به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، آیت‌الله سید مهدی میرباقری استاد حوزه علمیه در مراسم جشن ولادت امام حسین (ع) که در حسینیه آیت‌الله حق‌‌شناس برگزار شد، گفت: ولادت حضرت سیدالشهدا (ع) یک تولد استثنایی است.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم مبنی بر اینکه ما انسان را درباره پدر و مادر توصیه به خیر کردیم، عنوان کرد: این آیه ناظر بر وجود سیدالشهدا (ع) است چرا که مادر این شخصیت بزرگ، ایشان را با سختی و شدت حمل کرده و با سختی به دنیا آورده است، خداوند پیش از عنایت ایشان به حضرت امیر مومنان امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) فرمودند فرزندی فوق العاده به شما عطا می‌شود اما مصیبت بزرگ دارد که در قبال این شهادت امامت را در نسل او قرار می‌دهیم.

 آیت‌الله میرباقری افزود: تولد امام حسین (ع) همراه شادی و اندوه بوده است، وقتی هم جمعیت ملائک می‌آمدند تبریک و تسلیت می‌گفتند، وجود مقدس حضرت با عهد ازلی به دنیا آمدند که از روز اول خود را برای این مسئولیت آماده می‌کردند.

این استاد حوزه با بیان اینکه بلای عظیم سیدالشهدا (ع) مصیبتی است که در عالم وجود ندارد و مسیری که ایشان طی کردند در آن تحمل مصیبت سنگین و پیروزی عظیم است، گفت: واقعه عظیم عاشورا سه چهره دارد که یک چهره آن توسط دشمنان و شیاطین انجام شده است که به هیچ وجه زیبایی ندارد و زشت‌تر از این معصیتی صورت نگرفته است به همین سبب مستحق عذاب و لعن شدند.

اشک بر حضرت سیدالشهدا (ع) مثل توبه می‌ماند، البته باید حق‌الناس را بدهید اما نزدیک‌ترین راهی که انسان را به توبه می‌رساند اشک بر حضرت سیدالشهدا (ع) است، اگر کسی بر امام حسین (ع) گریه کند روزی که قلوب می‌میرند قلب او زنده خواهد ماند، روز عاشورا همه عوالم حتی جهنمیان هم بر حضرت سیدالشهدا (ع) گریستند.

 

وی افزود: چهره دیگر عاشورا کاری است که حضرت سیدالشهدا (ع) و اصحاب ایشان انجام دادند که در قله رضای الهی کاری زیباتر از این انجام نشده است و لطافت بندگی ایشان را کسی نمی‌تواند فهم و درک کند.

آیت‌الله میرباقری ادامه داد: چهره دیگر عاشورا در قله زیبایی از چهره دوم زیباتر است و آن کار و صنع الهی است که حادثه کربلا را پیش می‌برد و هدایت می‌کند، حضرت سیدالشهدا (ع) عهد خود را به بهترین شکل به سرانجام می‌رسانند اما طرف دیگر خداوند است که بر عهد خود با امام حسین (ع) به زیباترین شکل وفا کرده است.

 استاد برجسته حوزه علمیه گفت: دیدن کار زیبای خداوند چشمی نظیر چشم حضرت زینب (س) می‌خواهد که در مجلس ابن‌زیاد ملعون با لباس‌های کهنه در حالی که مصیبت دیده بفرماید که من در کار خدا جز زیبایی ندیدم.

وی ابراز کرد: برخی بندگان الهی در نعمت و سلامت خداوند را حمد و سپاس می‌کنند اما چه کسی است که در قله بلا و مصیبت خداوند را حمد کند این رزق برای کسانی است که در مقام رضا قرار گرفته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بلا و مصیبت امام حسین (ع) ضیافت و مهمانی الهی است، خداوند مسیر بزرگ شدن انسان را در بلا و مصیبت قرار داده که شرح صدر پیدا کند، هر بلایی که خداوند برای مومن می‌فرستد یک روی آن سختی است اما روی دیگر آن آسانی است، خداوند انسان را با سختی بزرگ می‌کند.

