به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، این موسوعه با حمایت مستمر حجت الاسلام سید علاء الموسوی رئیس اوقاف شیعه و دبیر کل سازمان مزارات مقدس و نظارت حجت الاسلام شیخ خلیفه الجوهر معاون وی تالیف شده است.

حجت الاسلام دکتر نذیر الحسنی ناظر علمی موسوعه در این باره گفت: مزارات شیعه از موسسه‌های تربیتی و فکری و فرهنگی فعالی تشکیل شده و در عقل و وجدان مردم نفوذ کرده است و در راستای تعمیق رابطه مردم با خداوند متعال تلاش می‌کند.

وی افزود: موسوعه المزارات الشیعه فی العراق یک موسوعه علمی تخصصی است که با قلم حوزویان و دانشگاهیان و با مشارکت 70 پژوهشگر تالیف شده است و کمیته‌های علمی بر نگارش و دقت در صحت اطلاعات آن نظارت داشته‌اند.

این استاد حوزه تصریح کرد: این موسوعه یک مرجع علمی مورد اطمینان به شمار آمده و بخش بزرگ و مهمی از فرهنگ فکری و دینی و اجتماعی اسلامی مرتبط با مزارات و بارگاه‌های مقدس موجود در عراق را معرفی می‌کند.

وی درباره مراحل مختلف تدوین این موسوعه اظهار داشت: در مرحله اول با استادان بزرگ حوزه درباره جدیت و اهمیت چنین پروژه‌هایی مشورت کردیم که آنان نیز از این مساله به شدت استقبال کردند.

حجت الاسلام الحسنی ادامه داد: در مرحله بعد با مسئولان بارگاه‌های مقدس جلسات عمیق و مفصلی انجام دادیم و علاوه بر بیان اهمیت این پروژه، از تجربه‌های آنان در این زمینه بهره گرفتیم.

وی تأکید کرد که پس از آن تحقیقات میدانی توسط تعداد فراوانی از پژوهشگران انجام گرفت و نخبگان متخصص در زمینه پژوهش‌های دینی و تاریخی شناسایی شدند تا در این زمینه فعالیت کنند.

ناظر علمی موسوعه خاطرنشان ساخت: در این راستا از پژوهشگران خواستیم پژوهش‌های انجام گرفته را ارسال کنند تا در اختیار کمیته‌های تخصصی قرار گیرد و بحث علمی آنان مورد نظارت واقع شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: پژوهش‌ها پس از ارزیابی در اختیار پژوهشگران قرار گرفت تا تصحیح شوند و سپس از سوی ناظر علمی مطالعه و مورد تأیید واقع شدند و به مرحله چاپ رسیدند.