دکتر کریس هیور اندیشمند و اسلام‌شناس مسیحی ایرلندی است که از سی سال پیش مطالعات خود را در باره شناخت اسلام آغاز نموده و طی سال‌های متمادی کلاس و دوره‌های گوناگون را به منظور معرفی درست اسلام در جامعه غربی برگزار کرده است. وی چندین جلد کتاب به منظور فهم اسلام با روش‌های ساده برای افراد مبتدی که علاقه‌مند به فراگیری اسلام هستند به چاپ رسانده است. آخرین کتاب وی «راهنمای کوتاه برای فهم اسلام» نام دارد که با کمک و حمایت مرکز اسلامی انگلیس در سال 2014 به چاپ رسید.

دکتر کریس هیور که قبل از هر چیز خود را یک معلم می‌داند، سخنان خود را ابتدا این‌گونه آغاز می‌کند: برای من این موضوع بسیار مهم است که چطور یک مسیحی در دنیای غرب، می‌تواند با جهان اسلام ارتباط برقرار کرده و نسبت به آن شناخت پیدا کند و این برای یک مسیحی کار مناسبی است زیرا در نهایت ما دو تشکل دینی مسلمان و مسیحی هستیم که در مقابل یک خدای واحد قرار می‌گیریم، خدا را ستایش می‌کنیم و به او پاسخگو هستیم.

وی می‌گوید به همین خاطر یکی از انگیزه‌های من در زندگی همیشه این بوده است که از خودم بپرسم چطور من در روز رستاخیز به خداوند پاسخ خواهم داد، اگر خداوند از من بپرسد که من مردم با ایمان دیگری را فرستادم تا در کنار تو زندگی کنند و تو چه توجهی کردی و چه چیزی از راه و روش اسلام آموختی؟ آن‌گاه چه پاسخی خواهم داد.

دکتر کریس هیور در ادامه می‌گوید: از این رو من بعنوان یک مسیحی اعتقاد دارم که همه ما مسیحیان و انسان‌ها باید چیزی از اسلام و آن‌چه که خداوند در نهاد مسلمانان و قرآن و پیامبر اسلام نهاده بیاموزیم. این کاری ارزشمند برای یک انسان با ایمان است، زیرا در مقابل خداوند مسئول است.

از منظر این اندیشمند «اسلام در انحصار مسلمانان نیست. قرآن هیچ‌گاه نگفته است که این یک کتاب راهنما متعلق به یک گروه از مردم به نام مسلمانان است. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، فقط برای یک گروه به نام مسلمانان نیامده است. پس قرآن یک راهنما برای همه انسان‌هاست و پیامبر اسلام (ص) نیز یک الگوی کامل برای همه بشریت است».

نکته مهم دیگر این است که ما باید برای عدالت، صداقت، واقعیت و دیگر فضایل بالای انسانی در جامعه کار کنیم. پس وقتی یک جامعه درباره اسلام چیزی نمی‌داند و تعصبات و فهم‌های غلط زیادی دارد، وظیفه هر فردی که معتقد به خداوند هست این است که به فهم و یادگیری مردم کمک کند و این کمک کردن به یادگیری دیگران بسیار مهم است برای آن‌که ما در یک جهان تحریف شده نیمه حقیقی زندگی می‌کنیم. برای همین ما باید به مردم کمک کنیم که تمام واقعیت‌ها را درباره سنت‌های ادیان دیگر درک کنند حتی اگر این حقیقت ما را در یک موقعیت بدی قرار دهد.

این اندیشمند مسیحی در ادامه می‌گوید: این وظیفه من است که آموزش دهم، قرآن و آموزش‌های اسلام اصلاح کننده برخی از اشتباهاتی است که در طول قرن‌ها از زمان عیسی پیامبر در سنت‌های مسیحی رخنه کرده‌اند.

این اندیشمند مسیحی با اشاره به ضرورت انکار ناپذیر تقویت تعامل در میان جوامع متنوع بشری سخنان خود را این‌گونه ادامه می‌دهد: ما باید از خودمان بپرسیم که چطور می‌توانیم یک جامعه عادل بسازیم تا در آن تمام شهروندان از هر دینی که هستند حق این را داشته باشند که در کمال آزادی دین خود را حفظ کرده و در عین حال در کنار دیگر افراد جامعه زندگی کنند و هر آن‌چه که در گنجینه معرفت خود دارند با یکدیگر قسمت کنند.

از منظر این اندیشمند «اسلام در انحصار مسلمانان نیست. قرآن هیچ‌گاه نگفته است که این یک کتاب راهنما متعلق به یک گروه از مردم به نام مسلمانان است. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، فقط برای یک گروه به نام مسلمانان نیامده است. پس قرآن یک راهنما برای همه انسان‌هاست و پیامبر اسلام (ص) نیز یک الگوی کامل برای همه بشریت است».

وی تاکید کرد: ما باید راهی را بیابیم و آن را به روی همه باز کنیم تا آن‌ها بتوانند از این منابع، رهنمودهای خدا را از طریق قرآن و زندگی پیامبر (ص) بیرون بکشند.

دکتر کریس هیور در خصوص شخصیت پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) می‌گوید: قبل از هر چیز مایلم بگویم که متاسفانه هزار و چهار صد سال است که درک اشتباه، سوء تفاهم در جدال‌ها، حملات و دروغ درباره حضرت محمد (ص) وجود داشته است. به همین خاطر مهمترین کاری که ما باید در این باره انجام دهیم این است که به یک فهم جدید در غرب، درباره زندگی، فعالیت‌ها و آموزه‌های پیامبر اسلام برسیم. زیرا کسی نمی‌تواند اسلام را بفهمد بدون آن‌که شخصیت و سهم پیامبر را در رشد اسلام درک کند.

maxresdefault.jpg

وی افزود: پس یکی از چیزهایی که من تلاش کردم انجام دهم این است که سعی کردم بخش‌هایی از زندگی آن حضرت را مورد توجه قرار دهم که او در آن‌ها فضیلت‌های استثنایی بشر را به نمایش می‌گذارد. آن نوع از فضیلت‌هایی که هر انسانی می‌تواند آن را درک کند و به آن‌ها احترام بگذارد و سپس آن‌ها را وارد یک رابطه‌ای با پیامبر اسلام می‌کند، بعنوان یک الگوی بشری که چطور می‌شود یک زندگی انسانی با نجابت، صداقت، عدالت، افتخار و شفقت داشت.

این اندیشمند مسیحی تصریح کرد: اگر ما اسلام را به عنوان یک «دین فطری» و حالت طبیعی بشر بدانیم و به دیگران معرفی کنیم، بعد وقتی که راجع به اسلام آموزش می‌دهیم باید این آموزش‌ها با قلب هر انسانی صحبت کند. شاید آن‌ها با همه موضوعات موافق نباشند اما حداقل باید بتوانند بگویند که این برای من یک احساس انسانی مشابهی ایجاد می‌کند و این روش تاثیر بسیار زیادی بر روی غیر مسلمانان دارد، برای آن‌که دیدگاه آنان را تغییر می‌دهد و دیگر این‌که به آن‌ها روش‌های جدید زندگی را می‌آموزد و آنان را به این فکر وا می‌دارد که می‌توانند عناصری از آموزه‌های اسلامی را در زندگی خود بکار گیرند. این می‌تواند در یک روند تدریجی آهسته آهسته مردم را با آموزه‌های ارزشمند اسلام آشنا سازد تا شاید در دنیای متلاشی شده مدرن، برخی از این آموزه‌ها در راه نجات بشر موثر واقع گردد.