‌گیرند.

در چنین شرایطی، یکی از مهمترین جنبه‌های این زیارت جنبه فکری آن است که شامل فرهنگ و عقیده و احکام و معارف دینی است و از این رو موسسات علمی و فرهنگی نقش به سزایی در این زیارت دارند. تنوع فعالیت‌ها و تعدد روش‌ها و راهکارها در کمیت و کیفیت در این زیارت تاثیر متفاوتی دارد.

با در نظر گرفتن مباحث فوق و نیازهایی که در این حوزه احساس می‌شد، نمایندگان: موسسه فرهنگی تبلیغی زیتون، مجمع جهانی اهل البیت، موسسه و بنیاد بین‌المللی عاشورا، معاونت فرهنگی مسجد جمکران، واحد فرهنگی آستان حضرت معصومه (س)، جامعه المصطفی العالمیه، موسسه اصحاب الحسین، دار القران الکریم فی العتبه الحسینیه المقدسه، مرکز جهانی اطلاع‌رسانی آل البیت و ستاد مرکزی اربعین حسینی با اهداف و دلایل زیر پنجم اردیبهشت 1397 به میزبانی موسسه وارث الانبیاء عتبه امام حسین (ع) برگزار گردید.
 

IMG_3058.jpg


دلایل تشکیل مجمع موسسات فعال در زیارت اربعین:

1. تبدیل فعالیت‌های فردی به فعالیت‌های جمعی

2. جلوگیری از موازی کاری موسسات علمی و فرهنگی فعال در حوزه اربعین

3. تعامل و همکاری در انجام کارهای بزرگتر در حوزه اربعین
 

Image-1.jpg

Image-5.jpg
 

اهداف تشکیل مجمع موسسات فعال در زیارت اربعین:

1. آشنایی موسسات علمی و فرهنگی فعال در حوزه اربعین با یکدیگر و فعالیت‌های آینده

2. استفاده از تجربیات یکدیگر

3. همکاری و همیاری در زمینه‌های مشترک کاری

4. استفاده از پیشنهادات و انتقادات برای تسریع در روند کارها
 

Image-4.jpg


لازم به ذکر است که در این جلسه نمایندگان موسسات علمی و فرهنگی فعال در حوزه اربعین، گزارشی از فعالیت‌های موسسات خود ارائه داده و برنامه‌های آینده خود را برای اربعین سال 1397 تشریع کردند. همچنین مقرر گردید در راستای نیل به اهداف ذکر شده، جلسات این مجمع بصورت ماهانه و هر بار به میزبانی یکی از اعضا برگزار گردد.