 آیت‌الله میرباقری با بیان اینکه دنیا دار سختی است و ما جز در متن سختی‌ها رشد نمی‌کنیم، گفت: بسیاری از مومنان در دنیا از سختی و رنج گلایه دارند اما آنچه باید انسان از خداوند بخواهد این است که هنگام سختی‌ها به او سعه صدر بدهد، در روایات است که وقتی خداوند به مومنی یک شب بیماری می‌دهد چنان ثوابی دارد که شاید سال‌ها عبادت او را به آن فضیلت نرساند.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه آن روی سختی ضیافت و مهمانی خداوند است، اظهار داشت: در کار سیدالشهدا (ع) بلا هست اما آن طرف این بلا ضیافتی استثنایی است که احدی به آن راه ندارد و دیدن آن چشم می‌خواهد، سفره‌ای که خداوند برای حضرت سیدالشهدا (ع) پهن کردند تمام خلایق ملک و ملکوت از آن بهره می‌برند، بالا رفتن انبیا از قله مقامات به علت آشنایی با کربلا بوده است.

حضرت سیدالشهدا (ع) اهل سخاوت هستند و دوست دارند همه عالم از سفره ایشان بهره ببرند، ابراز کرد: در روایت است که از مال انسان سخی بخورید چرا که شفا است اما از مال انسان بخیل نخورید چراکه سبب مرض است.

 

وی افزود: کسی طعم توحید را نمی‌چشد مگر با عاشورا؛ بزرگان و اولیاء الهی راه را با امام حسین (ع) پیدا می‌کردند چرا که قله راه به ایشان ختم می‌شود.

 آیت‌الله میرباقری با بیان اینکه خداوند به حضرت سیدالشهدا (ع) اذن شفاعت عام دادند، گفت: عاشورا مطلع و قلب عالم است هر کس به خدا راه پیدا کند سر سفره امام حسین (ع) بوده است، اشک بر حضرت سیدالشهدا (ع) انسان را از گناه مطهر می‌کند.

وی افزود: اشک بر حضرت سیدالشهدا (ع) مثل توبه می‌ماند، البته باید حق‌الناس را بدهید اما نزدیک‌ترین راهی که انسان را به توبه می‌رساند اشک بر حضرت سیدالشهدا (ع) است، اگر کسی بر امام حسین (ع) گریه کند روزی که قلوب می‌میرند قلب او زنده خواهد ماند، روز عاشورا همه عوالم حتی جهنمیان هم بر حضرت سیدالشهدا (ع) گریستند.

وی با بیان اینکه حضرت سیدالشهدا (ع) اهل سخاوت هستند و دوست دارند همه عالم از سفره ایشان بهره ببرند، ابراز کرد: در روایت است که از مال انسان سخی بخورید چرا که شفا است اما از مال انسان بخیل نخورید چراکه سبب مرض است.

آیت‌الله میرباقری ادامه داد: حضرت سیدالشهدا (ع) در قله سخاوت هستند و احدی از درگاه ایشان دست خالی بر نمی‌گردد، کسانی که زمین‌گیر شدند خداوند آنان را با حضرت سیدالشهدا (ع) نجات می‌دهد.

وی با بیان اینکه هیچ معصومی نیست که بر عاشورا گریه نکرده باشد، گفت: اگر کسی می‌خواهد وارد ضیافت شود باید از وادی بلا، اشک و بکا وارد شود به اندازه‌ای که بلا را درک کند به ضیافت و درک آن می‌رسد.

آیت الله میرباقری افزود: از متن بلا می‌توان به جمال رسید، به اندازه‌ای که قلب انسان عاشورایی شود به همان اندازه جمال بلا را دیده و متنعم می‌شود.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه ضیافت و بندگی حضرت سیدالشهدا (ع) همه و همه از ناحیه خداوند است، اظهار داشت: حضرت در اوج صبر و رضا هستند اما همه این‌ها از لطف خداوند است که ایشان را امداد می‌کنند که کار با زیبایی به مقصد برسد.

آیت‌الله میرباقری با بیان اینکه زیبایی نه در ضیافت و نه در مزد بلکه در متن بندگی است، خاطرنشان کرد: حضرت سیدالشهدا (ع) منصور و پیروز مطلق است، دشمن خیال می‌کرد کار تمام شده است، پیروزی مطلق امام در دنیا و آخرت و ظاهر و باطن رخ داده که در یوم الظهور، یوم الرجعت و یوم القیامه آشکار می‌شود.