به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، حجت الاسلام و المسلمین سعید جازاری طی سخنانی در سمینار علمی مسئولیت ادیان در برابر صلح و عدالت جهانی که در سالن شهید عارف حسینی مدرسه عالی امام خمینی (ره) برگزار شد، ضمن تشریح نگاه و رویکرد مسیحیان فرانسه به شیعه و تشیع اظهار داشت: در عرصه دانشگاهی از قرن 17 تا اواخر قرن 19 میلادی یعنی به مدت حدود سه قرن، تشیع به عنوان یک مذهب به طور مستقل مورد توجه فرانسویان نبود بلکه فرقه‌ای زیرمجموعه اسلام تعریف می‌شد، چه آن که اساسا مهاجرت مسلمانان از شمال آفریقا و برخی کشورهای خاورمیانه به فرانسه، عموما به شکلی بوده که جریان مهاجرت اهل سنت به شمار می‌رفته و لذا شناخت آن‌ها، شناخت اسلام اهل سنت بوده است.

وی افزود: اما با این حال از اواخر قرن 19 به بعد به خصوص در زمان مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و کمی قبل‌تر، تعامل و برخورد رجال مذهبی مشهد و قم و دانشمندان و اهل دین مسیحیت فرانسه افزایش یافت و همین مساله فضای جدیدی در حوزه دانشگاهی فرانسه نسبت به شیعه و تشیع ایجاد کرد، به طوری که برای اولین بار کرسی تدریس تشیع از بدنه اسلام شناسی در فرانسه جدا شد و برای نخستین بار تدریس اساتید برجسته شیعی به عنوان کتاب رسمی در فرانسه آغاز شد که در همان زمان اشخاصی مثل هانری کربن درباره شیعه کتاب می‌نویسند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی بیان داشت: در واقع در قرن گذشته شیعه از یک فرقه به مذهب تغییر معنا و مفهوم در فرانسه یافت و آثار برخی فلاسفه و سپس فقهای شیعه در فرانسه مطرح شد.

وی اضافه کرد: در کنفرانس چند سال قبل در دانشگاه سوربن، به صورت جدی و رسمی از سوی آن‌ها اعلام شد که در دنیای اسلام، شیعه در نوآوری علوم، حرف اول را می‌زند.

حجت الاسلام و المسلمین جازاری همچنین با بیان این که مطالعات در عرصه تشیع و شیعه شناسی در ده شاخه به صورت عمیق در دانشگاه‌های فرانسه انجام می‌شود، گفت: با این حال متاسفانه در بدنه جامعه فرانسه، شیعه چندان شناخته شده نیست و آن جا هم که شناخته شده، نگاه و رویکردها منفی است.

وی افزود: جریان شناخته شده از مسلمانان در این کشور همانا مربوط به جریان اهل سنت است که بیش از یازده میلیون تا پانزده میلیون مسلمان در فرانسه زندگی می‌کنند و حال آن که به سختی جمعیت شیعه در این کشور به 200 هزار نفر هم می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نیز در عرصه مطبوعات و رسانه‌ها، فضای ضد شیعه در اروپا از جمله فرانسه به شدت فعال است اما در حوزه دانشگاهی قضیه فرق می‌کند و شیعه جایگاه مهمی دارد و شناخت آن‌ها در سال‌های اخیر به مراتب از شیعه و عالمان شیعی افزایش پیدا کرده است.

لازم به ذکر است که موسسه فرهنگی هنری زیتون با همکاری عتبه امام حسین (ع)، در شب میلاد امام حسین (ع)، اولین نشست از مجموعه نشست‌های علمی و تخصصی ماهانه خود را با موضوع مروری بر پژوهش‌های حسینی در آکادمیای غیر شیعی با حضور اساتید و پژوهشگران برگزار کرد که گزارش تفضیلی آن را می‌توانید در لینک زیر مشاهده کنید.

https://www.karbobala.com/news/info/4623/