به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا؛ مرتضی آقایی (مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت) گفت: سال گذشته تعداد کاروان‌های سازمان حج و زیارت در ایام نوروز 130 کاروان به استعداد 80 هزار زائر بود که به سفر معنوی عتبات عزیمت کرده بودند و نسبت به سال گذشته تقریبا 15 درصد افزایش تعداد کاروان و زائران در سفر به عتبات داشته‌ایم.

 

لزوم تشخیص کاروان مجاز از غیر مجاز برای پیشگیری از سوء استفاده

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به افزایش کیفیت هتل‌ها نسبت به سال گذشته با نظارت بیشتر و کنترل کارشناسان در این امر، تصریح کرد: مردم علاقه‌مند به زیارت حرم‌های مطهر در اعتاب مقدس از ثبت‌نام و عزیمت با کاروان‌های غیرمجاز به منظور پیشگیری از سوء استفاده پرهیز کنند چرا که برخی از این افراد سودجو، ویزای جعلی به زائران داده‌اند در حالی که مسافر در مرز دیپورت یا اخراج شده است، ضمن این‌که از برخی مسافران کلاهبرداری شده و حتی هزینه بالایی دریافت کرده‌اند که خدماتی به آن‌ها ارائه نداده‌اند و در عراق رها شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: از روز گذشته مسافرین دارای ویزای جعلی ورود به عراق دستگیر خواهند شد. 

 

تمایز خدمات و امکانات رفاهی کاروان‌های سازمان حج با دیگر کاروان‌ها

آقایی افزود: خدمات کاروان‌های وابسته به سازمان حج و زیارت کاملا کارشناسی شده و دارای اسکورت و امنیت ویژه بوده و خدمات درمانی و بهداشتی به آن‌ها ارائه می‌شود، ضمن این‌که پوشش بیمه‌ای زائران کاروان‌های سازمان حج و زیارت به صورت کامل است در حالی که کاروان‌های غیر مجاز این موارد را ندارند.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت گفت: کیفیت تغذیه به صورت مستمر توسط کارشناسان بهداشت سازمان حج و زیارت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و حتی مواد اولیه مستقیما زیر نظر این کارشناسان تهیه می‌شود همچنین می‌توانم به صراحت بگویم که تنها کاروان‌هایی که برای طبخ غذای زائران از گوشت گرم استفاده می‌کنند کاروان‌های سازمان حج و زیارت است در حالی که کاروان‌های غیرمجاز از گوشت منجمد استفاده کرده و حتی بخش عمده‌ای از آن‌ها گوشت بوفالو در غذاها می‌ریزند.

 

عزیمت به عتبات با 18 گروه قیمتی و جزئیات بسته‌های سفر هوایی و زمینی 

وی درباره تعداد گروه‌های قیمتی کاروان‌های عزیمت به عتبات اظهار داشت: 9 گروه قیمتی در پروازهای هوایی و 9 گروه قیمتی در سفرهای زمینی به عتبات وجود دارد که بر همین اساس به دلیل تنوع زیاد این گروه‌ها، زائران می‌توانند بر اساس سلایق و هزینه‌ها کاروان خود را انتخاب کنند.

آقایی گفت: بسته‌های سفر در اعزام‌های هوایی 7 شب است اما این بسته‌های سفر در اعزام‌های زمینی بین 5 تا 7 شب است.

 

همه زائران نوروزی عتبات ماه رجب را در عراق درک خواهند کرد

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: همه زائران نوروزی سفر به عتبات توفیق حضور در ماه رجب را خواهند داشت و بستگی به آغاز زمان اعزام از یک شب تا 7 شب ماه رجب را در عراق درک خواهند کرد. همچنین بخشی از زائران ایام ولادت حضرت جوادالائمه (ع) و امیرالمؤمنین (ع) را در عراق خواهند بود.

وی در پایان تصریح کرد: برای عزیمت به عتبات در ایام نوروز 140 هزار نفر در ایام‌الله دهه فجر ثبت‌نام کرده‌اند که با قرعه‌کشی صورت گرفته 90 هزار نفر از آن‌ها در ایام نوروز به عراق عزیمت کرده و خواهند کرد.