به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، میر مسعود حسینیان، با اشاره به حضور خیل انبوه زائران ایرانی در ایام نوروز در عتبات عالیات و به ویژه شهر کربلا گفت: امسال با توجه به تلاقی شروع سال جدید با ایام ماه مبارک رجب و بخصوص اولین شب جمعه این ماه یعنی لیله الرغائب و میلاد امیرالمومنین، علی (ع) در روز سیزده رجب (11 فروردین) تعداد کثیری از زوار ایرانی توانستند به کربلا، نجف و دیگر شهرهای مقدس در عراق مشرف شوند.

وی افزود: بیش از 300 هزار ایرانی در طول مدت 2 هفته تا 18 روز به عراق مشرف شدند که از این تعداد بین 95 تا 100 هزار زائر در چارچوب سازمان حج و زیارت (شرکت شمسا) و بیش از 200 هزار زائر به صورت آزاد به عتبات عالیات سفر کردند.

سرکنسول ایران در کربلا تصریح کرد: در شب سال تحویل که مصادف با شهادت امام هادی (ع) بود بیش از 50 هزار زائر ایرانی در صحن مطهر امام حسین (ع) و بین‌الحرمین اجتماع کرده و مراسم بسیار خوبی را در زمان سال تحویل برگزار کردند.

وی اظهار داشت: مراسم سال تحویل نیم ساعت بعد از اذان مغرب و عشا برگزار شد و بلافاصله بعد از ادای نماز جماعت این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن توسط استاد کریم منصوری آغاز و بعد از آن دعای تحویل سال قرائت و زائران لبیک یا حسین گویان به استقبال سال جدید رفتند.

حسینیان گفت: دعای توسل پس از تحویل سال جدید توسط مداحان ایرانی قرائت شد و به دلیل تقارن تحویل سال با شهادت حضرت امام هادی (ع) مراسم سوگواری و توسل به این امام همام برگزار شد.

وی در پایان گفت: الحمدلله مشکل خاصی تا کنون برای زائران ایرانی بوجود نیامده و تمامی آن‌ها در سلامت کامل به سر می‌برند؛ ضمن این‌که تعداد زیادی از آن‌ها به کشور مراجعه کرده‌اند و می‌توان گفت تقریبا شهر کربلا از حجم زیاد زوار ایرانی در ایام نوروز خالی شده است.