به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی در تبیین وضعیت ثبت جهانی پیاده‌روی اربعین و میزان پیشرفت مراحل این کار اظهار کرد: این پرونده به صورت مشترک است و باید با همکاری ایران و عراق صورت گیرد.

وی با بیان این‌که این موضوع به جهت اعتقادی برای ما از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، ادامه داد: ما پیش‌تر درخواست خود را ارائه داده بودیم و در این زمینه قدم‌هایی نیز برداشته‌ایم، اما نیاز به مذاکرات بیشتری برای ایجاد پرونده مشترک وجود دارد.

طالبیان با بیان این‌که 50 درصد این قضیه متوجه ایران است، عنوان کرد: عراق در این زمینه فقط اقدام به نگارش یک نامه کرده، ولی هنوز پرونده‌ای تشکیل نشده است.

وی با بیان این‌که پرونده‌های مشترک مشمول سهمیه نمی‌شوند و در اولویت هستند، اظهار کرد: طرف عراقی باید پای کار بیاید و کارشناسان‌شان در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند؛ در واقع ما منتظر مشارکت عراق برای ثبت جهانی پیاده‌روی اربعین هستیم.

بر اساس گزارش ایکنا، در زمان ریاست سلطانی‌فر بر سازمان میراث فرهنگی، مقرر شده بود پرونده میراث ناملموس مراسم اربعین و مسیر زیارتی در سطح ملی و جهانی به طور مشترک با کشور عراق، شامل تمامی راه‌ها و محورهای زیارت در مسیر خسروی، مهران، چذابه و شلمچه و استان‌های مرزی به همراه تمام آئین‌ها و مراسم مربوطه و تمام اتفاقات معنوی توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آماده و ثبت ملی و جهانی این میراث معنوی با هدف حفظ و حراست از این ارزش‌های معنوی و انتقال آن به نسل‌های آینده به طور ویژه پیگیری و انجام شود.