به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، کارگردان «راه دل» درباره این فیلم که قرار است در بخش مستند زیر ذره‌بین سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فجر نمایش داده شود، عنوان کرد: مشتی اسماعیل، یک پیرمرد کشاورز نابینا است که با هدایت کارگردان و با چاشنی طنز در راه و بیراهه‌ها به سمت حرم عشق قدم می‌گذارد. در همواری و ناهمواری قرار می‌گیرد، گم و پیدا می‌شود. شاد و محزون می‌شود. شرمنده امام و راضی به رضای خدا می‌شود. عکس العمل وی و همراهش با قرار گرفتن در موقعیت‌های مختلف ثبت و ضبط می‌شود و نام مستند «راه دل» را به خود می‌گیرد.
او با اشاره به ویژگی‌های بین‌المللی اثرش توضیح داد: برای آنکه یک فیلم بین‌المللی باشد باید زبانش را بدانیم به این معنا که باید سوژه برای مخاطب خارجی جذاب باشد و با مردم دنیا ارتباط برقرار کند. فیلم باید حرف جهانی داشته باشد تا این ارتباط برقرار شود. بسیاری از مستندسازان هر ساله برای اینکه فیلمشان در جشنواره‌های خوب دنیا حضور یابد دنبال سوژه‌های خاص و بین‌المللی می‌روند. قطعا اینگونه مستندسازان موفق‌ترند.
زمانپور افزود: کارگردان باید ذهن خلاق داشته باشد و خوش فکر باشد. درام را بشناسد و احساسات مخاطب را درگیر کند. زبان تصویر را بشناسد و با خلق تصاویر ناب حرف بزند و پیام خود را در قالب تصویر بیان کند. البته بدون تکنیک نمی‌توان محتوا را انتقال داد. اگر فیلم ما از فیلمبرداری و صدابرداری حرفه‌ای برخوردار نباشد در‌‌ همان مرحله اولیه رد شده و از انتقال پیام به مخاطب جهانی محروم می‌شویم.
این مستندساز با تاکید بر تکنیک مستند «راه دل» تصریح کرد: این فیلم دارای خلاقیت است و از صدا و تصاویر ناب بهره می‌برد. درام فیلم مخاطب را درگیر می‌کند و طنز فیلم قوی است. البته درکنار خنده، اشک مخاطب را هم در می‌آورد.
به گفته کارگردان مستند «مشتی اسماعیل»، خبر پیاده‌روی اربعین با نام بزرگ‌ترین پیاده‌روی مسلمانان جهان هر ساله از بخش خبر تلویزیون‌های کشورهای مختلف پخش می‌شود و صد‌ها مستندساز این واقعه و حقیقت بزرگ را ثبت و ضبط می‌کنند اما اینکه کدام یک از این فیلم‌ها را مخاطب خارجی خواهد دید‌‌ همان نگاه جهانی است.